Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af BYD SEAL 3,8

Anmeldelse af BYD SEAL 3,8

 


Billede: Hørsholm slotspark

 

Et dynamisk design

Det er længe siden, jeg har haft en bil til test, som jeg har vendt mig om for at se på, hver gang jeg gik fra den, når dagen var omme. BYD SEAL (Build Your Dreams) er elbilen, der skal konkurrere mod kongen af elbilerne i Danmark, ifølge salgstallene, Tesla Model 3.

Jeg husker første gang, jeg hørte om BYD. For 15 år siden så jeg en artikel på internettet om kinesiske biler, der direkte var kopier af de tyske biler på det europæiske marked. Dengang grinte man blot af det og tænkte ikke mere på det. Pludselig var Storkøbenhavn omringet af busser med ordene BYD på fronten – og lige siden har BYD kæmpet sig op mod tronen i Danmark.

Plads og praktisk anvendelighed

SEAL er en sedan med god plads. Jeg formåede at kunne rumme en cykel i bagagerummet, efter jeg tog begge hjul af cyklen. Selve målene hedder 400 liter i bagagerummet, men hvis man lægger bagsæderne ned, kan den rumme op til 575 liter. Dertil har den også 53 liter plads ude foran (frunk).

I kabinen bliver man modtaget af BYD’s ikoniske skærm på 15,6”, som kan dreje fra vandret til lodret. Dog var det en feature, man skulle være varsom med, da jeg oplevede under kørsel, at skærmen huggede ned i min telefon, der lå oven på en pung. Heldigvis skete der intet. Selve opløsningen og hastigheden på skærmen var mere end god – virkelig god og nem at styre. BYD’s eget navigationssystem var også nemt at håndtere, men for det meste brugte jeg Android Auto. Lyden fra det danske Dynaudio var en fed oplevelse, hvor lyden fra højttalerne var, hvad man normalt fandt i dyre premium-biler fra Tyskland.

Sjov og komfortable på samme tid

Selve siddepositionen var også rar, men man skulle vænne sig til at sidde meget lavt i forhold til øvrige konkurrenter i klassen, hvilket også bidrog til at give SEAL en mere sportslig fornemmelse under kørslen. Seal’s interiør er designet til at maksimere plads og komfort, hvilket giver god benplads, især for passagererne på bagsædet, selv med den kupe-lignende taglinje. Generelt var SEAL udstyret med meget udstyr, såsom HEAD-UP display, varme- eller kølesæder, panoramaglastag og det førnævnte navigationssystem. Det eneste, man måske kunne ønske sig, var muligheden for massage i sæderne, men det er kun et lille ønske, da SEAL stort set havde det vigtigste udstyr som standard.

Sætter man Seal i sportskøreprogrammet, opdager man hurtigt, at denne bil er mere end bare hurtig. Den er sindssygt hurtig i acceleration. Bilen, jeg testede, var modellen kaldet BYD Seal Excellence, som er toppen af poppen i det danske modelprogram. Dens ydelse er på 530 hk, og den går fra 0-100 km/t på blot 3,8 sekunder, som de stolt har skiltet på bagenden af bilen. En ydelse, man for blot 10 år siden kunne drømme om at møde i de vildeste superbiler på gaden.

Forholdsvis lang rækkevidde og hurtig opladning

SEAL Excellence har en officiel rækkevidde på 530 km, men det bedste, jeg kunne ramme, var omkring de 420 km, hvilket i det store hele var 100 km mindre end opgivet, men faktisk var det en brugbar rækkevidde for de fleste. Dertil lader den også hurtigt op med en DC-lader, hvor jeg kunne få den op fra 10 % til 80 % på blot 20 minutter eller deromkring. Sætter man den i stikkontakten derhjemme (AC-lader), kan det dog godt tage de otte timer at få den ladet op med 11 kW.

Men Tesla?

Skulle man sammenligne den med den tætteste konkurrent fra det frie land Amerika, Tesla Model 3, er det en meget tæt kamp. Tættere end jeg ville have troet. Det gælder både pris, udstyr, komfort og rækkevidde. Model 3 er den billigste, men prisforskellen er heller ikke så stor, og for nogle handler det ikke om, hvad man kan få billigst, men også hvilken bil der har mest sjæl.

Personligt er jeg mere til SEAL, og det er udelukkende på grund af dens design, performance i forhold til prisen og udstyret. SEAL er virkelig en velkørende familiebil til en utrolig lav pris. Af udstyr får man en startpris fra 349.995 kr. og det er værd at nævne, at BYD også tilbyder 6 års fabriksgaranti og 8 års batterigaranti. SEAL minder mig om dengang, Hyundai brød gennem 00’erne med store luksusbiler til en rimelig lav pris.

Langt fra en dårlig elbil!

BYD SEAL er en imponerende og konkurrencedygtig elbil, der formår at kombinere ydeevne, komfort og avanceret teknologi til en overkommelig pris. Dens elegante design og omfattende udstyrspakke gør den til et attraktivt valg for dem, der ønsker en sportslig og veludstyret elbil. SEAL skiller sig ud med sin kraftfulde acceleration og gode køreegenskaber, som gør den til en fornøjelse at køre, både på lange ture og i dagligdagen. Sammenlignet med Tesla Model 3 og andre konkurrenter, tilbyder SEAL en god balance mellem pris, ydelse og udstyr, hvilket gør den til en stærk udfordrer i elbilmarkedet. For dem, der søger en bil med karakter, sjæl og avanceret teknologi, er BYD SEAL bestemt et besøg værd. Dertil med en pris fra 349.995 kr. og generøse garantier er SEAL også et køb værd!

 

Video anmeldelse af SEAL

 

 

 

Specifikationer

  • Model: BYD SEAL Excellence
  • Drivlinje: Elektrisk, firehjulstræk
  • Effekt: 530 hk
  • Moment: 700 Nm
  • Acceleration: 0-100 km/t på 3,8 sekunder
  • Tophastighed: 180 km/t (elektronisk begrænset)

Batteri og rækkevidde:

  • Batterikapacitet: 82,5 kWh
  • Rækkevidde: Op til 530 km (WLTP)
  • Ladetid:
    • 0-80% på 31 minutter med DC hurtigladning (op til 250 kW)
    • 7 timer med AC-ladning (11 kW)

Dimensioner:

  • Længde: 4800 mm
  • Bredde: 1875 mm
  • Højde: 1480 mm
  • Akselafstand: 2920 mm
  • Vægt: 2020 kg

Udstyr:

  • Panoramatag
  • Læderkabine
  • El-justerbare sæder med varme og ventilation
  • 15,6" berøringsskærm til infotainment
  • 12,3" digitalt instrumentbræt
  • Head-up display
  • 360 graders kamerasystem
  • Adaptiv fartpilot
  • Automatisk nødbremsning
  • Vognbaneassistent

Pris:

  • Vejledende salgspris: 379.995 kr. (Fra 349.990 kr. for design)
Skrevet af: Christian Koed den 23.08.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel