Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Anmeldelse af Suzuki Swift

Nærum

Suzuki Swift introducerede sig selv for første gang i 1984 og har 40 år senere stadigvæk en stærk tilstedeværelse på markedet. Det var dog først i 2004, at modellen for alvor slog igennem i Danmark og blev en ægte favorit blandt danskerne. For 2024 er en ny model blevet præsenteret, og selvom den ligner den gamle, er der tale om en helt ny bil. Eller er det?

 

Ved første øjekast kan man blive lidt forvirret, når man ser den nye Swift. Den ser noget anderledes ud end man ville forvente af en ny model, selvom dens form og bagende er meget genkendelige. Fronten har dog fået et mere muskuløst og næsten aggressivt udseende, hvilket kan vække delte meninger blandt tidligere Swift-ejere. Indeni bilen får man en lignende oplevelse – noget er nyt, men meget er også genkendeligt fra den tidligere model, såsom rattet.

Den bedst kørende Swift til dato, basta!

Swift er udstyret med en femtrins manuel gearkasse, men der er også mulighed for at tilkøbe en CVT-gearkasse. Gearskiftene er lette og behagelige, og tro mod Swift-følelsen føles bilen stadig sportslig at køre i, hvilket også skyldes den nye motor. Selvom specifikationerne ligner den tidligere motor – en trecylindret 1,2 liters benzinmotor med 83 hk – er der en mærkbar forbedring. Den vibrerer mindre og føles virkelig kvik for en trecylindret motor uden turbo, hvilket ellers er standard hos konkurrenterne.

Bagpå bilen finder man et blåt skilt, der indikerer, at det er en hybrid. Det er dog kun en mild-hybrid teknologi, der benytter en 12V mild-hybrid med en integreret startergenerator (2,3 kW). Dette system yder 60 Nm og gør det muligt for Swift at køre på ren elektricitet i kortere perioder. Dog fandt jeg det vanskeligt at køre på strøm alene, men Swift er heller ikke en fuldblods hybrid. Swift er også økonomisk. Snildt kan den køre over 20 km/l.

Den nye Swift er uden tvivl den mest støjsvage model til dato. Man kan roligt køre 110 km/t på motorvejen og stadig holde en lav samtale med sine passagerer. På de mere snoede veje viser Swift virkelig sin styrke, da dens lave vægt på cirka 1.300 kg og lette gearskift gør den sjov at køre i. I en tid med elbiler er det en fornøjelse at køre en lille bil med manuelle gearskift og en hastighed, der holder sig inden for lovens rammer. Sæderne er også komfortable med ekstra støtte, hvilket giver følelsen af at sidde i en Swift Sport-model. Den nye Swift kan næsten måle sig med de gamle Swift Sport-modeller, som dengang havde en 1,6 liters sugemotor.

Kabinen: En blanding af nyt og gammelt

Når man træder ind i kabinen, føler man sig hurtigt hjemme, hvis man tidligere har kørt en Swift. Meget ser ens ud, men den nye 9” touchskærm er en tilføjelse, der fungerer fint. Standardudstyret inkluderer et navigationssystem, som dog ikke er så intuitivt som moderne systemer som Google Maps. Suzukis navigationssystem kræver, at man går igennem flere trin for at finde en adresse, hvilket kan virke besværligt. Heldigvis understøtter systemet også Android Auto. Lyden fra højttalerne var overraskende god, og bakkameraet er også standardudstyr.

Billede fra Suzuki Danmark

Billede af Suzuki Danmark

Swift kører ikke helt i mål

I Danmark kommer Swift i tre udstyrsvarianter: Upgrade, Advance og Desire, som testbilen var udstyret med. Der er ikke meget ekstraudstyr på Swift, bortset fra sorte 16” alufælge, klimaanlæg, læderrat og sædevarme. Prisen starter ved 169.990 kr. for den billigste model (Upgrade) og går op til 224.990 kr. for topmodellen med automatgear (199.900 kr. uden automatgear). Testbilen havde metallak til 6.000 kr., hvilket bringer prisen op på 205.990 kr. – en del penge for en Swift. Man kan diskutere, at småbiler generelt er blevet dyrere, men det kan blive svært for Swift at konkurrere, når man kan få en Renault Clio til næsten samme pris med en turbo-motor, der føles som en anden bil.

Når man lukker døren på Swift, kræver det lidt ekstra skub for at lukke helt, og kabinen er præget af meget plastik. Det giver brugeren følelsen af en bil som ikke er helt i mål og det er en skam.

 

På trods af forbedringerne er der også ulemper. Den relativt høje pris for en lille bil som Swift kan gøre det svært at konkurrere med andre modeller i samme prisklasse, især når der er alternativer med mere avancerede motorer og bedre kabinekvalitet.

Alt i alt er den nye Swift en solid opdatering af en elsket model, der tilbyder en fremragende køreoplevelse og moderne teknologi, men den skal kæmpe hårdt for at retfærdiggøre sin pris i et konkurrencepræget marked. Kommer man dog fra den gamle Swift, så bliver man positivt overrasket over den nye Swift.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BLtplVy5yPQ

 

 

 

 

 

 

 

              

 

Specifikationer fra Suzuki Danmark:

 

hk

Nm

CO2

Km/l

(WLTP)

Energi-

klasse

Ejerafgift

(halvårlig)

Vejledende pris

1.2 Upgrade (mild-hybrid)

82

112

98

22,7

A++

540,-

169.990,-

1.2 Advance (mild-hybrid)

82

112

99

22,7

A++

540,-

184.990,-

1.2 Advance (mild-hybrid) CVT

82

112

106

21,3

A++

540,-

209.990,-

1.2 Desire (mild-hybrid)

82

112

99

22,7

A++

540,-

199.990,-

1.2 Desire (mild-hybrid) CVT

82

112

106

21,3

A++

540,-

224.990,-

Priser pr. juni 2024 inkl. levering, men ekskl. evt. metallak (6.000 kr.) eller 2-farvet lakering (10.000 kr.).  

Motor og præstationer

Benzinmotor

1,2-liters motor med 3-cylindre, 12 ventiler, DOHC, kædetræk og VVT system

Hybridsystem

12V mild-hybrid med Integreret Starter Generator (2,3 kW og 60 Nm), 12V lithium-ion batteri og et lydløst start/stop system

 

HK (kW)

82 (61)/5.700 o/m

Drejningsmoment, Nm

110/4.500 o/m

Kompression

13,9:1

 

5MT

CVT

0-100 km/t, sek.

12,5

11,9

Topfart, km/t

165

170

               

 

 

Dimensioner og vægte

Længde, mm

3.860

Bredde, mm

1.735

Højde, mm

1.495

Akselafstand, mm

2.450

Sporvidde, for/bag, mm

1.520/1.520

Venderadius, m

4,8

Bagagerum VDA, liter

265

Bagagerum, max liter

980

Tankindhold, l

37 (range: ca. 750 km

Hjul og dæk, Upgrade

175/65 R15

Hjul og dæk, Advance/Desire

185/55 R16

Køreklar vægt, fra kg

994

Totalvægt, kg

1.365

Max anhængervægt, kg

1.000

               

 

 

 

 

 

Læs også |Video af anmeldelse af swift
Skrevet af: Christian Koed den 14.08.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel