Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af Ford Puma GEN-e

Ford Puma GEN-e – DEN SJOVESTE ELBIL I SIN KLASSE?

Vi har denne uge haft den nye, fuldelektriske Ford Puma GEN-e til test. Navnet Puma blev faktisk genoplivet i 2019 til en lille benzindrevet crossover, men nu er den altså blevet 100 % elektrisk og vi har kørt den.

For Generation "E". 

Det overraskede mig faktisk en del, da Ford valgte at gøre netop Puma elektrisk, men på den anden side har modellen været rigtig populær i Danmark, blandt andet fordi den er så sjov at køre. Spørgsmålet er, om den elektriske udgave bevarer den sjov. Navnet GEN-e henviser selvfølgelig til „Generation E“, som den nye generation af elbilkøbere. Designmæssigt ligner den sig selv og er bygget på samme platform som den benzindrevne model. Vores testbil havde et 43 kWh batteri  og en WLTP-rækkevidde på 364 km.  Da Puma GEN-e blev præsenteret tidligere i år, havde den en startpris på kun 229.990 kr., hvilket var rigtig skarpt. Desværre er flere konkurrenter siden kommet med endnu lavere priser. Den pris på 229.990 kr. gælder grundmodellen (Active), mens vores testbil i premium-udgaven Titanium koster ca. 15.000 kr. mere. Alene den iøjnefaldende Electric Yellow-farve koster 2.000 kr. ekstra. 

Ford Puma Gen-E – Specifikationer 

Specifikation Data
Pris Select: 229.990 kr • Premium: 244.990 kr
Motor / Ydelse 168 hk 
Moment 290 Nm
Drivlinje Forhjulstræk
Batteri (netto) 43 kWh
Rækkevidde (WLTP) 364–376 km
Forbrug 13,1–13,7 kWh/100 km
0–100 km/t 8,0 sek
Topfart 160 km/t
AC-opladning 11 kW (0–100 % ≈ 5 t 44 min)
DC-opladning 100 kW (10–80 % ≈ 23 min)
Længde 4.214 mm
Bredde 1.805 mm (1.930 mm inkl. spejle)
Højde 1.555 mm
Akselafstand 2.588 mm
Køreklar vægt 1.563 kg

Ikke Meget Kabineplads for Passagerne 

Designet synes jeg stadig er frisk  især i den knaldgule farve. Den vækker smil og ser bare glad ud. Indvendigt sidder man rigtig godt foran, og sæderne har en let sporty snit trods bilens kompakte størrelse. Den 12" touchskærm er en del af Ford Sync 4-systemet, men jeg savner stadig fysiske knapper til klimaanlæg og andre basale funktioner. Der er heldigvis en fysisk lydstyrke-drejeknap, men temperaturen skal stadig findes i en undermenuer, hvad er irriterende, men ikke så slemt som i visse konkurrenter. Testbilen var udstyret med B&O Premium Sound med 10 højttalere, og lyden er virkelig god. Pladsen foran er fin, men  bagsæderne kniber det. Det er en bil, der gerne vil appellere til unge købere, der måske lige er startet børnefamilie, og her halter den lidt efter. Til gengæld er bagagerummet klasseledende. Officielt 523 liter, plus Fords smarte MegaBox under bagagerumsbunden, der giver op til 143 liter ekstra og har afløb, så man kan skylle beskidte gummistøvler eller sin hund direkte af. Den praktiske detalje kendte vi allerede fra den benzindrevne Puma, men den er stadig genial. Foran finder man også en lille frunk, men den er så lille, at den næsten ubrugelig. Puma må trække op til 750 kg.

Puma GEN-e Er Virkelig Underholdene At Køre i!

Her kommer det bedste! Puma GEN-e er den suverænt sjoveste elbil i klassen at køre. Styretøjet er skarpt og direkte, den ligger limet til vejen i sving, og trods "kun“ 167 hk  føles den ret hurtig. 0-100 km/t gør den på  8,5 sekunder, hvad næsten lige så hurtigt som den gamle Puma ST med 200 hk benzinmotor. For 10 år siden ville 167 hk have været en rigtig GTI, og den følelse får man faktisk også med GEN-e. Ford har også tilføjet en syntetisk motorlyd, der efterligner en turboladet benzinmotor. Det lyder overraskende realistisk I Sport-mode bliver lyden endnu mere markant, og det gør hele køreoplevelsen bare federe. Forbruget skuffer dog lidt. På trods af de officielle 364 km WLTP fik jeg kun omkring 260 km i kold november-blanding af motorvej og landevej. Derudover lader den 100 KW DC og 11 AC. 

Prisen Er Bilens Største fjende !

Jeg er positivt overrasket over Ford Puma GEN-e. Den kører fantastisk, er dejlig at leve med i hverdagen og har masser af praktiske detaljer. Den er uden tvivl den sjoveste bil i den kompakte elbils klasse lige nu. Men prisen er den store akilleshæl. Den er ca. 25-30.000 kr. dyrere end de skarpeste konkurrenter (Renault 4, Jeep Avenger, Leapmotor m.fl.), og bagpladsen er også begrænset. Havde prisen været 20-25.000 kr. lavere, havde det været et klart køb for alle, der prioriterer køreglæde højt. Sådan som markedet ser ud lige nu, kræver Puma GEN-e, at du virkelig er forelsket i køreoplevelsen for den vinder mit hjerte! 

Skrevet af: Christian Koed den 01.12.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel