Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af Polestar 4

Er den værd at lære at kende?

Spændingen omkring den nye Polestar 4 har været høj. Denne luksuselbil er Polestars svar på konkurrenter som BMW i5 og Mercedes EQE, og forventningerne har ikke været små. Dog var starten udfordrende for Polestar 4, da teknologiske problemer – særligt med bilens skærm – prægede de første modeller. Heldigvis var testbilen, som jeg overtog en måned senere, blevet opdateret og rettet. Men spørgsmålet står stadig: Er Polestar 4 så alle pengene værd?

Et design, der skiller sig ud

Jeg indrømmer gerne, at jeg er stor fan af Polestar 2, især dens køreegenskaber og realistiske rækkevidde. Derfor var mine forventninger til Polestar 4 høje – og den skuffede ikke visuelt. Bilens design er slående, især bagfra, hvor den virkelig fanger opmærksomheden. Et interessant designelement er fraværet af en traditionel bagrude. I stedet har Polestar valgt et kamera, placeret på taget, der leverer et digitalt udsyn til bakspejlet. Dette bidrager til bilens coupé-lignende profil og unikke æstetik.

Polestar 4 viderefører mærkets skandinaviske designtraditioner, hvor fokus på enkelhed og detaljer er i centrum. Kabinen føles luksuriøs og moderne med brugen af genanvendte materialer som plast og bæredygtige tekstiler. Sammenlignet med Polestar 2 føles Polestar 4 endnu mere premium – det er tydeligt, at man sidder i en bil, der er designet til at konkurrere i luksussegmentet.

Komfort og rummelighed er prioriteret, selvom bilen er designet som en sporty coupé-SUV. Førersædet tilbyder en ergonomisk og justerbar køreposition, mens bagsædepassagerer får rigelig plads og en lys atmosfære takket være det store panoramaglastag. Manglen på bagrude bidrager til en rolig og hyggelig kabineoplevelse, især når bilen bruges om aftenen.

Imponerende, men ikke perfekt

Midtpunktet i kabinen er den store 15,4" Touchskærm som er styret af et Google-baseret system. Med Google Maps, stemmestyring og problemfri adgang til apps som Spotify er systemet både brugervenligt og funktionelt. Her opstår også min største kritik. Den næsten totale mangel på fysiske knapper gør det besværligt at udføre simple opgaver som at justere temperaturen eller spejlene. Under min første tur tog det hele 10 minutter at finde menuen til sidespejlene – en opgave, der ville være langt nemmere med fysiske knapper.

Op til 544 hestekræfter og Firehjulstræk!

Testbilen var den kraftige Dual Motor Long Range-udgave med firehjulstræk, 544 hk, og et 100 kWh batteri. Der findes også en baghjulstrukket Single Motor-version med 272 hk, som leverer en længere rækkevidde.

Med 544 hk er Polestar 4 ekstremt kraftfuld, men også tung med sine over 2 ton. Trods vægten leverer den imponerende præstationer og håndtering. Jeg tog bilen med på en længere tur til Sverige, hvor den kørte komfortabelt på motorvejen og håndterede sneklædte, glatte veje med imponerende stabilitet. Firehjulstrækket og vinterdækkene gjorde det til en tryg og sikker oplevelse. Polestar 4 lover en rækkevidde på 590 km for Dual Motor-modellen og 620 km for Single Motor-versionen. Under min test nåede jeg dog kun 540 km, hvilket stadig er tilfredsstillende og anvendeligt for langt de fleste.

Fraværet af en bagrude kræver lidt tilvænning, men kameraet fungerer fint. Dog oplevede jeg udfordringer med blinde vinkler, især i vintermørke, hvor cyklister kan være svære at spotte. Det er en detalje, der bør tages alvorligt.

Specifikation Single Motor (RWD) Dual Motor (AWD)
Drivlinje RWD (baghjulstræk) AWD (firehjulstræk)
Motorydelse 272 hk 544 hk
Drejningsmoment 343 Nm 686 Nm
0-100 km/t 7,4 sekunder 3,8 sekunder
Tophastighed 180 km/t 200 km/t
Batterikapacitet 102 kWh (netto: 94 kWh) 102 kWh (netto: 94 kWh)
Rækkevidde (WLTP) Op til 600 km Op til 560 km
Ladehastighed DC: Op til 200 kW / AC: 11 kW DC: Op til 200 kW / AC: 11 kW
Vægt 2.120 kg 2.232 kg
Bagagerumsvolumen 500 liter + 15 liter (frunk) 500 liter + 15 liter (frunk)
Længde 4.839 mm 4.839 mm
Bredde 2.139 mm (inkl. spejle) 2.139 mm (inkl. spejle)
Højde 1.544 mm 1.544 mm
Akselafstand 2.999 mm 2.999 mm
Hjul 20" standard (op til 22" valg) 20" standard (op til 22" valg)
Infotainment Google-baseret, 15,4" skærm Google-baseret, 15,4" skærm
Sikkerhed 12 kameraer, 9 radarer, LiDAR (tilvalg) 12 kameraer, 9 radarer, LiDAR (tilvalg)

Er Polestar 4 et værdigt valg?

Polestar 4 markerer et spændende skridt for mærket ind i luksussegmentet og giver os et andet bud for en anerledes luksusbil i firmabilsklassen. Dens skandinaviske design, rummelige kabine og vilde ydeevne gør den til en stærk konkurrent i klassen. Det er en bil, der både føles og ser premium ud, samtidig med at den er skabt til at levere en behagelig og sikker køreoplevelse under alle forhold, vælger udgaven med DualMotor. Dog er der nogle udfordringer. Den næsten totale mangel på fysiske knapper kan gøre daglige funktioner unødigt komplekse, og det usædvanlige design uden bagrude kræver en tilvænning, der måske ikke tiltaler alle – især hvis man ofte kører i bymiljøer med dårlig sigtbarhed.

På den positive side byder Polestar 4 en realistisk rækkevidde og virkelig gode køreegenskaber, der er tilstrækkelig for langt de fleste bilister. For dem, der søger en luksuriøs elbil med et unikt design og kraftige præstationer, er Polestar 4 absolut værd at overveje. Jeg ville anbefale at prøve begge udgaver, den med baghjulstræk og 272 hk og denne Dualmotor med firehjulstræk og 544 hk. Det kan forventes, at udgaven med baghjulstræk tilbyder endnu bedre køreegenskaber og længere rækkevidde takket være den lavere vægt og den mere effektive drivlinje. Omvendt sikrer udgaven med firehjulstræk en elbil, der klarer selv de mest udfordrende vinterforhold med sne og glatte veje uden problemer.

Videoanmeldelse af Polestar 4

 

 

Forfatter

Christian Koed

Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger

Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier 
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.

Skrevet af: Christian Koed den 11.12.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel