Den seneste iteration af BMW X3 byder på betydelige forandringer, selvom den stadig er baseret på den tidligere model. Dette er sandsynligvis den sidste X3 med forbrændingsmotor, inden den elektriske IX3 forventes at ankomme om et år, baseret på Vision Neue Klasse X-konceptbilen.
Den nye X3 tilbyder kun diesel- eller benzinmotorer, herunder 2,0 liters varianter og en Plug-in Hybrid. En kommende sekscylindret dieselmotor forventes at blive tilgængelig i 2025. Topmodellen M50 er udstyret med en rækkeseks benzinmotor, der leverer 400 hk og accelererer fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder. BMW's MHEV-system giver M50 en brændstoføkonomi på op til 13,1 km/l, og modellen er udstyret med opgraderet chassis, herunder større M Sport-bremser, en M Sport-differentiale og variabel sportsstyring.
Den populære xDrive30e plug-in hybrid kombinerer en turboladet 2,0-liters firecylindret benzinmotor med et 22,3 kWh batteri og en elmotor. Den samlede effekt når op på 300 hk, og modellen imponerer med en elektrisk rækkevidde på 87 km og en imponerende brændstoføkonomi på 133 km/l. Det nok den model der vil være mest populær i norden.
Motorprogram: |
Benzin |
Xdrive 20 2,0 208 hk, 330Nm |
30e Xdrive 2,0 PHEV 299 hk, 450Nm |
M50 Xdrive 3,0 398, 580Nm |
Diesel |
Xdrive 20d 197 hk, 400Nm |
Kabinen i den nye X3 er gennemgribende opgraderet med fokus på design, materialer og teknologi. En stor, buet skærm dominerer instrumentbrættet og kombinerer en 12,3-tommers førerskærm og et 14,9” touchskærm i midten. Betjeningen af førerskærmen sker via det nye rat, der også inkluderer de seneste kontrolfunktioner set i BMW’s 3-serie og 5-serie. Under skærmen findes et oplyst touchpanel fra den nyeste 5-serie, der tilbyder vigtige betjeningsmuligheder. Der er få fysiske knapper på instrumentbrættet, mens midterkonsollen inkluderer en gearvælger og iDrive-controller, flankeret af kontrolknapper til køremodi, lydstyrke og parkeringshjælp.
Omkring pladsen oplyser BMW en bagagerumskapacitet på 570 liter, som kan udvides til 1.700 liter med bagsæderne nedfældet. For plug-in hybrid-versionen er kapaciteten lidt mindre med 460 liter, men stadig imponerende 1.600 liter med bagsæderne nedfældet. Afhængigt af motorvarianten kan den nye X3 også trække op til 2.500 kg.
Den nye BMW X3 er som vi husker disse kantet kompakte SUV endnu. En bil som skal kæmpe imod Mercedes GLC. Det bliver spændene at se, hvad den nye X3 kommer til at koste.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?