Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af NISSAN ARIYA

 Den elektriske Nissan Qashqai?

Vi har endelig fået fingrene i en af de mest spændende elbiler på det danske marked. Jeg kalder den for den elektriske Nissan Qashqai, men dens rigtige navn er ARIYA! Det er en større elektrisk crossover/SUV, der skal tage kampen op mod tunge drenge som Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq, Ford Explorer, Toyota bZ4X og flere andre.

En elbil med sjæl

Design er en subjektiv sag, men jeg synes stadig, at ARIYA er en utrolig vellykket og elegant elbil i sin klasse. Den har et stilrent udtryk med flotte linjer både foran og bagpå. Nissan kalder det selv for ”Timeless Japanese Futurism” – på dansk ”Tidløs japansk fremtid”. Det er tydeligt, at der er kælet for detaljerne, hvilket giver bilen en sjæl, som mange andre modeller i klassen mangler. Det samme gælder i kabinen, hvor Nissan har inkorporeret det traditionelle japanske "Kumiko"-mønster flere steder. En af mine yndlingsdetaljer er en designfeature under instrumentbrættet, som er inspireret af en traditionel japansk Andon-lampe. Det tilføjer en særlig charme og understreger den japanske designfilosofi.

Praktik frem for alt

Design er én ting, men praktik er en anden. Og for at være ærlig, så er ARIYA en elbil bygget til at være en brugbar familiebil i en hård konkurrencepræget klasse. Den ser større ud end mange af konkurrenterne, men bagagerummet rummer kun 468 liter, og endnu mindre, hvis man vælger firehjulstræk, hvor kapaciteten falder til 415 liter. Det er mindre end flere af konkurrenterne kan tilbyde. Dog er pladsen stadig anvendelig, og der er rigeligt med plads til fx en barnevogn. Slår man bagsæderne ned, vokser bagagerummet til 1.690 liter, hvilket er nok til at transportere en MTB-cykel uden at tage hjulene af. Ikke klassens største, men pladsforholdene er godkendt. Den største fordel findes dog på bagsædet. Begge bagdøre kan åbnes i en vinkel af 90°, hvilket gør det let at komme ind og montere autostole eller andet udstyr. Som voksen sidder man også ganske komfortabelt. Foran er komforten ligeledes i top med store, bløde forsæder, der minder om dem fra tidligere sportslige Nissan-modeller fra start 00’erne. Infotainment systemet består af en 12,3” touchskærm. Desværre var jeg ikke imponeret. Skærmen reagerede langsomt på mine tryk, og systemet var ikke det mest intuitive. Til gengæld var testbilen udstyret med en af de bedre navigationer, hvis man ikke bruger Apple CarPlay eller Android Auto. Lyden fra Bose-anlægget var, som forventet, mere end godkendt. Vi var også fan af det ekstra skjulte rum i kabinen, hvor man kunne gemme sine mest vigtige ting såsom et pas eller pung. 

En Elbil For De Lange Ture

ARIYA tilbydes i to batteristørrelser: 63 kWh eller – som testbilen – 87 kWh. Derudover kan man vælge mellem forhjulstræk eller firehjulstræk, som Nissan kalder E-4ORCE. Senere på året lanceres en ny topmodel med det legendariske NISMO-navn. Testbilen var i udstyrsvarianten EVOLVE, som starter fra 384.000 kr., men den testede model kostede 400.000 kr. Lige nu kan man dog få en ARIYA med det mindre batteri for blot 265.000 kr., hvilket er en utrolig lav pris for en bil af denne størrelse – dog på bekostning af rækkevidden. Den testede version med 87 kWh batteri yder 238 hk og har forhjulstræk. Selvom 238 hk måske ikke lyder af meget i en tid med kraftige elbiler, er det faktisk tilstrækkeligt. Acceleration ved overhalinger og andre situationer føles fin. Det er lidt sjovt at sammenligne med Nissan Murano fra 2004, som dengang ydede 234 hk fra en 3,5-liters V6-motor. Murano var en hurtig SUV for sin tid, og ARIYA viser, at elbiler ikke nødvendigvis er langsommere, selv med tilsvarende ydelse. 

Men hvad med opladning? Nissan opgiver, at ARIYA kan lade med 22 kW på en 3-faset lader og op til 130 kW med en lynlader. I praksis oplevede jeg dog, at bilen maksimalt ladede med 99 kW. Rækkevidden er angivet til 533 km, men jeg opnåede 420 km ved blandet kørsel og omkring 300 km ved motorvejskørsel i Sverige med hastigheder mellem 100-120 km/t. Det skal nævnes, at testbilen var monteret med vinterdæk, hvilket kan have påvirket rækkevidden  Når det kommer til vinterhjulene, oplevede jeg en del kabinestøj ved motorvejskørsel, hvilket skuffede mig. Jeg har dog fået at vide af kollegaer, at ARIYA normalt er en af de mere støjsvage elbiler i klassen, når den kører på sommerdæk. Derfor håber jeg håber, at det var vinterdækkene, der var skyld i støjen.

                                              Specifikationer

Ariya 63 kWh

Ariya 87 kWh

 

Batteristørrelse

63 kWh

87 kWh

 

Rækkevidde (WLTP)

Op til 404 km

Op til 520 km

 

Ydelse

215 hk (160 kW)

242-394 hk (178-294 kW)

 

0-100 km/t

Ca. 7,5 sek.

Ned til 5,7 sek. (e-4ORCE)

 

Opladning (DC)

Op til 130 kW

Op til 130 kW

 

Længde

4.595 mm

4.595 mm

 

Bredde

1.850 mm

1.850 mm

 

Højde

1.660 mm

1.660 mm

 

Bagagerum

468 L (1.350 L max)

415 L (1.300 L max) (e-4ORCE)

 

Trækevne

750 kg

1.500 kg (e-4ORCE)

 

Startpris

 Fra 265.000 kr 63 kWh, 384.000 kr 87 kWh  

 

Langt Fra En Dum Elbil, Men…

Nissan ARIYA er en flot elbil med et gennemført design, og den gemmer på mange spændende detaljer og overraskelser. Den er behagelig at køre langt i, og interiøret føles både moderne og veludført. Testbilen var i den dyrere ende, men med en startpris på 265.000 kr. er det en bemærkelsesværdig billig pris for en så rummelig bil. Dog kan rækkevidden mærkes som en svaghed, da dette ikke er den nyeste elbil på markedet. Samlet set er ARIYA langt fra en dum elbil i klassen, men man kan godt mærke at ARIYA har været på det danske marked i noget tid nu. Den elektriske "Qashqai" er dog en virkelig fin familiebil! 

 

VIDEO ANMELDELSE 

 

 

Author image

Forfatter

Christian Koed

Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger

Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier 
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.

Skrevet af: Christian Koed den 17.03.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel