Det er efterhånden årtier siden, man sidst kunne købe en lille bil fra det tidligere britiske bilmærke MG. I dag er MG genopstået under kinesisk ejerskab, og mærket satser stort i Europa – ikke kun med elbiler, men nu også med hybrider. Vi har kørt to af deres nyeste modeller. Den kompakte MG3 og den større ZS SUV. Her stiller vi skarpt på den mindste af dem i denne anmeldelse
MG3 HYBRID er en ny spiller i B-segmentet, og en af de få hybrider, der stadig tilbydes i klassen. Konkurrenterne hedder blandt andet Toyota Yaris Hybrid og Mazda 2 Hybrid, mens Renault Clio Hybrid er på vej ud af markedet. På papiret starter MG3 med et stærkt kort på hånden. Den er hurtigere end konkurrenterne og samtidig billigere. Priserne begynder ved 214.999 kr., hvilket giver adgang til en 1,5-liters benzinmotor kombineret med et 1,8 kWh batteri. Systemydelsen lander på de hurtige194 hk, hvilket er mere end mange GTI-modeller fra få år siden. Forbrændingsmotoren yder omkring 100 hk alene, men sammen med den elektriske motor leveres et solidt kraftoverskud. Tidligere blev der talt om en ikke-hybrid version med manuelt gear og 102 hk til omkring 180.000 kr., men den ser ud til ikke at komme til Danmark alligevel. MG3 starter altid på strøm, og ved lav fart kører den ofte som en elbil, så længe batteriet rækker. Det gør det dog ikke længe, især ikke på motorvej, hvor batteriet hurtigt drænes. Til gengæld oplades det også relativt hurtigt igen under deceleration og ved lav belastning, så man sjældent kører helt uden strøm. På landevej og i byen fungerer det glimrende. Ligesom konkurrenterne benytter MG3 en CVT-gearkasse. Her føles den faktisk lidt skarpere end Toyota Yaris, selvom motoren larmer, hvis man træder speederen helt i bund. Det er dog forventeligt med denne type gearkasse.
Tekniske data
Mål og kapacitet
|
||||||||||||||||||||||||
|
Det er ikke svært at se, hvordan MG har holdt prisen nede. Kabinen er præget af hård plastik, og selv i topmodellen Luxury til knap 240.000 kr. føles interiøret simpelt. Finishen er ikke imponerende, og rattet virker billigt og plastikagtigt. Luxury-udgaven byder dog på flere nyttige opgraderinger som 360-graders kamera, delkunstlædersæder, MG Pilot med mere assistentsystemer og en bagrudevisker, som faktisk er sparet væk i basisudgaven(!). Alt dette koster dog 24.000 kr. mere end den billigste og er udstyr man burde tilkøbe. Infotainmentskærmen er ikke stor, men minder om den, man finder i MG4. Den fungerer fint, men navigationen er blandt de dårligste, vi har testet. Heldigvis understøtter bilen både Apple CarPlay og Android Auto. MG skal dog have ros for at tilbyde både USB-C og almindelige USB-porte – også til bagsædepassagererne. Pladsen på bagsædet er godkendt for en bil i denne størrelse, især til børn. Bagagerummet rummer beskedne 241 liter, og vil man lægge bagsædet ned, skal man være to personer fordi sædet er nemlig ikke delt, men ét stort stykke. Det er en løsning, vi sjældent ser i moderne biler.
MG3 overrasker positivt bag rattet. Sammenlignet med klassens måske mest populære bil, Toyota Yaris Hybrid, føles MG3 mere levende og dynamisk. Den er kvik, og med 0-100 km/t på 8,0 sekunder vil den overraske mange ved lyskrydset. Affjedringen er komfortabel, og undervognen klarer ujævnheder pænt. På snoede landeveje kan MG3 også være underholdende, men styretøjet sætter sine naturlige begrænsninger det mangler noget feedback og præcision. Sæderne er fornuftige, men på længere ture kunne man godt ønske sig lidt mere støtte. MG 3 er opgivet til at kunne køre 22 km/l, men regn på omkring 16-17 km/l. Derimod er den ret rap at køre i, og man følger lidt at man køre i en lille GTi, a.la Polo GTi i dens acceleration, indtil gearkassen ødelægger den oplevelse.
Hvad skal man mene om MG3 HYBRID? Den er ikke perfekt, men den leverer meget bil for pengene. Den er hurtig, billigere end konkurrenterne og overrasker med sine 194 hk. Kabinekvaliteten halter, og nogle løsninger virker billige, men som hverdagsbil med lavt forbrug og gode garantier, har den bestemt sin berettigelse. Vi vil klart anbefalede den som det første kig i klassen.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?