Renault 5 er tilbage – denne gang som en elbil, der sætter nye standarder for, hvordan en moderne elbil kan kombinere nostalgi med højteknologi.
Renault 5 E-TECH bygger videre på den originale models facon, men opdaterer den med den nyeste teknologi og et nærmest futuristisk design.
Med denne model går Renault efter at skabe en bil, der både appellerer til dem, der husker originalen, og en helt ny generation af bilister, der ønsker en kompakt og effektiv elbil der følger med nutidens høje teknologiske niveau.
Renault 5 E-TECH er mere end blot en bil – det er en hyldest til fortiden med øje for fremtiden. De klassiske linjer fra den oprindelige Renault 5 er bevaret, men de er blevet opdateret med moderne elementer som skarpe LED-forlygter, slanke proportioner og aerodynamiske detaljer, der forbedrer bilens effektivitet.
Bagtil finder man en sporty spoiler og markante baglygter, som giver bilen et moderne look, uden at den mister sin charme.
Med en længde på 3,92 meter er Renault 5 E-Tech ideel til bykørsel, hvor plads ofte er en udfordring. Til trods for bilens kompakte ydre, tilbyder den et rummeligt bagagerum på 326 liter, hvilket er imponerende for en bil i denne størrelse.
For at give køberne mulighed for at personliggøre deres bil, tilbyder Renault en bred vifte af tilpasningsmuligheder. Du kan vælge mellem fem livlige farver, tofaret lakering og forskellige fælgdesigns.
Under motorhjelmen på Renault 5 E-TECH finder vi en elmotor med 150 hestekræfter og et drejningsmoment på 245 Nm. Det betyder, at bilen kan levere hurtig acceleration og en glidende køreoplevelse. Det lave tyngdepunkt, kombineret med en avanceret multi-link bagaksel, sikrer stabilitet i sving og høj komfort på ujævne veje.
Renault 5 E-TECH er designet til at levere køreglæde uden at gå på kompromis med effektiviteten. Bilen er bygget på Renaults nye CMF-B EV-platform, som optimerer vægt og ydeevne, hvilket resulterer i en mere dynamisk køreoplevelse sammenlignet med mange andre elbiler i samme klasse.
Renault 5 E-TECH er udstyret med batteripakker på henholdsvis 40 kWh og 52 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 400 kilometer (WLTP) med det største batteri. Dette gør den til en af de mest praktiske elbiler i sin størrelse, da den kan køre lange ture uden at skulle oplades.
Opladningstiden er også imponerende. Med en DC-hurtiglader kan bilen oplades fra 15 % til 80 % på blot 30 minutter.
Renault 5 E-TECH’s interiør er designet med fokus på både komfort og teknologi. Kabinen er rummelig med plads til op til fem passagerer, og sæderne er polstrede med materialer, der både er holdbare og bæredygtige. Instrumentbrættet består af en bred digital skærm, som integrerer både førerinformation og infotainmentsystemet.
Systemet er baseret på Googles teknologi, og du får adgang til Google Maps, stemmestyrede assistenter og streaming-apps. Dette gør det nemt at finde vej, afspille musik og endda planlægge ruter til den nærmeste ladestation – alt sammen uden at tage hænderne fra rattet.
Renault har integreret en række avancerede sikkerhedssystemer i 5 E-Tech, herunder:
Prisen for Renault 5 E-Tech er endnu ikke officielt offentliggjort, men forventes offentliggjort d. 1. januar 2025.
Ifølge flere kilder vil startprisen sandsynligvis ligge på omkring 215.000 kroner, hvilket anses som værende en yderst konkurrencedygtig pris i segmentet for kompakte elbiler.
Bilen forventes at blive lanceret på det danske marked i begyndelsen af 2025, og Renault har allerede indikeret, at der vil være stor interesse for modellen.
Forfatter
Oliver Lindgaard Larsen
Digital marketing specialist
Jeg arbejder som digital marketing specialist hos Bilhandel, hvor jeg blandt andet Hvis du har feedback eller spørgsmål, er du velkommen til at kontakte migpå mail: ol@pace.dk
skriver artikler om biler og om bilmarkedet generelt. Jeg har en stor interesse for
udviklingen på bilmarkedet, som jeg til dagligt beskæftiger sig med.
Oprettet 15.11.2024, 10.51.44
Opdateret 03.12.2024, 08.24.34
Brug for hjælp?