5-serien er et ikon i bilverden , og med den nyeste og sjette generation sker der noget markant. Den fås nu som fuldelektrisk model under navnet BMW i5. Vi har haft fornøjelsen af at køre over 1.000 kilometer i den nye BMW i5 Touring eDrive40, stationcar-udgaven af BMW’s elektriske flagskib.
Selvom i5 er elektrisk, kan man stadig få 5-serien med benzin- eller dieselmotor. De modeller hedder fortsat bare "5-serie", men den elektriske version fås i tre udgaver. Vi testede den "mindste" model – eDrive40 – som dog langt fra føles lille. Med 340 hk og et klassisk BMW træk med baghjulstræk, leverer den masser af kraft og køreglæde. Modellen fås også med firehjulstræk, og hvis man virkelig vil have fuld smæk på, findes der også en ekstrem M60 xDrive med over 600 hk. Turen gik nordpå, mod det kolde Sverige i februar. Helt tilfældigt var det samme rute, som jeg året før kørte i konkurrenten Polestar 4. Godt nok testede vi Touring-udgaven af i5, mens Polestar 4 er en mere coupeagtig SUV, der måske i virkeligheden matcher i5 sedan bedre. En mere direkte konkurrent til Touring-udgaven kunne være den kommende Audi A6 e-tron Avant, som vi endnu ikke har haft fingrene i – eller Volvo ES90, der også er på vej. Men i denne omgang blev det primært til en sammenligning med Polestar 4.
Rækkevidden for eDrive40 er opgivet til 549 km fra et 81 kWh batteri. Det nåede vi dog ikke helt op på i praksis, men vi blev heller ikke skuffede. Prisen starter ved 564.900 kr., men testbilen var spækket med ekstraudstyr for knap 200.000 kr., så slutprisen landede på hele 776.021 kr. På afrejsedagen viste batteriet en rækkevidde på 370 km. Ikke imponerende, men det var også bidende koldt. På motorvejen nåede vi omkring 300 km, men i takt med at vejret blev mildere, øgedes rækkevidden markant. På hjemturen nåede vi næsten 420 km på motorvej, og ved blandet kørsel kom vi tæt på 500 km – klart bedre end Polestar 4, vi testede sidste år. Dog var Polestaren en performance-model med 544 hk og firehjulstræk. En mere fair sammenligning ville være mellem den og BMW i5 M60, som sandsynligvis også har en kortere rækkevidde. Polestar 4 fås også i en mildere variant, som vi endnu ikke har testet. Testbilen kan lade op til 205 KW DC og 22 KW AC. Vi kom dog ikke over 160 KW ved brug af en hurtiglader under testen. Køreoplevelsen i i5 var intet mindre end fremragende. Faktisk en af de bedste elbiler, jeg har haft mellem hænderne. Den føles dynamisk og let at køre, trods sin vægt på over 2.700 kg. Komforten er høj, men baghjulstrækket og balancen giver den en tydelig BMW-DNA. Selvom det var den "lille" model, tog jeg mig selv i at tage omveje hjem, simpelthen fordi bilen var så sjov at køre i. Før har jeg prøvet elbiler med et sportslig præg, men i5 er bare et niveau over.
Model | Drivkraft | hk | Rækkevidde (km) | El-forbrug (kWh/100 km) | 0-100 km/t (sek.) | Tophastighed (km/t) | Vejl. pris (kr.) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
i5 eDrive40 Touring Sport Line | El | 340 | 594 | 15,6 | 6,1 | 193 | 564.900 |
i5 eDrive40 Touring M Sport | El | 340 | 580 | 16,0 | 6,1 | 193 | 589.900 |
i5 eDrive40 Touring Fully Charged | El | 340 | 575 | 16,2 | 6,1 | 193 | 644.900 |
i5 xDrive40 Touring Sport Line* | El | 394 | 559 | 16,5 | 5,5 | 205 | 639.900 |
i5 xDrive40 Touring M Sport* | El | 394 | 540 | 17,1 | 5,5 | 205 | 664.900 |
i5 xDrive40 Touring Fully Charged* | El | 394 | 535 | 17,2 | 5,5 | 205 | 719.900 |
i5 M60 Touring xDrive* | El | 601 | 515 | 18,0 | 3,9 | 230 | 1.039.290 |
BMW har også tilføjet en ekstra dimension til oplevelsen: lyddesign udviklet af komponisten Hans Zimmer. Det kan lyde lidt fjollet, men det giver faktisk en sci-fi-agtig stemning, og man kan selv vælge lydene, alt efter humør. Det er en gimmick, men en sjov en af slagsen. Kabinen i i5 er præget af høj kvalitet og en solid fornemmelse. Her føles i5 et niveau over Polestar 4. Materialerne er bløde og lækre, rattet ligger godt i hænderne, og sæderne giver både støtte og komfort. Foran føreren dominerer det buede skærmpanel, som kombinerer en 12,3” digital instrumentering og et 14,9” infotainmentskærm, der understøtter både touch og BMW’s iDrive 8-system med drejeknap.
Derudover har i5 Gesture Control, som giver mulighed for at styre visse funktioner, som lydstyrke og musik med håndbevægelser uden at røre skærmen. Det virker okay, men føles mest som en smart gimmick. En anden sjov funktion er, at bilen selv kan bakke ud af en parkeringsplads, hvis man har sat sig selv i en svær situation. Pladsforholdene i BMW i5 er generøse. Bagagerummet rummer 570 liter som standard, og med bagsæderne lagt ned øges kapaciteten til hele 1.700 liter. Der er med andre ord næsten ikke dét, der ikke kan være bagi i5. Dog er bagsædepladsen et punkt, hvor bilen skuffer en smule. i5 deler platform med 5-serie, hvilket betyder, at der stadig er en geartunnel i gulvet . Det går lidt ud over benpladsen for midterpassageren bagi. Når det er sagt, sidder man stadig komfortabelt, og endnu bedre som barn, hvor der endda er mulighed for at tilkøbe både sædevarme og ventilation på bagsæderne.
WOW! Sikke en elbil BMW i5 er. Ét er, at den er rummelig, men andet er at den kører også utroligt godt på vejen. Det er, hvad man kalder for en driver's car, der samtidig kan transportere hele familien – og mere til. BMW i5 Touring eDrive40 kombinerer klassisk BMW-køreglæde med den praktiske funktionalitet, man forventer af en stationcar, og dem er der få af på elbilsmarked. Den leverer masser af kraft, komfort, og er svært at pege noget forkert af. Det skulle dog lige være prisen og måske rækkevidden. Selvom rækkevidden ikke helt matcher de mest optimistiske WLTP-tal under vinterlige forhold, imponerer den stadig i praksis. Kabinen er lækker, intuitiv og fyldt med smarte features, der gør hverdagen nemmere og sjovere. Sammenlignet med konkurrenter som Polestar 4 står i5 stærkt – især når det kommer til køreoplevelse og finish. Ja, den koster – især med ekstraudstyr – men man får også en helstøbt premium-elbil, der viser, at elbiler kan være mere end bare transport fra A til B. BMW i5 er et elektrisk flagskib, der lever op til sit ikoniske navn. Vi minder os stadig tilbage på BMW i5.
VIDEO ANMELDELSE;
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?