Ford slutter året af med et markant bud på en elektrisk SUV: den nye Ford Explorer EV. Selvom Explorer EV er bygget på samme platform som Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq, har Ford formået at give bilen en unik identitet, både indvendigt og udvendigt. Det ikoniske Explorer-navn, som tidligere var synonymt med store amerikanske SUV’er, pryder nu en elektrisk familievenlig europæisk udviklet bil.
Under motorhjelmen finder vi tre batterimuligheder, som vi kender fra Volkswagen-koncernen. Basismodellen yder 170 hk fra et mindre batteri på 52 kWh, mens topmodellen, der er udstyret med et 79 kWh batteri og firehjulstræk, leverer hele 340 hk. Testbilen, en mellemvariant med et 77 kWh batteri og 286 hk, leverer baghjulstræk og en mere end tilstrækkelig rækkevidde til langt de fleste kørselsbehov.
Ford Explorer EV starter fra 299.900 kr.og op til til 379.900 kr. Testbilen, en Select-udgave havde en pris på 339.900 kr. I bybilledet fremstår Explorer EV lidt anonym, og det ikoniske amerikanske "Explorer"-navn afspejler sig ikke helt i bilens visuelle udtryk, men det er naturligvis en subjektiv vurdering. Heldigvis er der også dens søsterbil Capri, som udstråler sig med et flot Design.
Ifølge officielle tal har modellen med 77 kWh batteri og 286 hk en opgivet rækkevidde på op til 602 km. I praksis er det et optimistisk estimat, og med forsigtig kørsel opnåede jeg en rækkevidde på omkring 540 km. Ved almindelig kørsel er en rækkevidde på ca. 450 km dog mere realistisk, hvilket stadig er godt i klassen. Explorer EV leverer pålidelige rækkevidde uden den store overraskelse.
Ford Explorer EV leverer som ventet fra et FORD-produkt en køredynamik, der adskiller sig fra sine søskende fra Volkswagen og Skoda. Undervognen har en afbalanceret komfort, der hverken er for blød eller for hård, og bilen føles mere sportslig, som vi kender det fra Fords øvrige modeller. Kombinationen af baghjulstræk og 286 hk gør bilen agil og let at manøvrere, hvilket også gør den velegnet til bykørsel. Explorer er nem at parkere eller bare komme rundt i indre by. Derudover er det også en elbil man gerne vil køre den ekstra omvej hjem for Explorer er en sjov bil – og med sine 286 hk kan den også flytte sig. Man har ikke brug for flere kræfter.
Ford Explorer EV’s kabine har en række elementer, der skiller sig ud, selvom den indeholder dele fra Volkswagen, som rat og head-up-display. Desværre er kabinen også udstyret med touch-knapper som kræver tilvænninger. De haptiske feedback-knapper på rattet kan være besværlige at bruge, især når man kører. Til gengæld er den store 14” touchskærm i midterkonsollen et flot element, der kan vippes, så den afslører et hemmeligt opbevaringsrum
Sæderne er komfortable og velegnede til lange ture, og testbilen var endda udstyret med en massagefunktion, der blev værdsat. Kabinen mangler dog den luksus følelse, som man finder i Ford Mustang Mach-E, da Explorer EV benytter mere hård plast flere steder, og der mangler separate knapper til de bagerste vinduer. Pladsen på bagsædet er også begrænset sammenlignet med en konkurrent som Skoda Enyaq, og bagagerummet på 465 liter placerer sig i den mindre ende af segmentet.
På trods af mindre kritikpunkter, leverer Ford Explorer EV et solidt bud på en elektrisk SUV. Med sin imponerende rækkevidde, gode køreegenskaber og attraktive pris står den som en stærk konkurrent på markedet. Ford har formået at kombinere køreglæde, komfort og funktionalitet i én samlet pakke, som gør Explorer EV til en velkommen nyhed for elbils købere.
Explorer EV viser, at Ford er klar til at tage kampen op med konkurrenterne og levere en bil, der er både sjov og praktisk – og ikke mindst tilgængelig for den brede befolkning. Kan man leve med pladsforholdene og de haptiske knapper på rattet, tilbyder Explorer en familiebil vi klart kan anbefale!
Ford Explorer EV – Modeloversigt og Specifikationer |
||||||||||||||||||||||||
|
VIDEO ANMLEDELSE:
Brug for hjælp?