Audi har i smug kunne præsentere for deres Coupé-udgave af den kommende Q5 i form af Q5 Sportsback. En firedørs SUV med lav taglinje.
Audi har løftet sløret for den nye Q5 Sportback, en coupé-SUV-udgave af den populære Q5, som nu træder ind i sin anden generation. Med et skarpere og mere dynamisk design byder Sportback-varianten på forbedret aerodynamik og et stærkere visuelt udtryk, der henvender sig til dem, der prioriterer stil og køreglæde over maksimal praktikalitet.
Den mest iøjnefaldende forskel på Q5 og Q5 Sportback er den nye skrånende taglinje, der smelter elegant sammen med en redesignet bagende. Det coupé-lignende design giver modellen en mere strømlinet profil med en stejlere bagrude og en smallere glasoverflade. Audi har dog bibeholdt de karakteristiske fuldbrede baglygter, som nu kan opgraderes med digital OLED-teknologi for ekstra visuel effekt.
S Line-udgaven får et mere dynamisk udtryk med matte Anthracite-detaljer og større luftindtag, mens den performance-orienterede SQ5 Sportback skiller sig ud med matte sølvdetaljer og de karakteristiske fire runde udstødningsrør. Begge modeller kan udstyres med tagrælinger, som øger anvendeligheden for dem, der har behov for ekstra oppakning.
På trods af det mere sportslige fokus tilbyder Q5 Sportback stadig en solid bagagerumskapacitet på 515 liter, som kan udvides til 1.415 liter med bagsæderne lagt ned. Det er kun 58 liter mindre end den mere praktiske Q5. Derudover må den trække op til 2.400 kg.
Indvendigt minder Q5 Sportback meget om standardmodellen og er spækket med teknologi. Et 11,9” digitalt instrumentdisplay og en 14,5” central touchskærm er standard, mens en 10,9-” skærm til passageren kan tilvælges. Audi har også tænkt på bæredygtighed med materialer som Cascade-stof og Dinamica-mikrofiber, som begge er fremstillet af genanvendte materialer.
Under hjelmen deler Q5 Sportback platform og drivlinjer med den nyeste Q5 og A5. Modellen lanceres i Europa med mildhybrid benzin- og dieselmotorer, og senere følger en plug-in hybrid-version. De to indgangsmodeller – en 2.0 TFSI-benzinmotor og en 2.0 TDI-dieselmotor – leverer begge 204 hk, men dieselmotoren har et momentoverskud med 400 Nm mod benzinmotorens 340 Nm. Begge motorer får et boost på 24 hk fra et 48-volt mildhybridsystem.
I toppen af modelrækken skifter SQ5 Sportback sin tidligere dieselmotor ud med en 3.0-liters V6-benzinmotor med mildhybridsystem. Denne yder 367 hk og 550 Nm, som sendes til alle fire hjul via en 7-trins dobbeltkobling gearkasse.
Vi kender ikke de danske priser endnu, men Q5 Sportsback den tage kampen op mod rivaler som BMW X4, Mercedes-Benz GLC Coupé og Range Rover Velar. Den nye Q5 Sportsback kan købes fra første kvartal 2025.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?