Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af Mini Cooper SE

MINI afslutter året med stil og introducerer en ny generation af deres ikoniske Cooper-model, der første gang blev genoplivet af BMW i 2001. Nu er vi på fjerde generation, og den nye, nye MINI Cooper SE sætter barren højt som en hurtig og fuldelektrisk udgave. Vi har testet denne nye model, og her er, hvad vi oplevede.

 En klassisk MINI med moderne detaljer

MINI Cooper SE forbliver tro mod sit arvemæssige design. Når man ser den, er man ikke i tvivl – det her er en MINI! Dens kompakte proportioner og genkendelige linjer viderefører det ikoniske look, men med en moderne opgradering. Sammenlignet med den gamle Cooper SE er der sket flere subtile ændringer. Forlygterne er blevet rundere og mere udtryksfulde, mens baglygterne har fået en ny LED-signatur, som kan tilpasses med forskellige mønstre, inklusive det britiske flag, Union Jack. Den nye Cooper SE er også vokset, hvor den er længere og bredere end forgængeren, hvilket giver bedre proportioner og mere plads i kabinen. Denne generation er designet som en elbil fra bunden, modsat den tidligere model, som blot var en elektrificeret udgave af en benzinbil. 

Et minimalistisk og bæredygtigt interiør

Inde i den nye MINI er der sket en revolution. Kabinen er moderne og minimalistisk, med en 9,4” rund OLED-skærm som omdrejningspunkt. Infotainmentsystemet byder på en responsiv brugeroplevelse. De fysiske knapper er stort set væk, erstattet af touch-funktioner og stemmestyring, hvad kan give udfordringer for nogle at bruge. MINI har også sat fokus på bæredygtighed. Materialerne i kabinen inkluderer genanvendt plastik og tekstiler, hvilket føles både moderne og ansvarligt.  Pladsen er dog stadig begrænset, især bagi. Bagsæderne er mest velegnede til små børn eller kortere ture, og bagagerummet rummer kun 210 liter. Det gør MINI’en mere oplagt som en bybil eller en bil for dem, der søger en stilfuld andenbil. Det skal også tilføjes at Cooper nu bygges i Kina, vil produktionen dog blive flyttet tilbage til Oxford i England fra 2026.

Stadig en meget begrænset rækkevidde 

Den største forbedring ligger i bilens tekniske specifikationer. Hvor den gamle MINI Cooper SE havde et batteri på 32,6 kWh netto og en rækkevidde på 234 km (WLTP), er den nye SE udstyret med et 54,2 kWh batteri, der lover op til 402 km (WLTP). I praksis nåede jeg dog kun omkring 200 km på en opladning, hvilket gør det klart, at MINI’en stadig er bedst egnet til kortere ture. Den nye platform, udviklet i samarbejde mellem BMW og Great Wall Motors, giver også mulighed for hurtigere opladning. Cooper SE understøtter nu op til 95 kW lynopladning, hvilket betyder, at du kan lade fra 10 til 80 procent på cirka 30 minutter. Det er en markant forbedring i forhold til forgængerens 50 kW. Dog fik jeg den ikke over 60 KW under min test. 

Ydelsen er heller ikke til at tage fejl af. Den nye SE leverer 218 hk, mod tidligere 184 hk, og kan accelerere fra 0 til 100 km/t på kun 6,7 sekunder. Den føles kvik og sjov, men undervognen er til den hårde side, hvilket gør, at man mærker ujævnhederne i vejen tydeligt.

