
Denne uge har jeg set meget frem til. Jeg skulle nemlig køre den nye BMW iX60, som er en enorm bil, må jeg indrømme, når man står foran den. Jeg har glædet mig meget til at prøve den, men samtidig haft en lille frygt for, at den ville skuffe. For ærligt talt så ser den en smule klodset ud og ligner ikke umiddelbart noget, der skriger sportslighed, som jeg ellers forbinder BMW med... Men er den?
For 2025 udgave har IX fået et mindre facelift. Der er dog ikke sket det store, især ikke på designfronten, hvor jeg personligt næsten ikke kan se forskel. Den største ændring er sket i det tekniske, hvor BMW har forbedret deres Idrive system med hurtigere responstid, forbedret rækkevidde og så er den også blevet hurtigere. Kosmetisk er der næsten ikke sket noget ude eller indvendigt. Af modeller har vi har her fat i en næsten topmoderne version af iX, nemlig iX60, som ligger lige under M70’eren. Der findes også en mindre variant kaldet iX45. Denne version yder hele 544 hk – og det er virkelig mange kræfter! Jeg mindes ikke at have kørt i en elbil af den størrelse med så mange hestekræfter før. Det er ret vildt at tænke på, at det ikke er mange år siden, en topmodel fra BMW med benzinmotor kunne præstere det samme og nu har vi altså en familiebil på strøm, der kan det samme. Sidst jeg kørte en BMW, var det i5’eren, og den imponerede mig virkelig. Den blev hurtigt en af mine favorit-elbiler, fordi den både var sjov, komfortabel og føltes sportslig. Derfor var jeg spændt på at se, hvordan den her store, tunge iX ville klare sig. Modellen blev introduceret på det danske marked i 2022, og som nævnt fik den et mindre facelift i år. Det er første gang, jeg har kørt i denne model, og allerede fra første tur kunne jeg mærke, at det her er en cruiser. Rækkevidden er opgivet til omkring 660 km fra et kæmpe 109 kWh batteri, og det ville jeg gerne teste i praksis. Derfor planlagde jeg en tur fra København til Jylland for at mærke, hvordan den klarer sig på længere stræk, for jeg føler, at det her er en bil skabt til lange ture med familien.

At sidde i iX60 er et rart sted at være, og pladsforholdene er gode. Både foran og bagi har alle passagerer god plads i både højden og længden. Derudover er det praktisk, at de bagerste sæder kan lægges helt fladt ned ved et tryk på en knap fra bagagerummet. Det rummer 500 liter og op til 1.750 liter med sæderne lagt ned. På grund af bilens design er indgangen til bagagerummet dog ret smal med en forholdsvis snæver indgang fra siderne. På den positive side er materialerne, uanset hvor du rører, af høj kvalitet og giver en klar fornemmelse af, at du sidder i en dyr bil. Teknisk er den udstyret med en 12,3" touchskærm, som minder meget om dem i øvrige BMW-modeller. Her kan man blandt andet skrue op eller ned for lyden med en fingerbevægelse. Det, jeg især var fan af, er de mange fysiske knapper – og endnu bedre, BMW’s drejehjul ved midterkonsollen, som næsten kan styre alle funktioner. Det gør betjeningen både nemmere og sikrere under kørsel. Den her testbil var udstyret med en massagefunktion, og at den skuffede gevaldig, hvor jeg nærmest ikke kunne mærke det. Her i vinterperioden, hvor jeg havde jakke på, kunne jeg faktisk slet ikke mærke det. Jeg har prøvet biler i lavere prisleje, der havde været bedre. Dog er jeg fan af, nu når vi kører her i vintermånederne, at der ikke bare var varme i sædet, men der var også varme i armlænet.
Efter en uge med denne store BMW er jeg blæst bagover. Jeg havde ikke forventet, at det ville være en elbil, jeg ville tænke tilbage på. Designet er for mange nok noget, de vil kigge væk fra, men det er en skam, for iX60 tilbyder virkelig meget elbil for pengene. Det er en familiebil med rimeligt gode pladsforhold, og så er den overraskende nem at køre. Et af de svageste punkter er dog prisen, som for testbilen starter fra 849.900 kr. En iX45 begynder lige under 700.000 kr., men den har hverken samme batteristørrelse eller rækkevidde. Det skal man huske for iX60 er en stor elbil, der rent faktisk også kan køre langt på en opladning.
Jeg er (næsten) solgt!

Brug for hjælp?