Polestar 2, selv efter nogle år på markedet, forbliver et godt køb – og det er ikke uden grund. Jeg har haft fornøjelsen af at teste to modeller over to uger, med lange ture over de danske grænser mod både Göteborg og Stockholm. Det gav mig en solid mængde motorvejskilometer til virkelig at lære bilerne at kende.
Generelt, når man låner pressebiler, får man dem kun i en uge, men jeg fik mulighed for at teste to forskellige versioner: først en Single Motor Long Range og derefter en Dual Motor Performance. Den første har en længere rækkevidde, men stadig kraftfuld, mens Performance-udgaven leverer imponerende kræfter for en elbil der ser så anonym ud.
Polestar er ejet af den kinesiske bilkoncern Geely, som også ejer Volvo. Derfor er der tydelige paralleller mellem Polestar og Volvo. Selvom Polestar 2 er designet i Göteborg, er den bygget i Kina og deler platform med Volvo EX40. Designet, både indvendigt og udvendigt, har et skandinavisk præg. Materialerne i kabinen føles godt at røre og føles derudover også godt lavet. Der dog steder, hvor en del hård plastik har fundet sin vej, men heldigvis ikke noget som er tydeligt. Designet udvendigt minder meget om Volvo’s modeller. Det er dog også en grund til da Polestar 2 var oprindelig designet til at være en Volvo.
Kabinen er udstyret med et 11” Google-baseret touchskærm, der understøtter forskellige apps som YouTube og Spotify, hvilket er ideelt under opladning og lange køreture. Lydsystemet, et 600-watt Harman Kardon-anlæg, leverer en virkelig god lyd og er en del af den valgfrie Plus-pakke, som også inkluderer et panoramaglastag og opvarmede/køling af sæderne. Justering af temperatur kan dog kræve lidt tilvænning, da det kræver interaktion med touchskærmen. Prisen for plus-pakken er 7.000 kr. og er uden tvivl alle pengene værd.
Til dem, der ønsker ekstra komfort og sikkerhed, kan Pilot Assist-pakken tilkøbes, hvilket tilføjer en intelligent fartpilot, der kan justere hastigheden efter vejskilte og trafik, hvilket reducerer førerens træthed på lange ture. Denne pakke er kun et tillæg på 1.000 kr.
Polestar 2 har også en rummelig bagagerumsplads, der tilbyder 405 liter med bagsæderne i oprejst position. Hvis du lægger bagsæderne ned, udvides kapaciteten til 1.095 liter. Derudover har bilen en ekstra frunk på 41 liter, som er praktisk til opbevaring af kabler eller mindre genstande.
Sidste år fik Polestar 2 et mindre Facelift, hvor den største fysiske ændring var den nu lukket frontgrill og et større batterikapacitet. Batteriet er nu 82 kWh (op fra 78 kWh), hvilket har forbedret både rækkevidden og opladningshastigheden. Single Motor Long Range-versionen kan nu køre op til 635 km, mens Performance-udgaven har en rækkevidde på 592 km. I mine tests oplevede jeg dog en rækkevidde på omkring 530 km for Long Range og 430 km for Performance, hvilket stadig er respektable tal sammenlignet med konkurrenter.
Performance-modellen med sine 421 hk er absolut hurtig uden at være overdrevet. Testbilen, jeg kørte, var udstyret med den særlige Performance-pakke, der hæver ydelsen til 476 hk og tilføjer detaljer som gule sikkerhedsseler. Ærligt talt tror jeg ikke, at man i praksis vil kunne mærke den store forskel mellem 421 hk og 476 hk i daglig kørsel. Ja, 0-100 km/t falder fra 4,5 sekunder til 4,2 sekunder, men forskellen på blot 0,3 sekunder er så marginal, at det er svært at mærke forskel under almindelige kørselsforhold. Medmindre du er på en bane eller virkelig presser bilen til dens grænser kan det være.
Firehjulstrækket giver en følelse af sikkerhed og stabilitet. På den anden side føltes Single Motor Long Range med sine 299 hk lidt mere sporty, især på grund af baghjulstrækket og den mindre vægt. Den var perfekt på de kurvede veje og var nem at parkere, hvilket gjorde den til en mere alsidig bil i bymiljøer. Begge modeller leverede godt på lange motorvejsstrækninger, og deres rækkeviddeestimater viste sig at være realistiske takket være det Google-baserede infotainmentsystem. Det er værd at fremhæve, at Performance-udgaven af Polestar 2 er udstyret med topkomponenter, der løfter køreoplevelsen. Med Brembo-bremser for forbedret bremseevne, dæk med øget vejgreb, og ikke mindst en specialtilpasset Öhlins undervogn, får man en bil med klart mere sportslige køreegenskaber. Dog er det sådan, at selvom disse opgraderinger gør Performance-modellen markant mere dynamisk og sjov at køre, kræver det nok en racerbane eller en mere krævende køreoplevelse for virkelig at få fuldt udbytte af bilens potentiale.
