Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af Suzuki Jimny 1,5 VAN

Anmeldelse af Suzuki Jimny 1,5 AllGrip PRO VAN

Suzuki Jimny i helsingør

Historien om den nuværende Jimny begyndte tilbage i 2018, da Suzuki præsenterede denne kompakte firehjulstrækker. Selvom den er lille, har den plads til fire personer. Desværre gjorde skrappe emissionskrav det svært for Suzuki at fortsætte salget af personbilsversionen i Europa. Derfor kan man i dag kun købe den som varebil på papegøjeplader. Men spørgsmålet er, om den egner sig som en god varebil, mens den stadig bevarer sine firehjulstræk-egenskaber?

En kompakt bil med en kompakt motor

Jimny har opnået en form for kultstatus her i Danmark, men på trods af det var det første gang, jeg satte mig bag rattet i denne model – uden tidligere erfaring med dens forgængere. Designet er markant anderledes end andre moderne biler på markedet, og især i sin varebil version har Jimny ingen direkte konkurrenter. Med sin beskedne længde på [indsæt mål] meter, men forholdsvis høje profil, fremstår den ganske firkantet. Det er ikke tilfældigt – Jimny skal også leve op til det japanske afgift system, der måler biler på både motorstørrelse og længde. I Japan fås den kun med en lillebitte 660 cc motor og 60 hestekræfter, men her i Europa er den udstyret med en mere robust 1,5-liters firecylindret benzinmotor uden turbo. Med 102 hk og 130 Nm kan det lyde beskedent, men jeg følte aldrig, at bilen var så sløv, at det blev irriterende – hvilket nok skyldes, at den kun vejer 1.165 kg.

Ikke oprindeligt tænkt som varebil

At træde ind i Jimny kan være en udfordring for nogen. Med mine 171 cm havde jeg ingen problemer, men for højere personer, især dem med lange ben, kan det være trangt, særligt i varebilsversionen. På grund af varebils reglerne er der nemlig et bur bag forsæderne, som begrænser, hvor langt sæderne kan rykkes tilbage – en begrænsning, som ikke findes i personbilsudgaven med bagsæder. På trods af dette følte jeg aldrig, at jeg fandt en optimal siddestilling, og det føltes en smule akavet. Alligevel var dette min største kritik af kabinen, for på trods af meget hård plast føles Jimny solid og bygget til et særligt publikum.

Når det kommer til varebilsfunktionen, skuffer Jimny lidt med sine beskedne 863 liter bagagerum. Men det er først, når du bevæger dig ud på ujævne veje, at Jimny virkelig kommer til sin ret. Med sit AllGrip Pro firehjulstræk og en frihøjde på 21 cm kan Jimny nemt navigere i stejlt terræn og mudrede områder – den kan måle sig med de store off-roadere fra Land Rover, når det gælder terrænkørsel. Dog fik jeg ikke afprøvet dens off-road egenskaber, da der ikke var mulighed for det i mit område

 

billede fra Suzuki danmark

En gyngende oplevelse på asfalten

At køre Jimny på almindelig vej er en oplevelse i sig selv. Det er tydeligt, at den er designet til terræn fremfor asfalt. På vejen gynger den meget, når man drejer på rattet, og motoren kæmper, især på motorvejen. Her er det bedst at holde sig under 100 km/t, for over det begynder motoren at larme kraftigt. Det føles også, som om bilen mangler et sjette gear, da fem ikke helt er nok. Lydisoleringen kunne være bedre, og højttalerne kæmper for at overdøve motorlarmen. Jimny er opgivet til kun at køre 13 km/l, og dette passer også godt på det jeg opnåede. Det er ikke særligt meget og kan også mærkes i pengepungen.

Den charmerer trods alt

På trods af mine indledende forbehold overfor Jimny, vandt den mig over efter et par dage. Selvom den har sine mangler, forstår jeg nu, hvorfor den har en trofast fanbase. Jimny er anderledes, og dens charme er svær at ignorere – især hvis man har en udendørs livsstil. Selvom man ikke længere kan få den med bagsæder, var de tidligere bagsæder alligevel ret ubrugelige. Det største problem forbliver den begrænsede plads, men hvis du kan leve med det, er Jimny en sjov og unik bil, som helt sikkert har sin berettigelse.

Jimny er måske ikke den mest praktiske varebil, og den kan føles utilstrækkelig på almindelige veje, men dens off-road evner og karakteristiske design gør den til noget helt specielt. Den er ikke for alle, men for dem, der søger en robust og kompakt firehjulstrækker med personlighed, er Jimny et godt valg. Det er en bil, der bringer et smil frem på læben – ikke på grund af dens luksus eller præstationer, men på grund af den ukomplicerede køreglæde og dens evne til at håndtere det, de fleste andre biler ikke kan. Hvis du kan acceptere dens begrænsninger, vil Jimny invitere dig på et eventyr andre biler ikke kan og især for en frapris under 200.000 kr.

 

Video anmeldelse 

 

 

 

Specifikationer fra Suzuki Danmark

Pris: 199.230 kr. inkl. moms

Motor: 1,5 102 hk og 130 Nm

Topfart: 145 km/t

Forbrug: 13 km/l WLTP

Vægt: 1.165 kg

Last: 270 kg

Påhæng: 1.300 kg

Bagagerum: 863 liter

 

 

 

 

Skrevet af: Christian Koed den 26.08.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel