Guiden handler om smart #3 Premium (Årgang 12/2023 og frem)
Smart #3 Premium er en elbil, der koster omkring 42.000 Euro som testmodel. Den har et energiforbrug på 18,2 kWh/100 km og en rækkevidde på 410 km. Standardudstyr inkluderer et 22 kW AC-ladestik og hurtig DC-ladning op til 150 kW.
Produktionsstedet er Kina. Batteriet har en garanti på 8 år eller 160.000 km.
Bagagerummet er lille for klassen med kun 255 liter i standardvolumen. Premium-versionen indeholder Beats-lydsystem, varmepumpe, Matrix LED-forlygter og head-up display. ADAC-test vurderer den til 2,7 for familiebrug og 2,3 for lange ture.
Indholdsoversigt
Der findes flere varianter af smart #3. De har forskellige specifikationer og funktioner.
Alle modeller undtagen Brabus-versionen har baghjulstræk.
Smart #3 har både styrker og svagheder. Her er en oversigt i tabelformat:
| Fordele | Ulemper |
|---|---|
| - Gode og dynamiske køreegenskaber. | - Lille bagagerumsvolumen på 255 liter. |
| - Lavt energiforbrug. | - Betjeningssystemet kan virke forstyrrende. |
| - Højt niveau af komfort og sikkerhedsudstyr. | - Manglende ergonomiske dørhåndtag. |
| - Over middel byggekvalitet. | - Støjproblemer ved vinduets tætninger. |
| - Premium-varianten tilbyder omfattende udstyr. | - Prisen anses som høj i forhold til segmentet. |
| - Aerodynamisk design. | - Begrænset synlighed bagud og til siderne. |
| - Elbil med moderne teknologi. | - Ingen tagræling til transport af ekstra udstyr. |
| - God hovedplads for de fleste passagerer. | - Trang hovedplads på bagsædet for personer over 1,95 m. |
| - Keyless-system er standard. | - Utilstrækkelig tyverisikring på keyless-systemet. |
Smart #3 fik ros i ADAC's test. Den klarede sig bedst på pris/ydelse med en score på 1,8. Langdistancekørsel blev vurderet til 2,3, mens den i bykørsel fik 2,4. Bremselængden fra 100 km/t er målt til 36,1 meter.
NCAP-testen i december 2023 gav fem stjerner. Passagerbeskyttelsen blev vurderet til 90 %, og børnesikkerheden fik 86 %. Økonomien er god med et forbrug på 18,2 kWh/100 km. Testen viser også et kabinestøjniveau på 66,5 dB(A) ved 130 km/t.
Ladeeffekten nåede op på 157 kW og gik fra 10-80 % på kun 30 minutter.
Der findes flere alternativer til smart #3, som passer i samme kompakte elbil-/SUV-segment. Nogle byder på spændende funktioner og god ydeevne.
Rækkevidden for en smart #3 Premium er 410 km efter WLTP (blandet kørsel). Ved bykørsel kan den nå op til 550 km. På motorvejen ligger rækkevidden omkring 350 km.
I en Ecotest blev rækkevidden målt til 412 km. Batteriet på 62 kWh netto gør det muligt at køre langt på en enkelt opladning. Hurtigladning i 10 minutter med en DC-lader giver cirka 152 km (45% SoC).
Batteriet i en smart #3 Premium har en bruttokapacitet på 66 kWh. Nettokapaciteten er 62 kWh, som er den mængde energi bilen reelt kan bruge.
Ved lav temperatur kan batteriet forvarmes automatisk eller manuelt. En fuld opladning med ladetab bruger 74,7 kWh. Batteriet har en garanti på 8 år eller 160.000 km og lover mindst 70% kapacitet i denne tid.
En smart #3 kan lades både hjemme og ved offentlige ladestandere. Følg disse trin for korrekt opladning:
Opladningstiden afhænger af ladeudstyret. Med et almindeligt stik (Schuko) tager det cirka 34 timer at lade fra 0-100%. Bruger man en Type 2-lader med 7,4 kW AC, er tiden cirka 10 timer.
En Type 2-lader på 22 kW AC reducerer opladningen til kun 3,5 timer.
Ved brug af en DC-hurtiglader på 150 kW kan man lade batteriet fra 10-80% på kun 30 minutter. På 10 minutters DC-ladning kan bilen få op til 152 km rækkevidde. Lades der i 20 minutter, giver det hele 250 km.
Smart #3 Premium har en permanent magnet synkronmotor. Den er monteret bagtil og yder 200 kW, svarende til 272 hk.
Motoren leverer et maksimalt drejningsmoment på 384 Nm. Den har en lineær effektopbygning uden gearskift eller skiftepauser. Der er enkel gearudveksling og autohold-funktion som standard.
Den nye smart #3 Premium yder 272 hestekræfter (hk). Motoren leverer 200 kW, hvilket giver en stærk og effektiv køreoplevelse.
Tophastigheden for en smart #3 Premium er 180 km/t. Den elektriske motor giver hurtig respons og stabilitet ved høje hastigheder. Modellen er velegnet til motorvejskørsel, hvor dens præstation kommer til sin ret.
Smart #3 Premium accelererer fra 0-100 km/t på kun 5,8 sekunder. Den er lynhurtig i bykørsel med 15-30 km/t på blot 0,8 sekunder.
Mellem 60-100 km/t tager det 2,9 sekunder. Fra 80-120 km/t tager det kun 3,8 sekunder. Den hurtige respons gør den ideel til motorvej og bytrafik.
En smart #3 Premium har kompakte mål. Den passer godt til bykørsel og mindre parkeringspladser.
Bagagerummet rummer 255 liter som standard. Uden hattehylde kan det vokse til 335 liter.
Med bagsædet foldet ned bliver volumen op til 1.170 liter. Der er også et ekstra rum under gulvet på 70 liter. Foran findes en frunk med plads til 15 liter. Læssekanten er 77 cm høj, hvilket kan påvirke lastehøjden ved pakning.
Anhængertræk kan tilkøbes til smart #3. Det er ikke standardudstyr og kræver ekstra betaling.
Bilen har en maksimal taglast på 50 kg, selv om den ikke har tagræling. Et nødreparationssæt til dæk følger med som standard.
Med bremser kan en smart #3 trække op til 1.600 kg. Uden bremser er den maksimale vægt 750 kg.
Dette gør den egnet til mindre trailere eller campingvogne. Sørg for at tjekke vægtkravene for din anhænger.
Smart #3 Premium kommer med forskellige fælgstørrelser. Disse afhænger af modellen og standardudstyret.
Det er vigtigt at vælge vinterdæk, der passer perfekt til bilen. Til smart #3 anbefales dækstørrelse 245/45 R19 for optimal pasform.
Smart #3 fik 5 stjerner i NCAP-testen i december 2023. Passagerbeskyttelsen er vurderet til 90 %, mens børnesikkerheden er på 86 %. Fodgængerbeskyttelsen scorer 84 %.
Bilen har en center-airbag mellem forsæderne, men mangler knæairbags. Automatiske nødopkald og bagkollisionsdæmper er standardudstyr. Funktionen øger sikkerheden ved uheld.
Interiøret har et moderne design med digitale skærme. En 9,2 digital instrumentering og en 12,8 central touchskærm giver nem adgang til funktioner. Head-up display findes i Premium-versionen og gør køreinfo synlig.
Bløde materialer bruges på instrumentbordet og dørsiderne, mens B- og C-søjler har hård plast. Store flaskeholdere, midterkonsol og brillebakke giver god opbevaringsplads. Panoramaglastaget skaber en rummelig følelse.
Sæderne har sportsdesign, elektrisk justering og hukommelse for ekstra komfort.
Smart #3 Premium har plads til 5 personer. Bagsædet har iSize/ISOFIX på yderpladserne, hvilket gør det nemt at fastgøre autostole.
Hovedhøjden på bagsædet kan være begrænset for personer over 1,95 meter. Pladsen er ellers god, og benpladsen passer til de fleste.
Smart #3 Premium har et Beats lydsystem. Det består af 13 højttalere.
Systemet giver klar og kraftfuld lyd i kabinen. Det understøtter både Apple CarPlay og Android Auto.
En smart #3 Premium tilbyder mange apps, der gør kørsel nemmere og smartere. Disse apps hjælper med alt fra komfort til datahåndtering.
Softwaren opdateres løbende via over-the-air-teknologi. Bilens system henter selv de nyeste opdateringer uden behov for værkstedsbesøg.
Producenten tilbyder også video-guides. Disse viser nye funktioner og hjælper med brugen af softwaren.
Der findes mange muligheder for tilbehør og ekstraudstyr til en smart #3. Dette gør det nemt at tilpasse bilen efter behov.
Dette udstyr øger både bilens funktioner og komfort for føreren og passagererne!
Smart #3 bruger Matrix-LED forlygter med 24 LEDs i hver enhed. Disse giver bedre lys og justerer sig automatisk efter omgivelserne. Adaptiv fartpilot holder farten og tilpasser afstanden til andre biler.
Lane assist hjælper med at holde bilen i sporet. Nødbremse aktiveres i kritiske situationer for at forhindre ulykker, mens blindvinkelalarm øger sikkerheden ved vognbaneskift.
Navigationssystemet har online trafikdata og planlægger laderuter automatisk. Stemmestyring gør det nemt at styre bilens funktioner uden knapper. Systemet opfatter naturligt sprog, så det bliver enkelt at give kommandoer.
Batteriopvarmning sker automatisk under opladning for at optimere hurtiglade-processen. Funktionen sparer tid ved ladestationer og er effektiv i koldt vejr.
En smart #3 Premium koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
Elbiler som smart #3 Premium kræver mindre vedligehold end biler med forbrændingsmotorer. Der er ingen faste serviceintervaller oplyst, men grundlæggende eftersyn anbefales.
Tjek batteriets tilstand og softwareopdateringer løbende. Service kan inkludere kontrol af bremser, dæk og kølesystem for batteriet. Dette sikrer optimal ydeevne og sikkerhed.
Nogle dele på en smart #3 kan være mere udsatte. Test viser dog ingen store problemer efter 18.515 km.
Garantien på smart #3 dækker hele bilen i 2 år. Højvoltsbatteriet er dækket i 8 år eller op til 160.000 km, hvad end der kommer først. Dette sikrer batteriets ydeevne over tid.
Hele bilen er dækket i 2 år. Højvoltskomponenter som batteriet har en garanti på 8 år eller 160.000 km. Batteriet er garanteret til minimum 70% kapacitet i samme periode. Ingen yderligere garantidetaljer er oplyst for smart #3 Premium.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 08.11.2025, 12.14.41
Opdateret 21.11.2025, 14.00.18
Brug for hjælp?