Der findes også en Polestar 2 med et 69 kWh batteri .Den hedder Standard Range Single Motor. Dens systemydelse er 272 hk og har en rækkevidde op til 554 km ifølge Polestar. Denne model har jeg dog ikke testet og kan derfor ikke bekræfte om dette også passer.
Det gode ved den nye Polestar 2 er, at den nu oplader hurtigere end før. Med den opdaterede opladningskapacitet op til 205 kW DC, kan man lade fra 10-80% på cirka 28 minutter, afhængigt af ladestanderens kapacitet. Dette er en klar forbedring i forhold til tidligere modeller, som var begrænset til en lavere effekt. Hurtigere opladning gør det lettere at tage længere ture, da det betyder kortere stop ved ladestationer. Der er noget befriende ved at vide, at ens elbil kan oplades hurtigt. Efter at have testet nogle, hvad jeg godt tør kalde, forældede elbiler de sidste pr. år med langsomme opladningstider, var det en lettelse at kunne komme videre eller hjem hurtigere med Polestar 2. Selvfølgelig er det en anden situation, hvis man har mulighed for at oplade bilen derhjemme. Men for mange, inklusive mig selv, som bor i lejlighed uden egen ladestander, er hurtig opladning på farten helt afgørende. Det giver en større frihed og fjerner noget af den frustration, man ellers kan opleve ved lange ladetider på elbiler.
Da jeg kørte til Stockholm, holdt jeg ikke igen med hastigheden. Når de svenske fartskilte viste 120 km/t, holdt jeg mig også konsekvent til 120 km/t. Det imponerende var, at det Google-baserede navigationssystem i Polestar 2 allerede havde taget højde for dette og justerede den forventede rækkevidde løbende. Systemet beregnede præcist, hvor meget strøm jeg ville have tilbage ved ankomsten, uanset kørehastigheden. Det gav en følelse af sikkerhed, da jeg vidste, at der ikke ville opstå uventede overraskelser undervejs. Hvis man derimod vælger at køre langsommere, kan man faktisk opnå endnu bedre rækkevidde, hvilket er praktisk, hvis man ønsker at spare på strømmen undervejs.
Jeg vil altid mene, at en bil med forbrændingsmotor er det mest praktiske valg, når man skal køre lange distancer. Men biler som Polestar 2 kommer tættere og tættere på de forventninger, man normalt har til traditionelle køretøjer. Med sin lange rækkevidde og hurtige ladetid leverer Polestar 2 en elbiloplevelse, der begynder at matche komforten og friheden, man kender fra benzin- eller dieselbiler. Det gør den til et seriøst alternativ, selv for dem, der er vant til lange ture.
Polestar 2 viser sig som en alsidig elbil, der både leverer på komfort og performance udanset model. Med sin lange rækkevidde, hurtige opladning og forbedrede køreoplevelse efter sit facelift, er den tæt på at være et reelt alternativ til forbrændingsmotorbiler. Designet, der emmer af skandinavisk minimalisme, kombineret med det brugervenlige Google-baserede infotainmentsystem, gør den til en fornøjelse på lange ture. Samtidig er bilens teknologiske opgraderinger og udstyrspakker velkomne tilføjelser, der forbedrer både sikkerhed og kørekomfort. Uanset om man vælger Long Range-modellen for den ekstra rækkevidde eller Performance-versionen for de dynamiske køreegenskaber, bekræfter Polestar 2, at den stadig er et af de bedste valg i sin klasse. Dog er der et punkt, hvor jeg tror den halter og det er startprisen. Fra 390.000 kr. for man udgaven med et 69 kWh. Dog starter den ene testbil. Altså Single Motor Long Range fra. 415.000 kr. og den hurtige Performance-model med den såkaldte Performance-pakke starter fra hele 529.308 kr. AV!
Efter to uger med Polestar 2 kan jeg virkelig forstå, hvorfor man vælger den frem for Tesla Model 3 eller BYD SEAL trods for den højere mere pris. Hvis jeg skulle vælge en Polestar 2, ville jeg personligt anbefale Single Motor Long Range-modellen. Den tilbyder en brugbar rækkevidde, der virkelig kan bruges, og jeg kan ikke lade være med at fremhæve de generelt gode køreegenskaber, den leverer i forhold til dens tætte konkurrenter tilbyder. Dens Google-baseret skærm er også bare nemt at bruge og fungere en del bedre end det man finder over hos BYD. Polestar får et stor Thumbs up herfra.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?