Engang hed den Audi 80, så blev den til A4, og nu holder modellen fast i navnet A5, som oprindeligt var forbeholdt coupé-modellen. I dag overraskede Audi mange ved at præsentere den nye A5 Sedan og Avant. Designet er det mest sportslige til dato, og den nye A5 kører på Audis nye PPC-platform (Premium Platform Combustion), som den allerførste bil fra Audi.
Den nye A5 vil kun komme som stationcar og sedan, hvor den gamle to-dørs A5 ikke længere er en del af programmet. Dog er sedan-udgaven mere en hatchback, som vi kender det fra den tidligere A5 Sportback, hvilket giver bedre adgang til bagagerummet.
Selvom den nye A5 er længere end den forrige A4 (2.900 mm), er pladsforholdene mindre på grund af mild-hybridteknologien, som optager plads i bagagerummet. Sedan-udgaven rummer 445 liter, og op til 1.999 liter med de bagerste sæder lagt ned. Det er 15 liter mindre end den forrige A4 Sedan og 20 liter mindre end den gamle A5 Sportback. Stationcar-udgaven har 476 liter plads.
Den nye A5 sætter en ny standard i klassen med en buet panoramaskærm som centrum i kabinen. Der er faktisk hele tre skærme: en 11,9-tommer digital instrumentering og en 14,5-tommer touchscreen til Audi MMI-infotainmentsystemet. Et forbedret head-up display sikrer, at føreren kan holde øjnene på vejen, mens en valgfri 10,9-tommer skærm til passageren tilføjer ekstra luksus og underholdning på lange ture. Komforten er også i fokus, og Audi lover mere kabineplads end tidligere modeller.
A5 undgår fuldelektrisk drift for nu og starter med en pålidelig 2,0-liters turboladet TFSI firecylindret motor. Denne motor er opgraderet med en variabel-geometri turbolader (VTG) og en optimeret forbrændingsproces, der forbedrer effektiviteten. I Europa er motoren tilgængelig i to varianter: en med 150 hk (forhjulstræk) og en med 204 hk (firehjulstræk).
Et andet alternativ i Europa og udvalgte markeder er en opdateret 2,0-liters TDI turbodiesel, udstyret med det nye 48-Volt MHEV plus system. Denne dieselmotor drager fordel af mild-hybrid teknologi for at reducere emissionerne. Basismotoren leverer 204 hk og 400 Nm, mens den elektriske motor yderligere bidrager med 24 hk for ekstra kraft.
For dem der søger seriøse adrenalinkicks, hæver S5 barren med en opdateret 3,0-liters V6 TFSI-motor. Denne kraftfulde motor har også fået MHEV plus mild-hybridbehandlingen og leverer imponerende 367 hk – 13 hk mere end de tidligere modeller af S4 og S5. Al denne kraft sendes til alle fire hjul via en hurtigskiftende S tronic dobbeltkoblings-automatgearkasse, og Audi's quattro sportsdifferentiale med momentstyring sikrer, at du kan tage svingene med selvtillid.
Det bliver spændende at se, hvor længe Audi holder liv i deres fossile biler, og hvordan den nye A5 klarer sig mod konkurrenter som BMW 3-Serie og Mercedes C-klasse, for ikke at glemme BMW M340i og Mercedes-AMG C43.
Brug for hjælp?