Alpine er klar med en helt ny model, der skal tage arven fra A110 videre ind i elbilens tidsalder. Navnet er Alpine A390, og selvom det måske lyder lidt teknisk, gemmer der sig en elegant elektrisk SUV under overfladen – og det med op til 470 hestekræfter og over 500 kilometers rækkevidde.
Allerede ved første øjekast er det tydeligt, at A390 er noget særligt. Den måler 4,62 meter i længden, 1,88 meter i bredden og 1,53 meter i højden. Silhuetten er lav og strømlinet og detaljerne som den visir-lignende bagrude og diffusere bagtil signalerer performance. Alpine har endda ladet sig inspirere af deres LMDh-racerbiler til undervogn og aerodynamik, hvor der blandt andet ses en sort spoiler diskret integreret over bagruden og flaps på baghjulene for at optimere luftgennemstrømningen. Der er seks forskellige farver at vælge imellem, herunder klassisk Alpine-blå og standardhjulene er 20" med mulighed for 21". Under det elegante ydre gemmer der sig en elektrisk drivlinje med tre elmotorer. En foran og to bagi. Det giver både firehjulstræk og mulighed for præcis kraftfordeling takket være Alpine Active Torque Vectoring-systemet. To versioner bliver tilgængelige. En GT med 400 hk og 605 Nm, 0-100 km/t på 4,8 sekunder, tophastighed 200 km/t. Eller GTS med 470 hk og 808 Nm, 0-100 km/t på 3,9 sekunder, tophastighed 220 km/t. Batteriet er på 89 kWh, og Alpine lover mellem 520 og 555 kilometers rækkevidde. Der understøttes AC-ladning op til 22 kW og hurtigladning skulle den også kunne, men ALPINE har endnu ikke opgivet et tal på dette endnu.
Specifikationer
Model | Effekt | 0-100 km/t | Topfart | Rækkevidde |
---|---|---|---|---|
GT | 400 hk / 605 Nm | 4,8 sek. | 200 km/t | 520-555 km* |
GTS | 470 hk / 808 Nm | 3,9 sek. | 220 km/t | 520-555 km* |
* Rækkevidde under WLTP er endnu ikke endeligt testet.
Kabinen i Alpine A390 kombinerer det sportslige og det digitale med en klar førerfokusering. Foran føreren sidder en 12,3” digital instrumentering, mens midterkonsollen huser et 12” infotainmentskærm, begge rettet mod føreren i bedste cockpit-stil. Funktioner som klimaanlæg styres via fysiske knapper, og det flade bundede rat i blå Nappa-læder byder på genveje til både regenerativ bremsestyrke og den såkaldte DRS-knap, som i få sekunder udløser maksimal motoreffekt , præcis som vi kender det fra Formel 1. Grundlæggende er kabinen som i de nye Renault-modeller bare dét mere lækker! Sæderne er sportslige og beklædt med Alcantara og Alpine-logoer. Bagagerummet rummer 532 liter, og med det valgfrie dobbeltbundsystem øges fleksibiliteten. Lyden leveres af det eksklusive franske lydmærke Devialet.
Produktionen af Alpine A390 finder sted på fabrikken i Dieppe, Frankrig – samme sted hvor udviklingen af hele Alpines kommende elektriske modelprogram foregår. A390 skulle sigende dele platform med den næste generation af Renault Mégane, men er finjusteret af Alpine til at levere en mere sportslig køreoplevelse. Både chassis, motorstyring og affjedring er nøje tilpasset for at leve op til mærkets dynamiske DNA. Det er endnu ikke officielt bekræftet, hvornår eller om Alpine A390 lander på det danske marked. Dette er en skam!
Brug for hjælp?