Denne uge tester vi en bil, der både er sjov og usædvanlig kaldet MINI Aceman. Officielt er den en kompakt crossover, men i praksis føles den mere som en rummelig stationcar-udgave af MINI Cooper. Begge biler deler platform, og Aceman kunne derfor lige så vel være en moderne fortolkning af der der engang hed Clubman – bare med to ekstra bagdøre og elektrisk drivlinje. Aceman havde sin internationale debut sidste år i Helsingør, hvor verdenspressen fik lov at prøve bilen for allerførste gang. Nu ,et år senere, får vi endelig mulighed for at leve med bilen i mere end blot nogle få timer og vurdere, hvordan den fungerer i dagligdagen.
MINI Aceman adskiller sig visuelt markant fra mængden. Designet er, ligesom hos Cooper, noget for sig og personligt er jeg fan. Testbilen, vi har haft fat i, var en Aceman SE med JCW-udstyrspakke, altså den vilde GTI version af ACEMAN. Hvis man forestiller sig en lille sportsvogn iført sin mest farverige løbejakke, er man ikke langt fra sandheden. Basisudgaven hedder blot Aceman E, mens Aceman SE giver adgang til den ekstra sportslige JCW-pakke dog uden at ændre noget på performance. Standardmodellen Aceman E yder 184 hk og starter prismæssigt under 300.000 kr., hvilket er ganske fornuftigt. Vælger man SE-versionen med JCW-pakken, ryger prisen dog op i 410.000 kr. Til gengæld får man også 218 hk og en mere potent fremtoning. Der findes også en fuldfed JCW-version med hele 258 hk, men MINI har endnu ikke offentliggjort en pris på denne model. Fælles for alle varianter er et 49 kWh batteri, som giver en officiel rækkevidde på mellem 384 og 405 km. I praksis er tallet dog noget lavere mere om det senere. MINI Aceman er ikke bilen for dem, der leder efter mest bil for pengene eller maksimal rækkevidde. Den henvender sig derimod til købere, der ønsker en bil med personlighed og kants som et match til deres livsstil snarere end en rationel beslutning. Og netop derfor giver Aceman mening, selvom den på papiret virker dyr i forhold til konkurrenter med samme rækkevidde og plads.
Udstyrsniveau | Model | Gear | Forbrug (WLTP) | CO₂-udledning | Årlig ejerafgift | Pris fra (DKK) |
---|---|---|---|---|---|---|
Essential | Aceman E 184 hk | Automatisk | 141 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 289.000 kr. |
Classic | Aceman E 184 hk | Automatisk | 142 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 324.332 kr. |
Favoured | Aceman E 184 hk | Automatisk | 143 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 343.315 kr. |
John Cooper Works | Aceman E 184 hk | Automatisk | 143 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 384.381 kr. |
Essential | Aceman SE 218 hk | Automatisk | 139 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 320.000 kr. |
Classic | Aceman SE 218 hk | Automatisk | 141 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 365.017 kr. |
Favoured | Aceman SE 218 hk | Automatisk | 141 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 374.315 kr. |
John Cooper Works | Aceman SE 218 hk | Automatisk | 141 Wh/km | 0 g/km | 780 kr. | 415.381 kr. |
Som GTI-udgave er Aceman SE vurderet med GTI-brillerne på. Hvis du har prøvet Cooper SE, vil du genkende køreoplevelsen da de føles stort set identiske, men Aceman tilbyder en højere siddeposition og bedre plads. Sæderne er sportslige og velstøttede, men også til den hårde side, og på længere ture kan man godt mærke det i ryggen. I byen trives bilen dog glimrende. Der er overraskende god plads foran, men bagsæderne er lodrette og lidt trange, hvad ikke ideelle for voksne passagerer. Bagagerummet rummer 300 liter og kan udvides til over 1.000 liter med bagsæderne lagt ned. Det gør det muligt at have både barnevogn eller cykel med, hvilket mange vil sætte pris på. Kabinen er overordnet set gennemført og solidt bygget, og i SE/JCW-versionen er der tilføjet sportslige detaljer som røde syninger, sportsrat og et mere markant sædedesign. Infotainmentskærmen er rund og måler 9,4”, men virker større takket være sin form. Systemet er intuitivt og byder på mange funktioner, især MINI’s egen vejr-app og navigation imponerede med 3D-visning og overskuelig grafik. Minus var dog bilens armlæn der så og føltes meget billigt. Det var heller ikke særlig komfortable at hvile sin arm på.
Desværre spiller Android Auto og Apple CarPlay ikke optimalt sammen med den runde skærm – det fylder kun en del af skærmen og virker akavet. Heldigvis fungerer bilens eget system så godt, at det sjældent føles som et kompromis.
Vores testbil var udstyret med XL-pakken, som inkluderer panoramaglastag, Harman Kardon-lydanlæg og et godt Head-Up Display. Det koster lidt over 30.000 kr., men hæver kvalitetsfornemmelsen i kabinen betragteligt.
Aceman SE er sjov at køre og til tider irriterende. Den er kvik og levende i sving, og minder om en moderne elektrisk fortolkning af de små GTI-stationcars som Peugeot 207 RC SW eller Skoda Fabia RS. Styretøjet er præcist, og bilen inviterer til dynamisk kørsel. Undervognen er dog meget fast og reagerer hårdt på ujævnheder og fartbump .Men hvor Aceman virkelig kommer til kort, er på rækkevidden. I testugen nåede vi aldrig mere end 300 km, og på motorvej faldt tallet til 250 km. Det er langt fra WLTP-tallene, og gør Aceman til en bil, der passer bedst i byen eller som bil nummer to. Opladningen er desuden begrænset til 95 kW, så hurtigopladning tager lidt længere end hos konkurrenterne.
MINI Aceman SE er ikke en bil, man vælger med fornuften. Det er en bil, man vælger med hjertet. Den er charmerende, designet er markant, og køreoplevelsen er levende og sportslig. Men som familiebil halter den på rækkevidde og plads, og prisen er høj i forhold til, hvad man objektivt får. Alligevel kan jeg ikke lade være med at synes om Aceman. Den tilbyder alt det, jeg kan lide ved Cooper bare med mere praktisk anvendelighed. Hvis jeg selv skulle vælge, ville jeg nok spare pengene og tage basisversionen Aceman E til 300.000 kr. For de 184 hk er mere end rigeligt, og man går ikke glip af meget andet end lidt pynt og ekstra power. Men søger du en nichebil, der skiller sig ud fra mængden og matcher din personlige stil, er MINI Aceman et overbevisende bud.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?