BYD intensiverer nu sin europæiske satsning med lanceringen af luksusmærket Denza, der netop har haft sin debut under Milan Design Week. Det nye mærke bliver BYD’s mest ambitiøse satsning i Europa til dato med klare ambitioner om at tage kampen op med premiummærker som Porsche og deres elektriske Taycan eller Audi E-tron GT.
Z9 GT er en firedørs, fuldelektrisk shooting brake, der i første omgang lanceres som Denza’s flagskibsmodel i Europa. Den er over fem meter lang, næsten to meter bred og blot 1500 mm høj. Med andre ord en markant silhuet for en sportslig elbil. Bilen er bygget på BYD’s nye e3-platform, som er udviklet specifikt til Denza-serien. Platformen byder blandt andet på 800V-teknologi, som muliggør ultrahurtig opladning, cell-to-body batteridesign for øget karrosseristivhed og muligheden for at integrere tre elektriske motorer. I den elektriske topversion finder man en motor på 308 hk på forakslen og to baghjulsmotorer med hver 322 hk. Tilsammen leverer drivlinjen 952 hk, hvilket gør det muligt at accelerere fra 0 til 100 km/t på blot 3,4 sekunder. Batteriet er et 100 kWh stort BYD Blade-batteri, og ifølge kinesiske målemetoder har bilen en rækkevidde på op til 630 kilometer. En plug-in hybrid-udgave – kaldet Super DM – kombinerer en 2,0-liters turbobenzinmotor med to baghjulsmotorer, hvilket giver en samlet effekt på 858 hk og en 0-100-tid på 3,6 sekunder. Denne version har en elektrisk rækkevidde på op til 201 kilometer og en samlet rækkevidde på imponerende 1.100 kilometer, samtidig med at benzinmotoren angiveligt kan levere 17,8 km/l, når batteriet er tomt. Dog er der ingen europæisk målinger for begge endnu.
Specifikation | Detalje |
---|---|
Drivlinje | 3 elmotorer (308 hk foran, 2x 322 hk bag) |
Systemeffekt | 952 hk |
0-100 km/t | 3,4 sekunder |
Batteri | 100 kWh BYD Blade-batteri |
Rækkevidde | Op til 630 km (WLTC) |
Opladning | 800V arkitektur – understøtter lynopladning |
Platform | BYD e3 med cell-to-body teknologi |
Affjedring | Luftaffjedring, dobbelt wishbone (for) og multilink (bag) |
Styring | Baghjulsstyring + “Crab Walk” funktion |
Infotainment | 17,3” centerdisplay + 13,2” passagerskærm |
Specifikation | Detalje |
---|---|
Drivlinje | 2.0L turbo benzinmotor (268 hk) + 2 elmotorer (2x 295 hk) |
Systemeffekt | 858 hk |
0-100 km/t | 3,6 sekunder |
Batteri | 38,5 kWh med cell-to-body teknologi |
Elektrisk rækkevidde | Op til 201 km (WLTC) |
Samlet rækkevidde | Op til 1.100 km |
Brændstofforbrug (med tomt batteri) | Op til 18 km/l (42 mpg) |
Platform | BYD e3 platform |
Styring | Baghjulsstyring + “Crab Walk” funktion |
Affjedring | Luftaffjedring, dobbelt wishbone (for) og multilink (bag) |
Det er ikke kun præstationerne, der er i fokus. Z9 GT’s interiør skal matche ambitionsniveauet og byder på førsteklasses samlekavlitet. Kabinen domineres af en stor 17,3" infotainmentskærm i midten samt en separat 13,2 "skærm til passageren foran. Denza lægger stor vægt på både komfort og køreegenskaber, og bilen er derfor udstyret med luftaffjedring, dobbelt wishbone-forhjulsophæng og multilink-baghjul. Baghjulene kan styres individuelt, og systemet tillader både "crab walk"-funktion, eller på dansk krabbegang , hvor bilen kan køre sidelæns, og giver den en imponerende venderadius på blot 4,62 meter – tæt på det, man ser i bybiler. Det gør den ret store bil nem at parkere.
Denza hævder, at Z9 GT’s platform tillader en hidtil uset grad af integration mellem systemer og drivlinje, hvilket øger stabiliteten og sikkerheden. For eksempel kan bilen håndtere et dæk, der eksploderer ved hastigheder op til 180 km/t. Den ekstra struktur og effektivitet betyder desuden, at kabinen er 15 mm mere rummelig end i traditionelle elbiler med samme ydre mål.
Kommer BYD's luksus mærke så til Danmark? Det korte svar er at det ved vi endnu ikke. Vi kan kun håbe på det, men Denza kommer til Europa næste år med Z9 GT som frontløberen. Denza har store ambitioner for Europa og forventer at introducere mellem fire og seks modeller her – inklusive SUV’er og offroadere. Vi ved også at udvalgte lande i Europa, får den store luksus MPV D9, der skal slås mod Lexus LM350. I Kina tilbyder mærket allerede N7 og N9 SUV’er, og alle modeller er baseret på den fleksible e3-platform. Specielt N7 kunne være noget for Europa, med sit 91 kWh Blade-batteri, hurtig ladning og vilde 530 hk. En elbil der måske kunne give Tesla Model Y en lærestreg.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?