Efter succesen med Sealion 7 i slutningen af 2024 retter BYD blikket mod fremtiden. På årets Brussels Motor Show præsenterer den kinesiske bilproducent deres seneste skud på stammen: BYD Atto 2, som er en kompakt el-SUV, der snart lander på det europæiske marked. En model som kunne overtage pladsen for deres ATTO3
Atto 2 drives af et 42,4 kWh LFP-batteri, som bruger BYD’s nyeste cell-to-pack teknologi. Denne løsning leverer en WLTP-rækkevidde på 312 km og op til 463 km i ren bykørsel – ideelt til daglig pendling. Med en vægt på 1.590 kg er bilen ikke blandt de letteste, men den elektriske motor med 177 hk og 290 Nm sikrer stadig en frisk acceleration. Den når fra 0 til 100 km/t på blot 7,9 sekunder, hvilket gør den til en livlig bybil med et fokus på effektivitet. Batteriet understøtter opladning med op til 11 kW på AC og maksimalt 65 kW på DC-hurtigopladning. Disse tal placerer Atto 2 i den funktionelle ende, selvom den ikke kan konkurrere med de hurtigste opladningstider i klassen
Med en længde på 4,31 meter og en bredde på 1,83 meter formår BYD Atto 2 at kombinere kompakte ydre mål med en overraskende rummelig kabine. Akselafstanden på 2,62 meter giver et behageligt interiør, og designet er optimeret til at udnytte hver eneste centimeter. Kabinen fokuserer på moderne bekvemmelighed og teknologi. Midtpunktet er et 12,8" infotainmentskærm, som flankeres af et digitalt instrumentpanel. Udvendigt balancerer Atto 2 mellem funktionalitet og et stilrent, moderne udtryk, der matcher kravene fra det urbane publikum.
Den kompakte SUV retter sig mod et voksende marked og skal konkurrere med modeller som Ford Puma Gen-E, VOLVO EX30, SKODA Elroq og Kia EV3. Med sine dimensioner sigter Atto 2 efter at appellere til det europæiske publikum, der søger en elektrisk SUV i B-segmentet, som bliver det travleste klasse for 2025.
Prissætning og tilgængelighed
Vi forventer at ATTO 2 bliver prissat i Danmark ekstremt billig for en bil i sin størrelse, hvor det kunne tænkes at den ville starte omkring 220.000 kr. - plus minus. Dog er ATTO2 ikke en helt ny bil da den har det sidste års tid kunne fås ude for de europæiske grænser.
Brug for hjælp?