Specifikationer for MINI Cooper SE (SE-udgaven):

  • Motor: Elektrisk motor, 218 hk (160 kW), 330 Nm
  • Acceleration (0-100 km/t): 6,7 sekunder
  • Tophastighed: 170 km/t
  • Batterikapacitet (netto): 54,2 kWh
  • Rækkevidde (WLTP): Op til 402 km
  • Ladekapacitet (AC): 11 kW
  • Ladekapacitet (DC): 95 kW
  • Ladetid (DC, 10-80%): Ca. 30 minutter
  • Mål (L x B x H): 3.861 mm x 1.927 mm x 1.554 mm
  • Akselafstand: 2.522 mm
  • Bagagerumskapacitet: 210 liter
  • Hjulstørrelse: 16” standard, 17”-18” tilvalg
  • Pris (fra): 314.073 kr. (Danmark, SE-udgaven)
  • Bygget: Kina (produktion flyttes til Oxford fra 2026)
  • Kabine: 9,4" rund OLED-skærm, bæredygtige materialer
  • Førerassistentsystemer: Op til niveau 2 selvkørende funktioner
  • Egenvægt: 1.750 kg (ca.)

Dyr fornøjelse af købe en Mini

MINI Cooper har altid været en dyr fornøjelse, og det gælder også for den nye SE. Basismodellen, Cooper E med 184 hk, starter fra 282.329 kr., mens den testede SE-udgave med 218 hk begynder ved 314.073 kr. Vores testbil kostede hele 383.110 kr., hvad er utrolig mange penge for så lille elbil som Mini

En endnu kraftigere JCW-udgave med 258 hk er også på vej, men de danske priser er endnu ukendte. Selvom Cooper også fås med benzinmotor, er prisen på over 400.000 kr. så høj, at den næppe vil finde et marked i Danmark.

Stadig sjov, men ikke en "go-kart"

Det er ofte blevet sagt, at en MINI kører som en go-kart. Jeg vil ikke gå så langt, men Cooper SE er bestemt en sjov bil at køre. Den reagerer hurtigt, styringen er præcis, og bilen er let at manøvrere i byen. Dog er den mindre velegnet til lange motorvejsstrækninger, hvor komforten mangler en smule.

Som en bil til korte ture og bykørsel leverer MINI’en varen. Den er rap, stilfuld og byder på en unik charme, der tiltaler dem, der søger noget særligt.MINI’s rolle i en ny klasse af elektriske GTI’er MINI Cooper SE var blandt de første elektriske biler, der kunne kaldes en "GTI," da den blev introduceret sammen med BMW i3s. I dag er klassen vokset og inkluderer konkurrenter som Abarth 500e, Alpine A290 og den kommende Volkswagen ID.2 GTI – desværre modeller, der ikke sælges i Danmark. 

Til dem der gerne vil være anerledes

Den nye MINI Cooper SE er uden tvivl en bil med masser af charme og personlighed. Den bygger videre på MINI’s ikoniske designarv, men bringer det op til nutidens krav med moderne teknologi og en platform dedikeret til elbiler. Kabinen er en fornøjelse at opholde sig i, og køreegenskaberne leverer stadig den karakteristiske MINI-følelse, der gør den sjov at køre.

Men der er også klare ulemper. Den officielle rækkevidde på op til 402 km (WLTP) er i praksis langt fra realistisk – under testen var det svært at opnå mere end 200 km, hvilket gør den udfordrende for længere ture, især når ladetiderne stadig ikke matcher konkurrenternes niveau. Hertil kommer prisen, der starter på over 300.000 kr. for SE-varianten og hurtigt stiger med ekstraudstyr. Det placerer MINI Cooper SE blandt de dyrere elbiler i segmentet, selvom den ikke tilbyder tilsvarende praktisk rækkevidde eller opladningskapacitet.

MINI Cooper SE er ikke for dem, der søger en billig, funktionel elbil til hverdagsbrug. I stedet er den for individualister, der vægter design, livsstil og unikke køreegenskaber højere end rækkevidde og pris. Den egner sig bedst til korte ture og bykørsel, og for dem, der ønsker at skille sig ud med en bil, der har masser af karakter og historie, vil MINI Cooper SE være et oplagt valg – men man skal være villig til at betale for det.

Videoanmeldelse 

 

 

Skrevet af: Christian Koed den 23.12.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel