Lige nu er der stor fokus på billige elbiler, der tilbyder masser af plads til under 200.000 kr. Det er blevet standarden for, hvad man forventer af en prisvenlig elbil i dag. Vi ser flere og flere små elbiler lande i Europa, og endnu flere er på vej fra Kina. Derfor er det særligt interessant at kigge nærmere på en ny, lille elbil fra amerikanske Chevrolet.
Navnet er Spark, hvilket nok vækker minder hos mange. Chevrolet solgte tidligere en minibil med samme navn i Europa for et årti siden. Dengang var det mærkets bud på en billig bil til det danske marked, men anden generation af modellen nåede aldrig til Europa, da General Motors trak Chevrolet ud af det gamle kontinentet efter sin konkurs i 2013. I stedet blev søstermodellen Opel Karl solgt i Europa.
Den nye model hedder Spark EV og er ikke længere en traditionel minibil, men snarere en lille crossover. Dog er den ikke en helt ny model, men en omdøbt version af den kinesiske Baojun Yep Plus. Det er ikke første gang, at kinesiske modeller bliver rebrandet til andre markeder, men det er interessant at se Chevrolet tage denne strategi i brug. Spark EV måler knap 4 meter i længden og 1,7 meter i bredden. En af de mest spændende detaljer er den forhøjede frihøjde, som adskiller den fra mange andre biler i samme prisklasse – dog er de præcise tal endnu ikke offentliggjort. Designet minder lidt om den robuste Suzuki Jimny, men Spark EV fås udelukkende med baghjulstræk.
Batteriet har en kapacitet på 41,9 kWh, hvilket ifølge den kinesiske CLTC-målemetode giver en rækkevidde på 401 km. Elmotoren yder 102 hk, hvilket giver bilen en fornuftig ydelse i bykørsel, men racer finder man dog ikke i Spark EV. Indvendigt byder Spark EV på et moderne interiør med en 10,25” infotainmentskærm, som minder om det, man finder i mange nyere elbiler. Sikkerhedsudstyret ser også lovende ud, og bilen er udstyret med avancerede førerassistentsystemer (ADAS), herunder automatisk nødbremse udviklet af drone-producenten DJI. Bilen har desuden kameraer placeret hele vejen rundt for at forbedre sikkerheden. Lige nu er Chevrolet Spark EV kun tiltænkt det brasilianske marked, men der er håb for en europæisk lancering. Chevrolet har tidligere antydet, at de ønsker at genindtræde på det europæiske elbilmarked noget vi allerede har set hos Cadillac. Tidligere har Chevrolet solgt elbilen Volt i Europa, og i dag har de også den større Equinox EV, der er bygget i USA. Det ville derfor være oplagt, hvis de også bragte den nye Spark EV og andre elbiler til det europæiske marked i den nærmeste fremtid. Hvis Spark EV skal havde en chance i Europa, skal prisen være et godt stykke under 200.000 kr., for ikke nævne pæne lønregnskaber.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?