Nissan JUKE har været en meget kontroversiel bil for Nissan i Europa med sit anderledes design. Dog var det også den bil, der tilbage i 2010 grundlagde klassen for de helt små crossovers. Populær blev den – også i Danmark – hvor vi nu er nået til anden generation, som denne gang kan fås med hybridteknik. Den har vi kørt!
Farven er meget gul på vores testbil. Den passer godt til den kommende sommerperiode, hvor den nærmest smelter sammen med de friske grønne blade på træerne. Den nuværende generation af JUKE kom på markedet tilbage i 2019, hvor den deler teknik og platform med Renault Captur. Begge modeller minder da også meget om hinanden. I Nissan-regi er det samme platform og teknik, man tidligere brugte i den mindre Micra, som dog ikke længere sælges herhjemme. Til gengæld kommer der snart en helt ny elektrisk Micra, som bliver bygget på Renault 5-platformen, men det er en anden historie.
Testbilen var som nævnt en JUKE Hybrid. Man kan dog fortsat købe JUKE med en 1,0-liters turbobenzinmotor. Den yder 114 hk, har en 6-trins manuel gearkasse og starter fra 244.530 kr. En bil vi tidligere har testet, og som overraskede positivt ved at være letkørt og funktionel. Hybridmodellen benytter en 1,6-liters benzinmotor (uden turbo) i kombination med et mindre 1,2 kWh batteri. Samlet ydelse er 143 hk og 205 Nm. Alene yder benzinmotoren 94 hk og 148 Nm, mens elmotoren tilføjer 50 hk. En raket er JUKE Hybrid ikke, men for de fleste er der kræfter nok. Selv når batteriet er tømt, opleves bilen stadig som kvik. Motoren er dog ikke ny teknologi da den har tidligere været brugt i både Renault Clio og Captur. Man fornemmer også, at benzinmotoren er på sin sidste rejse.Det hele ligner noget fra en 10-15 år gammel Renault 1,6. Heldigvis kører JUKE ikke som en bil fra dengang. Mere om det senere. Prisen starter fra 296.838 kr., mens testbilen i N-Connecta-versionen har en noget højere pris fra 318.774 kr.
Specifikation | Detaljer |
---|---|
Motor | 1,6 liters benzinmotor + elmotor |
Motorkraft (samlet) | 143 hk |
Batterikapacitet | 1,2 kWh lithium-ion |
Drejningsmoment (samlet) | 205 Nm |
Gearkasse | Automatgear (CVT Multimode) |
Acceleration 0-100 km/t | Ca. 10 sek. (ikke officielt) |
Tophastighed | Ca. 170 km/t (estimeret) |
Brændstoføkonomi | Op til 19 km/l (testresultat) |
CO2-udledning | Ca. 110 g/km (WLTP) |
Bagagerumskapacitet | 354 liter |
Startpris (1,0 Turbo benzin) | 244.530 kr. |
Startpris (Hybrid N-Connecta) | 318.774 kr. |
Drivlinje | Forhjulstræk |
Kabinen adskiller sig tydeligt fra søstermodellen Renault Captur som vi også tidligere har testet i en 1,3 TCe-version. JUKE’s kabine ser godt ud og fungerer rigtig fint. Noget af æren tilfalder det mindre facelift, JUKE fik sidste år, hvor interiøret blev opdateret i stil med den større Qashqai. Vi blev glade for, at JUKE stadig har fysiske drejeknapper til temperaturregulering. Selvom plastikkvaliteten er hård, foretrækker vi dette fremfor at skulle finde funktionerne i en skærm. Pladsen foran er mere end godkendt og man sidder godt. Selvom JUKE grundlæggende er en minibil, har man en god siddeposition foran. Anderledes ser det ud på bagsædet. Børn har fin plads, men det begrænsede udsyn kan være et problem. Vinduerne sidder højt, og forsæderne er både brede og tykke, hvilket reducerer udsynet for de bagerste passagerer. Det kan være et mareridt for køresyge passagerer, både børn og voksne. Bagagerummet rummer 354 liter hvad ikke det største, men forventeligt for bilens størrelse og så skal vi ikke glemme at der er et batteri gemt også.
Vi husker JUKE med benzinmotor som en velfungerende hverdagsbil, og det er ikke meget anderledes med Hybrid-versionen. Vælger man den almindelige udgave, får man en lille turbomotor med kræfter nok til dagligdagens behov. Den manuelle 6-trins gearkasse er let og præcis. Testbilen er udstyret med en automatgearkasse kaldet Multi-Mode, som teknisk set er en CVT med fire trin. Den er ikke lydløs, men sammenlignet med en af JUKE’s største konkurrenter – Toyota Yaris Hybrid – virker Nissans gearsystem både bedre afstemt og mindre hysterisk ved acceleration. JUKE føles relativt kvik og det overraskende er, at selv med tomt batteri yder den kun 94 hk. Man kunne tro, det ville gøre bilen doven som en snegl i modvind, men den bevarer sin lette og kvikke karakter. Det skyldes formentlig den klassiske 1,6-liters sugemotor med fire cylindre, som reagerer hurtigt, uden behov for at vente på turbotryk. Sporty er JUKE dog ikke. Men det er en bil, jeg blev glad for at køre. Den er nem at manøvrere i byen, og har et kompakt, letkørt format. Som hybrid imponerer den dog ikke. Batteriet på 1,2 kWh tømmes hurtigt, og ved over 50 km/t skifter bilen næsten altid tilbage til benzinmotoren. I praksis vil man derfor køre på benzin det meste af tiden, uanset hvor blidt man forsøger at køre. Batteriet kan dog genoplades under kørsel, og det sker forholdsvis hurtigt, især ved motorvejskørsel. Når den kører på strøm, opleves den nærmest som en elbil som gør den stille og behagelig. Og på motorvejen er støjniveauet generelt lavt. JUKE tilbyder desuden Nissans ProPilot adaptiv fartpilot, som følger trafikken automatisk. Det finder man ikke i søstermodellen Renault Captur. Jeg oplevede op til 19 km/l i gennemsnit og det er et meget pænt resultat for denne bil i sin størrelse.
JUKE er en fin, ja, faktisk en ret god, bil for dem, der ikke søger en klassisk benzinbil. Selvom jeg mener, at JUKE ikke er en særlig god hybridbil, så fungerer den som pendlerbil med automatgear og mulighed for at køre lidt på strøm nu og da. Ser man bort fra det med “Hybrid” i navnet, blev jeg positivt overrasket over, hvor nem og komfortabel denne lille crossover er. Dens største udfordring er dog prisen. Den er langt fra billig. For de fleste, der er i markedet for en lille, økonomisk bil, vil benzinudgaven med den 1-liters turbomotor være rigeligt og også en god bil. Vi ved at til næste år kommer der en helt ny Nissan Juke, og den bliver en 100% elektrisk elbil.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?