ZEEKR inviterede Bilhandel.dk til den smukke kystby Cascais i Portugal for at kigge nærmere på en kæmpe nyhed for det danske marked eller rettere sagt tre nyheder. Til sommer lander det nye bilmærke endelig i Danmark, som vi har ventet på siden 2023. Og når det sker, bliver det med et brag da danskerne vil kunne vælge mellem tre modeller. Der er tale om ZEEKR X, som er en mere luksuriøs udgave af Volvo EX30, ZEEKR 001, mærkets elegante og potente shooting brake – og så den helt nye ZEEKR 7X, en stor SUV på første klasse. Vi har tidligere haft kort tid bag rattet i X og 001, men regner med at lave mere dybdegående tests, når bilerne lander på dansk grund. Denne anmeldelse handler dog om det nyeste medlem i familien, 7X.
ZEEKR 7X er, hvad jeg vil kalde en SUV på første klasse. Den måler omkring 4,9 meter i længden, og skal konkurrere med modeller som Audi Q6 e-tron, Mercedes EQE SUV og Voyah Free.7X er bygget på SEA-platformen – den samme som Polestar 4 – og man fornemmer også lidt Volvo-DNA i bilen. Ikke så mærkeligt, da ZEEKR har hovedkvarter og designcenter i Göteborg, hvor både Volvo og Polestar også holder til. Resultatet er en bil, der er både minimalistisk og moderne i sit udtryk og ikke mindst teknologisk i front. Med 800V arkitektur kan bilen lynlade med op til 360 kW, og ifølge ZEEKR selv kan den gå fra 10 til 80 % på blot 11 minutter! Dog angiver de officielt 13 minutter, hvilket stadig er imponerende. Vi havde desværre ikke mulighed for at teste opladningen selv, da vi kun havde bilen til rådighed i tre timer.
7X lanceres i tre forskellige udstyrsversioner, Core, Long Range og Privilege som vi fik nøglen til. Her får man smidt et kæmpe 100 kWh batteri, 630 hk, 710 Nm og en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder. En vaskeægte el-raket. Samtidig er den opgivet til at køre op til 543 km på en opladning. Rækkevidden kunne vi ikke teste til bunds, men på vores tur holdt den sig overraskende godt – også selvom jeg ikke ligefrem kørte med blød fod, skal jeg hilse og sige .Priserne starter fra 399.999 kr., hvilket er overraskende lavt for en SUV i denne klasse. Vores testbil koster dog væsentligt mere fra 499.990 kr., hvad stadig er en skarp pris.
Variant | Pris (DKK) | Drivlinje | Batteri | Effekt | Rækkevidde (WLTP) | 0-100 km/t | Opladning (10-80%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Core | 399.900,- | RWD | 75 kWh LFP | 416 hk / 543 Nm | 480 km | 6,0 sek | 13 min 360 kW |
Long Range | 439.900,- | RWD | 100 kWh NMC | 416 hk / 543 Nm | 615 km | 5,7 sek | 16 min 360 kW |
Privilege | 499.900,- | AWD | 100 kWh NMC | 639 hk / 710 Nm | 543 km | 3,8 sek | 16 min 360 kW |
Zeekr 7X Long Range RWD (439.900 kr)
Denne model kan tilkøbes med to udstyrspakker:
Cockpit Pack (15.000 kr)
Indeholder avancerede teknologier og luksusfunktioner, bl.a.:
AR Head-up Display
21 højttalere, inkl. højtaler i førerens nakkestøtte
Kabine i sort tekstil og PU-læder
Comfort Pack (14.000 kr) (kan kun vælges oven i Cockpit Pack)
Tilføjer ekstra komfortfunktioner:
Ventilerede forsæder
Massage i forsæder
Passagersæde med 4-vejs lændestøtte
Elektrisk solgardin bagi
Elektriske fordøre og bagdøre
Zeekr 7X Privilege AWD (499.900 kr)
Privilege kan fås med Cockpit & Comfort Pack som standardudstyr samlet fra ( 25.000 kr) Tilføjes udstyret foroven i en pakke.
ZEEKR 7X er en bil, der skiller sig ud. Ikke fordi den nødvendigvis råber højt, men fordi designet er gennemtænkt. Du mærker med det samme, at her er tale om en elbil skabt af passion, ikke kompromisser. Designet er minimalistisk og stilrent - noget vi kender fra både Polestar og Lynk & Co .Indvendigt emmer kabinen af kvalitet. Den føles faktisk mere solidt bygget end f.eks. en Audi Q6 e-Tron eller endda søsterbilen Polestar 4. Kunstlæder er standard, men du kan tilkøbe ægte lædersæder, hvis det ønskes. Infotainmentskærmen på 16" funger hurtig og ser flot ud, men menuopsætningen kræver tilvænning. En detalje, der irriterede mig, var at justering af rat og sidespejle foregår via skærmmenuen i stedet for fysiske knapper. Dog noget man kun justerer et par gange som ejer. Ellers havde den et stort flot head-Up Display som også var nemt at læse. En gadget der dog delte vandene var de automatiske døre, der åbnes via en haptisk knap eller ved at træde på bremsen. Det er futuristisk, men ofte bare hurtigere at tage fat i håndtaget. Til gengæld er adgangsforholdene supergode, også for børn og barnesæder med stor åbning af døren. Pladsen på bagsædet er blandt de bedste jeg har oplevet i en elbil. Næsten på niveau med NIO EL8. Man kan skubbe passagersædet frem, og der er USB-C porte til opladning. Bagagerummet sluger 539 liter, og bilen kan trække 2.000 kg – flot!
Vi startede dagen kl. 08.00 i silende regnvejr, men det lagde ikke en dæmper på oplevelsen. Allerede fra første tryk på speederen mærkede man de 630 hk. 7X er lynhurtig, men samtidig utrolig letkørt og komfortabel – især takket være den adaptive luftundervogn. På snoede portugisiske bjergveje overraskede bilen endnu engang. Den føles ikke tung, snarere livlig og letbenet. Ikke helt på niveau med en BMW i5, men den er ikke langt fra, og den ligner på ingen måde en bil, der kan levere så sportslige køreegenskaber, men det kan den altså. Vi blev også sendt ud på en lille offroad-rute gennem en skov. Her klarede 7X sig også glimrende, trods mudder og store rødder. Ikke en Land Cruiser, bevares, men det var tydeligt at den høje frihøjde og justerbare affjedring kan klare lidt af hvert. Efter tre timers kørsel i 7X lå jeg i sengen på hotellet og tænkte WOW. 7X er en virkelig imponerende bil at køre i. Komfortable, hurtig og bare lækker at sidde i. Det eneste vi stadig er spændt på, hvor længe dens rækkevidde reelt holder og hvor hurtig den kan lade.
Jeg er imponeret. Allerede i 2023, da jeg kørte ZEEKR 001, tænkte jeg: Det her er en af de bedste elbiler, jeg nogensinde har prøvet. Nu gentager oplevelsen sig med 7X. Dog i en endnu mere praktisk og rummelig indpakning. Det er svært at vurdere en bil på kun tre timer, men 7X efterlod et stærkt indtryk. Den tilbyder luksus, smart teknologi, design og ydelse til en skarp pris. Hvis rækkevidde og ladehastighed holder i praksis, har ZEEKR en regulær vinder på hænderne .Og ja, den "drikker" strøm på den mest økonomiske måde, hvis man må bruge det udtryk om en elbil. Jeg tror, 7X bliver den model, ZEEKR vil sælge flest af – både i Europa og i Danmark. Vi glæder os at kunne teste alle tre modeller på dansk jord senere på året.
VIDEO ANMELDELSE
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?