Citroën har netop løftet sløret for den nye generation af C5 Aircross, der ikke blot bevarer sit karakteristiske design, men også byder på en elektrisk drivlinje. Citroén er klar til at tag kampen op mod Skoda Enyaq og CO.
Den opdaterede C5 Aircross følger det nye designsprog fra Citroën, som først blev introduceret med den seneste C3 og siden overført til C4, C4 X og Berlingo. Fronten er skarpere og mere moderne, mens karrosseriet er blevet mere aerodynamisk, der skal forbedre energieffektiviteten på tværs af motorvarianterne. SUV’en står nu på 20" alufælge og har en frihøjde på 200 mm .Bagenden bevarer de markante LED-baglygter fra konceptbilen, hvilket tilføjer en smule fransk kant i et ellers praktisk design. De eneste tydelige forskelle fra koncept til produktionsmodel er mere traditionelle dørhåndtag og tykkere stolper. C5 Aircross er vokset i størrelse og måler nu 4.652 mm i længden med en akselafstand på 2.784 mm – henholdsvis 150 mm og 60 mm mere end forgængeren. Det giver mere plads i kabinen og bedre komfort for passagererne. Med andre ord, så er den blevet en enorm stor bil end før.
Indvendigt introducerer Citroën det nye "C-Zen Lounge"-interiør med fokus på komfort og plads. Den nye flydende midterkonsol domineres af en stor infotainment-skærm i portrætformat – kaldet "Cascade" – som ifølge Citroën er den største centrale HD-touchskærm nogensinde i en bil fra Stellantis. Skærmen kombinerer både faste og tilpasselige sektioner og flankeres af fysiske knapper for nem betjening. Derudover får bilen et 10” digitalt instrumentpanel, head-up display, en elegant gearvælger, trådløs mobilopladning og flere praktiske opbevaringsrum, herunder kopholdere og et rummeligt armlæn. Komforten er stadig i centrum med Citroëns særligt polstrede sæder og den velkendte affjedringsopsætning, som gør C5 Aircross til en oplagt pendler- og familiebil. Takket være den større platform er der blevet bedre plads til både ben og hoved for bagsædepassagererne, og bagagerummet er vokset til 651 liter uanset drivlinjetype. Derudover tilbyder bilen yderligere 75 liter opbevaringsplads under gulvet og 40 liter rundt omkring i kabinen.
Den nye C5 Aircross bygger på Stellantis’ STLA Medium-platform, som også anvendes i blandt andet Peugeot e-3008, Opel Grandland og DS 8. Det giver mulighed for en fuldelektrisk version. Udover el-varianten tilbydes også mild-hybrid og plug-in hybrid. Ved lanceringen fås to hybridvarianter. Den ene er en mild-hybrid, hvor en 1,2-liters trecylindret benzinmotor arbejder sammen med en lille elmotor, som er integreret i en dobbeltkoblingsgearkasse. Systemet får strøm fra et 0,9 kWh batteri placeret under førersædet. I alt yder den 145 hk. Den anden er en plug-in hybrid, hvor en 1,6-liters firecylindret benzinmotor kombineres med en 150 hk elmotor og leverer en samlet ydelse på 195 hk. Her er batteriet på 21 kWh, hvilket giver op til 85 kilometer elektrisk rækkevidde. Den fuldelektriske C5 Aircross Electric fås med to batteristørrelser. Den ene variant har et 73 kWh batteri, som giver op til 520 kilometers rækkevidde, mens en større version med et 97 kWh batteri rækker helt op til 680 kilometer på en opladning. Afhængigt af valg af batteri og motor leverer eldrivlinjen enten 210 eller 230 hestekræfter, begge med forhjulstræk. Vi forventer kun at få den elektriske udgave til Danmark, som også er tilfældet med begge søskende biler - Opel og Peugeot.
Variant | Motortype | Systemeffekt | Batteri | Rækkevidde (WLTP) | Ladetid |
---|
Hybrid 145 | 1.2L benzin (3-cyl.) + 48V mild-hybrid | 145 hk | 0,9 kWh | - (kort eldrift, lavt forbrug) | Ikke relevant |
Plug-in Hybrid 195 | 1.6L benzin (150 hk) + 125 hk elmotor | 195 hk | 21 kWh | Op til 86 km (WLTP) / 100+ km i by | 5 t. 15 min. (3,7 kW) / 2 t. 55 min. (7,4 kW) |
EV – Standard Range | Fuldelektrisk, forhjulstræk | 210 hk (157 kW) | 73 kWh | Op til 520 km (WLTP) | 6 t. 45 min. (7,4 kW) / 4 t. 30 min. (11 kW) / 30 min. (160 kW DC) |
EV – Long Range | Fuldelektrisk, forhjulstræk | 230 hk (170 kW) | 97 kWh | Op til 680 km (WLTP) | 8 t. 55 min. (7,4 kW) / 6 t. 30 min. (11 kW) / 27 min. (160 kW DC) |
Den nye Citroën C5 Aircross forventes at lande på det europæiske marked i anden halvdel af 2025. Priserne offentliggøres tættere på lanceringen. Vi glæder os til at lære mere om den nye topmodel fra det franske mærke.
Brug for hjælp?