Det er efterhånden ret sjældent, at Alfa Romeo præsenterer en ny bil, men det er netop sket. Byd velkommen til Alfa Romeos første serieproducerede elbil, Junior! Junior er en typisk kompakt crossover, der er en del af de nye biler fra Stellantis-gruppen. Junior er også bygget på samme platform som den helt nye Opel Frontera, Jeep Avenger og Peugeot e-2008
Alfa Romeo udvider sin modelrække med en ny kompakt crossover ved navn Junior, som vil blive tilbudt både som hybrid og fuldt elektrisk. Junior skiller sig ud fra andre elbiler i sin klasse med sit unikke design. Ifølge Alfa Romeo er det en af de vigtigste målsætninger for mærket at skabe følelser, bevægelse og opmærksomhed med deres køretøjer.
Junior er den tredje SUV- model i Alfa-sortimentet og placerer sig under Tonale og Stelvio. Med en længde på 4,17 meter og en bredde på 1,78 meter står Junior 1,5 meter høj, og på trods af sine kompakte dimensioner giver den angiveligt en praktisk indvendig plads med en påstået bedst-i-klassen bagagerumskapacitet på 400 liter i den elektriske model. Et mindre opbevaringsrum under motorhjelmen inkluderer en 'kabelorganisator' for at holde opladningskablerne pæne og ordentlige.
Interiøret skiller sig ud med sporty formede sæder fra Sabelt, materialer af høj kvalitet og et 10,25” digitalt instrumentdisplay indrammet i Alfa's historiske 'teleskop' design. En anden 10,25” touchskærm er vinklet mod føreren. Andre designelementer inkluderer aircondition-ventiler formet som en Quadrifoglio (firkløver). Funktioner til førerassistance omfatter 360 graders parkeringssensorer, et 180 graders bakkamera og niveau 2 autonom kørsel, som styrer vejbaneholdning. Derudover er Milano også udstyret med ChatGPT
Junior 'Elettrica' er den batteridrevne version, der bruger den samme 54 kWh-pakke, som også findes i andre Stellantis-modeller, herunder Peugeot E-2008 og Jeep Avenger. WLTP-kombineret kørselsrækkevidde angives til 410 kilometer - og op til 590 kilometer. Et 100 kW peak DC-opladningshastighed betyder, at Junior kan oplades fra 10 til 80 procent på så lidt som 30 minutter. Junior Elettrica drives af en 156 hk elmotor, der driver forhjulene. En mere kraftfuld version med 240 hk vil også være tilgængelig, designet til at give en mere engagerende og sporty kørsel. Denne model får navnet Velcoe
Sideløbende med den elektriske version er Junior 'Ibrida' hybridmodellen, der bruger en 1,2-liters trecylindret benzinmotor og 48-volts mild-hybrid teknologi. Denne motor er koblet sammen med en seks-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse.
Den nye Alfa Romeo Junior forventes hos de danske forhandler slutningen af året.
Brug for hjælp?