KIA EV3 har alle forudsætninger for at blive en enorm succes på det danske marked i 2025. Sidste år havde vi hos Bilhandel mulighed for at teste modellen, og vores erfaringer var både imponerende og overraskende. Her deler vi vores oplevelser med den nye elektriske KIA EV3.
KIA EV3 vandt titlen som Årets Bil 2025 i Danmark, og det er ikke svært at forstå hvorfor. Prisen starter allerede fra 269.999 kr., og selvom dette er den billigste model, så er den stadig utroligt veludstyret. Den testede model var dog den dyrere GT-Line version til 340.900 kr. med blandt andet større 19” fælge, to-tonet kabinefarve, trådløs telefonoplader og meget mere. En af de væsentligste forskelle på den billigste model og testbilen er batteriet. Den mere prisvenlige model har et mindre 58 kWh batteri og en rækkevidde på cirka 436 km, mens testbilen var udstyret med et større 81 kWh batteri og en imponerende rækkevidde på over 600 km.
Designet af KIA EV3 er både flot og stilrent, noget vi virkelig sætter pris på i denne klasse. Interiøret fortsætter den smukke linje med et lyst og indbydende kabinedesign, der giver en fornemmelse af renhed og luksus. En særlig funktion i kabinen er armlænet, som kan bruges som et arbejdsbord eller spisebord, når man holder og oplader bilen. Dette innovative design var noget, vi ofte benyttede under vores test. Bilen er også udstyret med en imponerende 12,3” touchskærm, som fungerer ligesom den større EV6, og en smart solskærm med indbygget lysdæmpning, der gør det lettere at finde vej i kabinen om aftenen.
Dog var der en enkelt funktion, som ikke levede op til de øvrige detaljer. Kopholderne var placeret meget lavt og kan være svære at finde, især når man kører i mørke. Dette kan føre til problemer med at placere koppen korrekt, som i mit tilfælde resulterede i, at en vandflaske væltede ud i kabinen. KIA EV3 tilbyder praktisk funktionalitet med 750 kg trailervægt og 460 liters bagagerum. Derudover har bilen en "frunk" på 25 liter, som er ideel til opbevaring af ladekablet.
KIA EV3 er en af de første elbiler i den nye, kompakte crossover-klasse, hvor den skal konkurrere mod biler som Suzuki eVitera, Škoda Elroq, BYD ATTO2 og flere. Trods konkurrencen starter KIA EV3 stærkt ud med en fantastisk elektrisk bil, der har masser at byde på. KIA EV3 kører virkelig godt, og dens undervogn er både komfortabel og velafbalanceret. Selvom den ikke er en sportsvogn, kan undervognen minde om den luksusaffjedring, man ser i de dyre luksusbiler. Kabinen er utrolig lydtæt, og der er næsten ingen støj udefra, hvilket gør den til en fornøjelse at køre i bytrafikken. Ydelsen på 204 hk er tilstrækkelig til de fleste kørebehov. Den er ikke overvældende, men den er kraftig nok til hurtige overhalinger og kan håndtere de fleste kørselskrav. Testbilen skulle kunne nå over 600 km på en opladning, men i praksis kom vi ikke helt op på den rækkevidde trods flere forsøg. Måske var det fordi vi testede bilen i den kolde december måned, men vores bedste forsøg var omkring 480 km på en opladning, hvad er et godt stykke fra de over 600 km. Dog lader KIA EV3 med 400V og det går ganske hurtigt for en bil i sin størrelse.
Som du nok har gættet, var vi meget begejstrede for KIA EV3. Denne bil tilbyder virkelig meget for pengene og leverer på næsten alle områder. Den har et flot design, en flot rækkevidde og gode køreegenskaber. Selvom vi fandt nogle småfejl, som for eksempel de dårligt placerede kopholdere, var disse minimale i forhold til den samlede positive oplevelse. EV3 er en bil, som virkelig skiller sig ud i sin klasse og giver forbrugerne en stor værdi. Det er svært at finde en konkurrent, der kan matche dens komfort, teknologi og køreglæde, især til den pris. Derfor kan vi med stor sikkerhed sige, at KIA EV3 er et af de bedste køb, man kan gøre i 2025.
Model | Pris (DKK) | Batteri | Rækkevidde (WLTP) | Mål (L/B/H) | Bagagerum | Trækvægt | Udstyr |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Standard Model | 269.999 | 58 kWh | 436 km | 4.300/1.850/1.580 mm | 460 liter | 750 kg | 17” fælge, LED-forlygter, standard infotainmentsystem |
GT-Line (Testbil) | 340.900 | 81 kWh | 600 km | 4.300/1.850/1.580 mm | 460 liter | 750 kg | 19” fælge, to-tonet kabine, trådløs oplader, 12,3” touchskærm og meget mere |
Brug for hjælp?