
Vi er kommet til en kold tid på året, hvor temperaturerne er faldet markant. Ugens testbil er dog det stik modsatte af kulde. Det er en bil, der gør én varm og glad – den nye Renault 4 E-Tech.
Renault stiller nu op med en ny elbil i den hastigt voksende klasse af kompakte elbiler for omkring 200.000 kroner. Prisen for Renault 4 E-Tech starter fra 207.000 kr., mens testbilen lander på omkring 250.000 kr. Renault 4 fås i to batteriversioner, hvilket i praksis giver en rækkevidde på enten cirka 300 km eller – som i testbilen med det større batteri – op til 400 km (WLTP). Testbilen yder 150 hk, mens udgaven med det mindre batteri yder 130 hk, ligesom i den mindre Renault 5. Du kan godt kalde Renault 4 for en slags stationcar-udgave af Renault 5, selvom den i praksis placerer sig et sted mellem crossover og minibil. Proportionerne giver samtidig et klart nik til den originale Renault 4 fra 1960’erne. Designet er fedt, retro og samtidig moderne. Man kan tydeligt se, at det er en ny bil, men den trækker bevidst tråde tilbage til fortiden. Folk, der kender originalen, vil straks kunne spotte referencerne, og det er netop dét, der gør designet så charmerende. Vi er vilde med, at den skiller sig ud fra mængden af moderne elbiler.

Renault 4 en virkelig velbygget bil. Kvalitetsfornemmelsen i kabinen er høj, præcis som i Renault 5. Den er udstyret med de velkendte dobbeltskærme, der visuelt ligner to separate skærme, men i praksis er samlet i én enhed. Google Automotive-infotainmentsystemet fungerer fremragende og er efter min mening blandt de bedste navigationssystemer på markedet lige nu. Vi kender det allerede fra Polestar og forventer også at se det i kommende Ford-modeller, som vil dele teknologi med Renault.
Pladsen på bagsædet er dog begrænset. Det er ikke en bil, jeg vil kalde en familiebil. Den er bedre end Renault 5, hvor benpladsen bagi nærmest er ikke-eksisterende, men mirakler sker der ikke. Mindre børn kan sagtens sidde der, men teenagere eller voksne med lange ben vil hurtigt føle sig klemt. Det skuffer en smule, især fordi bilen ser større ud, end den reelt er. Samtidig kan man diskutere, om man for prisen kan forvente mere, især når kinesiske konkurrenter tilbyder større biler til lavere priser. forsæderne er behagelige at sidde i, og der er god loftshøjde. På længere ture kniber det dog lidt med komforten, men det er tydeligt, at Renault 4 primært er bygget som en bybil og ikke som en langdistance-cruiser. Materialevalget i kabinen byder på overraskende meget blødt plast, og detaljerne omkring instrumenteringen giver en mere premium-følelse, end prisen egentlig tilsiger. Renault 4 tilbyder både trådløs opladning og USB-C-stik, men opladningshastigheden til telefonen er desværre lav, hvad er et gennemgående problem i mange nyere Renault-modeller. Bagagerummet rummer 420 liter, og el-bagklap er ekstraudstyr til 5.000 kr. Jeg plejer at hente presselånebiler på cykel, og selv min store mountainbike med 29” hjul kunne være i bagagerummet – dog med ét hjul afmonteret. Det fungerede overraskende godt. En ting, jeg dog savner, er et helt fladt gulv, når bagsæderne lægges ned. Der er en lille kant ved ryglænet, som kan være irriterende, hvis man transporterer større genstande. Andet negativt er udsynet fra bagruden er minimalt.

Køreoplevelsen er en af bilens største styrker. Renault 4 er utrolig let at køre, præcis som Renault 5. Den er meget støjsvag – også på motorvejen – uanset om du kører 110 eller 130 km/t. Det overraskede mig positivt og adskiller den markant fra konkurrenterne i klassen. Med det store batteri og 150 hk føles bilen ikke hurtig i en tid med mange lynhurtige elbiler, men den er kvik nok, især til bykørsel. Jeg har ikke kørt udgaven med 130 hk, men jeg ville personligt vælge versionen med det store batteri hver gang, alene på grund af den bedre rækkevidde. I vinterkørsel oplevede jeg dog kun omkring 270–300 km ved blandet kørsel, hvilket er lidt mindre end Renault 5 – sandsynligvis på grund af vægt og størrelse. Om sommeren vil tallet formentlig være højere. Styretøjet er skarpt og direkte og giver bilen et sportsligt præg, som vi også kender fra Renault 5. Der er ingen død fornemmelse i rattet, hvilket bidrager til både køreglæde og sikkerhed. Opladningsmæssigt er bilen opgivet til op til 100 kW DC, men jeg oplevede maksimalt omkring 57 kW. I frostvejr og uden mulighed for batteriforvarmning kan ladehastigheden falde markant – i ét tilfælde helt ned til 13 kW. Det er værd at være opmærksom på, især hvis man ofte lynlader. For dem med hjemmeladning vil det dog sjældent være et stort problem da den lader op til 11 KW AC. En af de ting, der virkelig gør Renault 4 til en behagelig hverdagsbil, er den adaptive fartpilot. Systemet fungerer rigtig godt, følger trafikken, stopper og starter selv og tilpasser hastigheden efter skiltene. Samtidig er det rart, at Renault har beholdt fysiske knapper både på rattet og under skærmen. De er nemme at betjene og øger brugervenligheden markant.


Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?