I 2019 revolutionerede Ford elbilmarkedet med deres Mustang Mach-E, en elektrisk version af den ikoniske sportsvogn. Den imponerede med sit design, sin teknologi og ikke mindst det legendariske Mustang-DNA. Men her i 2024, hvor konkurrencen er blevet langt hårdere, står spørgsmålet: Kan Mach-E stadig følge med?
Mustang Mach-E's design har uden tvivl alderen til trods stadig kant og appel. Med sine coupé-lignende linjer skiller den sig stadig ud fra mange af konkurrenterne i den elektriske SUV-klasse. Med designelementer inspireret af den klassiske Mustang, herunder de karakteristiske baglygter, formår Ford at balancere sportslighed og elegance. Mach-E formår at give en mere Premium fornemmelse sammenlignet med biler som VW ID.4 og Škoda Enyaq, men som markedet har udviklet sig, er det nu snarere biler som Audi Q4 e-tron og Nissan Ariya, den sammenlignes med.
Prismæssigt starter Mach-E fra 399.900 kr., hvilket placerer den i den dyrere ende af skalaen i klassen. Ford kører dog i øjeblikket en kampagne, hvor priserne starter fra 359.900 kr., afhængigt af tilgængeligheden. Vores testmodel, en Premium ER RWD, var udstyret med et 91 kWh batteri og en opgivet rækkevidde på imponerende 600 km – dog viste denne sig at være noget optimistisk i praksis.
Når du sætter dig ind i Mach-E, bliver du mødt af en imponerende kabine, både hvad angår kvalitet og teknologi. Materialerne føles lækre og af høj kvalitet, og sæderne er rummelige og komfortable. Med sine 15,5” er touchskærmen i midterkonsollen en af de største i klassen, og den er relativt nem at bruge, selvom stort set alt – inklusive klimaanlægget – styres via skærmen. Der er dog en fin detalje i form af genvejsknapper i skærmens bund for lettere adgang til vigtige funktioner.
Kabinen er designet til at være rummelig, med god plads til både forsæde- og bagsædepassagerer. I bagagerummet finder du 522 liter plads, som kan udvides til hele 1.450 liter ved at slå bagsæderne ned. En ekstra bonus er bilens frunk foran, som giver 81 liter ekstra opbevaringsplads – noget, som er praktisk til kabler og småting.
Ford har også opdateret software og opladningsfunktioner i nyere versioner af Mach-E. Funktioner som Ford's BlueCruise muliggør semi-autonom kørsel på visse motorveje, og med "Plug & Charge" bliver det endnu lettere at oplade bilen, da bilen automatisk identificerer opladningsstationen og starter opladningen uden ekstra skridt. Desværre var denne testbil ikke udstyret med dette.
På vejen er Mach-E en fornøjelse at køre. Den er stille og komfortabel, og som en baghjulstrukket model føles den dynamisk, især i de skarpe sving. Det er her, bilens Mustang-DNA virkelig træder frem, hvilket gør den til en af de sjovere elbiler at køre i sin klasse. Desværre er der også ulemper ved alderen. Rækkevidden på 600 km viste sig at være optimistisk, og under normale forhold, især ved motorvejskørsel, kom jeg nærmere 420 km. Ved højere hastigheder faldt rækkevidden yderligere til omkring 350 km.
Hvor mange nyere elbiler i dag har forbedret batterikapacitet og opladningstider, kan Mach-E’s 91 kWh batteri og den maksimale rækkevidde ikke længere helt følge med. Til gengæld er opladningstiden på hurtigladere stadig respektabel, hvor batteriet kan oplades fra 10-80% på omkring 45 minutter
Det er svært at ignorere, at Ford Mustang Mach-E er ved at blive overhalet af nyere konkurrenter. Den er stadig en solid bil med et flot design og god køreoplevelse, men dens rækkevidde og pris gør det svært at anbefale den i dagens marked. Med den nye Ford Explorer og den kommende Capri, begge med lavere priser og baseret på den velafprøvede MEB-platform fra Volkswagen, er der stærke alternativer i Fords eget lineup.
Hvis du stadig overvejer Mach-E, er det værd at overveje, hvilken model der passer dig bedst. For mange vil baghjulstræk-versionen med længere rækkevidde være et godt valg, da den kombinerer en stærk præstation med komfort. Og selvom Mach-E viser sin alder, så kører den stadig som den ser ud – flot og godt.
Konklusionen er, at Ford Mustang Mach-E har holdt stand i flere år, men som udviklingen inden for elbiler går hurtigt, begynder dens teknologiske alder at vise sig. Hvis du sætter pris på designet og den dynamiske kørsel, er Mach-E stadig et værdigt valg. Men for dem, der søger den bedste kombination af pris, rækkevidde og teknologi, bør nyere alternativer som Explorer eller Capri være en del af overvejelsen.
Ford Mustang Mach-E SR RWD
Ford Mustang Mach-E ER RWD
· Ford Mustang Mach-E Premium SR AWD
Ford Mustang Mach-E Premium ER AWD
Ford Mustang Mach-E GT
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?