BMW 1-serie har netop fået et større facelift i 2024, og vi har i denne uge testet den eneste model, der aktuelt tilbydes i Danmark – BMW 120. Tidligere kendt som 120i, men med det nye navnesystem har BMW valgt at reservere “i” til deres elektriske modeller. Den nye 120 er altså stadig en klassisk benzinbil.
BMW 120 benytter sig af en 3-cylindret 1,5-liters benzinmotor med turbo, som er den samme motor, der tidligere fandtes i 118i og Mini Cooper. Med faceliftet har motoren fået hjælp af et mild-hybrid-system på 48 volt, som tilføjer 20 ekstra hestekræfter til de oprindelige 156. Det giver en samlet systemydelse på 170 hk og 280 Nm. 0-100 km/t klares på 7,8 sekunder. Det er ikke imponerende sammenlignet med moderne elbiler, men stadig acceptabelt i klassen. Brændstofforbruget er opgivet til 18 km/l, hvilket er ganske pænt for en benzinbil med denne ydelse. I andre markeder tilbydes også en 120d med 2,0-liters dieselmotor og 165 hk, men denne er desværre ikke tilgængelig i Danmark, sandsynligvis på grund af afgifterne. Udvendigt har 1-serien fået en markant opdatering. Frontdesignet minder i visse vinkler lidt om en tidligere generation Kia Ceed, men testbilen i M Sport-trim fremstår skarp og sportslig. Den metalliske Portimao-blå farve klæder bilen særdeles godt, men koster også hele 29.000 kr. ekstra. Av. BMW 120 starter ved 397.840 kr., men vil man have M Sport-pakken, begynder prisen ved 426.749 kr. Testbilen var spækket med ekstraudstyr som Harman Kardon-lydanlæg, panoramasoltag og elektrisk massage i sæderne. I alt endte testbilen på svimlende 570.000 kr. Det er en høj pris for en kompakt hatchback med forhjulstræk, og det bliver svært at forsvare for den almindelige bilkøber.
Model | Drivkraft | Motor | hk | Forbrug (km/l) | CO₂ (g/km) | 0-100 (sek.) | Topfart (km/t) | Energiklasse | Pris (kr.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
120 M Sport Design | Benzin | 1.5 Mild Hybrid | 170 | 18,5 | 121 | 7,8 | 226 | A+ | 407.073 kr. | |
120 M Sport | Benzin | 1.5 Mild Hybrid | 170 | 18,5 | 121 | 7,8 | 226 | A+ | 434.044 kr. | |
M135 xDrive Connected* | Benzin | 2.0 Turbo | 300 | 13,2 | 173 | 4,9 | 250 | B | 732.547 kr. |
Inde i kabinen mødes føreren af et opdateret digital oplevelse. Et digital instrumentering på 10,25" og et 10,7” infotainmentskærm. Til sammen danner de en sammenhængende, buet skærmløsning. Det ser moderne ud, men brugervenligheden halter. Fysiske knapper til klimaanlægget er væk og erstattet af skærmbetjening, hvilket gør enkle justeringer mere besværlige under kørsel. Det mest mærkbare var dog at den nye 120 så billigere ud i kabinen end den gamle 120i. Det skyldes at der, hvor de fysiske knapper var før, var der kommet et stort gråt plastik over. Det så noget billigt ud... Derudover er der steder, hvor BMW tydeligt har sparet. Et eksempel er det billige stofbeklædte område bag rattet, der dækker kabelføring. Førhen var det tidligere skjult med plast. Alligevel føles kabinen overvejende Premium, især i M Sport-versionen, hvor man får de ikoniske BMW M-farver indgraveret flere steder. Bagagerummet er vokset til 300 liter – 80 liter mindre end før – sandsynligvis på grund af mild-hybrid-teknikken. Bagsædepladsen er godkendt til børn eller korte ture for voksne. Med bagsæderne lagt ned får man op til 1.135 liter.
Det er først, når man starter motoren og begynder at køre, at BMW 120 virkelig viser sit værd. Den lille 3-cylindrede motor lyder overraskende sporty og minder i karakter om GTI-biler fra for 10-15 år siden. Gearskiftene fra den 7-trins Steptronic automatgearkasse er hurtige og næsten umærkelige i byen. På snoede veje er den i sit es. Styretøjet er præcist, og undervognen stram og er en fornøjelse at køre. Selvom bilen er forhjulstrukket, føles den nærmest som om den har baghjulstræk. Førerpositionen er lav og sportslig, og køreglæden er høj. 120 er en bil der får smilet frem i mange. Den er virkelig skarp at køre i og lyden fra den lille 1,5 turbomotor er med til at hype humøret op. Den kører 16 km/l, hvad ikke er dårligt for denne biltype. Desværre skuffer BMW 120 på motorvejen. Støjniveauet i kabinen er højt, især ved motorvejshastigheder, og det var til tider svært at føre samtale med passageren. Dette kan dog skyldes det store panoramasoltag, som ofte bidrager til øget vindstøj. Det var ikke et problem i den tidligere generation.
BMW 120 har kun to reelle konkurrenter i dag. Audi A3 og Mercedes A-klasse. Begge tilbyder mere bagagerumsplads og bedre støjdæmpning. Til gengæld matcher ingen af dem BMW’en på køreglæde. Mercedes A-klasse tilbyder den mest støjsvage kabine, men motorerne føles mere anonyme – især den lille 1,3 i A- 180. Audi A3 fås med en 1,0-liters motor, som er endnu mindre engagerende. BMW 120 er en bil for dem, der stadig elsker at køre bil. Den er sjov, dynamisk og føles som en ægte BMW, selv med forhjulstræk og tre cylindre. Den leverer en engagerende oplevelse, der får smilet frem hver gang man sætter sig bag rattet. Men den er også blevet dyr. Meget dyr. Og den har kompromiser i form af højt støjniveau, tvivlsom brugervenlighed og pladsmæssige begrænsninger. Det er ikke en bil for alle, men for bilentusiasten er den stadig en fornøjelse.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?