Denne uge, hvor temperaturen endelig begynder at gå den rigtige vej, har vi testet den nye eller rettere sagt faceliftede udgave af KIA EV6 i Long Range versionen. Der er tale om et opdateret design, men bilen er i bund og grund, som vi husker den.
KIA overraskede sidste år ved at præsentere en opdateret udgave af den populære elbil EV6. Den største ændring er fronten, som har fået et helt nyt design. Personligt var jeg ikke fan af den tidligere front, men faceliftet har givet bilen et pænere og mere moderne udtryk. Design er naturligvis en smagssag, men det vigtigste er, hvordan bilen fungerer i praksis. Vi har testet udgaven med 229 hk, 84 kWh batteri, Long Range og baghjulstræk – i en GT-Line udstyrsversion. Den model starter fra 409.999 kr., mens den billigste EV6 fås fra 324.999 kr.
Udstyrsniveau | Drivlinje | Motor (hk) | Rækkevidde (WLTP) | CO₂ (g/km) | Forbrug (Wh/km) | Batteri (kWh) | Halvårlig ejerafgift | Pris (DKK) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Access | RWD | 170 | 428 km* | 0 | 164* | 63 | 420 kr. | 324.999 kr. |
Prestige | RWD | 170 | 428 km* | 0 | 164* | 63 | 420 kr. | 334.999 kr. |
Upgrade | - | - | - | - | - | - | - | - |
Access | RWD | 229 | 582 km* | 0 | 159* | 84 | 420 kr. | 349.999 kr. |
Prestige | RWD | 229 | 582 km* | 0 | 159* | 84 | 420 kr. | 359.999 kr. |
Upgrade | RWD | 229 | 582 km* | 0 | 159* | 84 | 420 kr. | 379.999 kr. |
Performance | AWD | 325 | 546 km* | 0 | 170* | 84 | 420 kr. | 404.999 kr. |
GT-Line | RWD | 229 | 560 km* | 0 | 169* | 84 | 420 kr. | 409.999 kr. |
GT-Line Perf. | AWD | 325 | 522 km* | 0 | 177* | 84 | 420 kr. | ? |
I kabinen er der ændringer, men det kræver et trænet øje at få øje på dem med det samme. Jeg har tidligere kørt EV6 og bemærkede ikke umiddelbart forskellene. Den mest markante nyhed er det nye rat, som ikke bare ser bedre ud, men også er mere intuitivt at betjene, hvor der blandt andet er kommet flere genvejsknapper. Infotainmentskærmen har fået forbedret grafik og hurtigere responstid. Systemet er generelt nemt at navigere i. Det minder meget om det, vi kender fra den mindre EV3. Men EV6 har én smart funktion, som EV3 ikke har. Fysiske knapper under skærmen, som kan fungere dobbelt. Det betyder, at man med én knap kan skifte funktion – eksempelvis mellem lydstyrke og temperaturregulering. En simpel, men genial løsning, der gør hverdagen lidt nemmere.
Kabinen rummer desuden mange praktiske opbevaringsmuligheder – her var vi særligt glade for det store rum under midterkonsollen. GT-Line-versionen føles desuden højere på materiale kvaliteten og kommer med eksklusive sæder for GT-line. De er store og komfortable, og justeringsmulighederne er imponerende. Jeg tør næsten garantere, at alle kan finde en god siddeposition i EV6. Dog er bagsædekomforten ikke optimal for voksne, ikke på grund af pladsmangel, men fordi batteriet under sæderne reducerer lændestøtten. Bagagerummet rummer 480 liter og suppleres af et 20-liters brugbar frunk foran.
EV6 er ikke en sportslig bil selv med baghjulstræk. Det er dog heller ikke meningen. Den er bygget til komfort, og det mærkes især på lange ture. Vi har tidligere fremhævet både KIA EV6 og Nissan Ariya som vores foretrukne elbiler til motorvejskørsel når det handler om komfort, og det står stadig ved magt. KIA lover op til 582 km WLTP-rækkevidde, og under vores test nåede vi 540 km, hvilket er bedre, end vi havde forventet. Endnu bedre er opladningstiden. EV6 kan lade med op til 11 kW AC og hele 258 kW DC. Det betyder, at du kan lade fra 20–80 % på under en halv time, hvad nærmest er hurtigere, end du når på toilettet. EV6 er støjsvag i kabinen og letkørt. Eneste lille udfordring, vi stødte på, var parkering da bilen er ret bred. Men her hjælper det 360-graders kamera gevaldigt. Undervognen fortjener ekstra ros. Den er blød og velafstemt og håndterer bump bedre end nogen anden elbil, vi har testet. Selv ved 30+ km/t mærkes ujævnheder minimalt. På trods af GT-Line-variantens 20” fælge er støjniveauet lavt så EV6 er en stille og behagelig bil at køre i.
Det er svært at finde noget negativt at sige om EV6. Ja, den er lidt bred, men det vænner man sig til og kameraerne gør parkering nemmere. Samlet set er EV6 en bil, der leverer varen. Den er rummelig, komfortabel og praktisk. Med høj rækkevidde og hurtig opladning er den også ideel til lange ture, både i Danmark og syd for grænsen. Vi har endnu ikke testet de øvrige versioner af den faceliftede EV6, men vi tør godt anbefale, at man springer 170 hk-udgaven over for den føles nok for sløv. Long Range med baghjulstræk er derimod det oplagte valg for de fleste, medmindre du har behov for firehjulstræk til vinteren. Sidste år testede vi den ekstreme GT-udgave med 585 hk. Den var sjov, men undervognen var hård, og rækkevidden skuffede. De fleste har ikke brug for den slags kræfter til hverdag og 229 hk er faktisk rigeligt. Os, der voksede op før elbilernes gennembrud, ved, at det er mere end nok. Da EV6 blev lanceret i år 2023, var den en imponerende elbil. Det er den stadig. Nu er den bare blevet endnu bedre med det nye facelift.
Brug for hjælp?