Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af Ford Kuga PHEV 2024

En Solid Familiebil Med Små Forbedringer

Ford Kuga var engang Danmarks mest solgte bil. Trods en kaotisk start med batteriproblemer har modellen været et populært valg blandt danske børnefamilier. Nu fortsætter Ford succesen med en opdateret version. Spørgsmålet er, om den stadig er pengene værd, eller om elbilerne har overhalet den?

Højere Startpris, Men Også Flere Hestekræfter

Ford Kuga sælges nu kun som Plug-In Hybrid i Danmark. Tidligere var den også tilgængelig med en lille 1,5-liters dieselmotor, men disse dage er forbi. Den nye Kuga er et såkaldt facelift – samme bil med opdateret design og andet. Testbilen var i Active X-udgaven, men modellen findes også i de mere sportslige ST-Line og Titanium varianter. Engang kunne en ny hybrid-Kuga erhverves for 270.000 kr., men i dag starter prisen ved 349.990 kr. for Titanium-udgaven. Testbilen stod til hele 379.990 kr. , hvad er en markant stigning sammenlignet med tidligere. Klassen for plug-in hybrider er blevet mindre, da mange bilproducenter er skiftet til 100% elbiler. Der findes dog stadig alternativer som den nye MG HS samt de koreanske modeller Hyundai Tucson og Kia Sportage.

Solidt bygget

Testbilen kom i den flotte farve Bursting Green, og personligt synes jeg, at den nye Kuga ser langt bedre ud end den tidligere, som var lidt kedelig sammenlignet med konkurrenterne.Indvendigt bydes man velkommen af en 13,2” touchskærm og et digitalt instrumentpanel på 12,3”. Det hele ser langt mere moderne og eksklusivt ud end tidligere. Kvaliteten i kabinen er høj, og testbilen var udstyret med et B&O-lydanlæg med 10 højtalere, som dog ikke er standard på de billigere modeller. Kuga er fortsat en af klassens bedste, når det kommer til komfort. Både for- og bagsæderne er rummelige, og bagerste passagerer sidder godt. Et praktisk element er, at bagsæderne kan skubbes frem og tilbage, hvilket giver fleksibilitet mellem ekstra bagagerumsplads og mere benplads. Bagagerummet rummer 536 liter og kan udvides til 1.517 liter ved at lægge  de bagerste sæder ned.

Op til 69 km på ren strøm alene

Hjertet i bilen er stadig den samme 2,5-liters benzinmotor uden turbo, der yder 152 hk. Kombineret med et 14,4 kWh batteri har bilen en samlet systemydelse på 243 hk, hvilket er en forbedring fra de tidligere 225 hk. Ford oplyser, at bilen kan køre op til 69 km på el alene, men i praksis er det svært at opnå. Gearkassen er en forbedret e-CVT, som fungerer bedre end tidligere. Selvom der stadig er lidt motorstøj ved hård acceleration, er den langt mere behagelig i normal kørsel. Og så må den trække 600 kg mere grundet gearkassen. KUGA må trække op til 2.100 kg på krogen.

Stadig Sportslig SUV

Ford Kuga leverer stadig den sporty fornemmelse, man forventer af en Ford. Undervognen er et godt kompromis mellem fasthed og komfort. I bykørsel er den behagelig, især når elmotoren træder til, og på motorvejen fungerer den adaptive fartpilot upåklageligt. Dog larmer benzinmotoren en smule ved høj fart, og den elektriske rækkevidde lever ikke helt op til det lovede. Ved blandet kørsel og uden opladt batteri når brændstoføkonomien kun op på omkring 15 km/l. Dette er et generelt problem for plug-in hybrider, som bliver tunge at køre uden strøm. Kuga kan køre fra 0-100 på 7,2 sekunder og generelt følges den ret hurtig af en bil i sin størrelse. Det er især når der ikke er mere strøm på batteriet, at man ville forvente at nu ville Kuga’en være en sløv Pade. Det er den dog langt fra. Selvfølgelig ikke den hurtigste bil, men den er mere end godkendt, hvis man ikke kiggede ned på benzinmåleren… KUGA kan rent faktisk også lade sig selv op, men denne opgave fandt jeg ret umulig ved min kørsel – men idéen er der.

En God Kuga Bliver Bedre, Men Er Det Nok?

Ford Kuga’s storhedstid er måske forbi, men modellen står stadig som et stærkt valg for familier, der endnu ikke er klar til at gå fuldt elektrisk. Faceliftet har bragt små, men væsentlige forbedringer, der gør en allerede god bil endnu bedre. Kuga leverer komfort, praktikalitet og gode køreegenskaber . Dog står Kuga over for hård konkurrence, især fra kinesiske mærker som MG, der med modellen HS tilbyder en tilsvarende bil til en lavere pris. Samtidig har de stigende priser gjort det sværere at forsvare valget af Kuga. Men for loyale Kuga-ejere, der overvejer en opgradering, vil den nye version bestemt ikke skuffe. Samme bil, bare bedre.

 

Specifikationer:

  • Motortype: 2,5-liters Atkinson-cyklus benzinmotor kombineret med elektrisk motor.
  • Samlet effekt: 243 hk.
  • Elektrisk rækkevidde: Op til 69 km (WLTP).
  • Brændstoføkonomi: Op til 111,1 km/l (WLTP).
  • CO₂-udledning: 20-21 g/km.
  • Maksimal anhængervægt: 1.500 kg.
  • Acceleration: 0-100 km/t på 7,3 sekunder.
  • Transmission: e-CVT automatgear.
  • Bagagerumsplads: 536 -1.517 liter.

Udstyrsvarianter og priser:

  1. Titanium – Fra 339.990 kr.
  1. ST-Line X – Fra 369.990 kr.
  1. Active X – Fra 369.995 kr.

 

Author image

Forfatter

Christian Koed

Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger

Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier 
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.

Skrevet af: Christian Koed den 16.02.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel