DS Automobiles har altid været kendt for sit unikke design og luksuriøse detaljer, og den nye elbil DS N°8 er ingen undtagelse. Denne topmodel sætter sig selv op imod etablerede konkurrenter som BMW i4 og Mercedes EQE, men med et design og en elegance, der adskiller den markant fra mængden. En ny Citroën C6 om man vil
DS N°8’s design er kraftigt inspireret af konceptbilen DS Aero Sport Lounge fra 2020. Med en imponerende lav luftmodstandskoefficient på 0,24 cd er bilen ikke kun smuk, men også yderst effektiv. Den slanke taglinje og de stejle C-søjler leder elegant hen til en integreret bagspoiler. Fronten er prydet af en markant grill med oplyst baggrund og DS-logo, kombineret med de avancerede DS Pixel Vision-forlygter og skarpe kørelys, der skaber en unik lyssignatur. Baglygterne spejler dette design for en harmonisk helhed.
Andre karakteristiske elementer inkluderer smedede 21" hjul og indbyggede dørhåndtag, som forbedrer aerodynamikken og giver bilen et futuristisk udtryk.
Den kører på Stellantis gruppen nye Platform STLA Medium. En platform som den deler med Peugeot 3008/5008 og Opel Grandland. DS N°8 bliver udelukkende tilbudt som elbil og vil være tilgængelig med flere forskellige motor- og batterikonfigurationer. Forhjulstrukne modeller leverer enten 230 eller 245 hk, mens topmodellen med firehjulstræk og to motorer yder op til 375 hk. Dette muliggør en acceleration fra 0-100 km/t på kun 5,4 sekunder. Tophastigheden er 190 km/t for alle versioner.
Med en batterikapacitet på enten 74 kWh eller 97,2 kWh kan DS N°8 tilbyde en rækkevidde på op til 750 km afhængigt af konfigurationen. Hurtigopladning på op til 200 kW DC betyder, at batteriet kan oplades fra 20 til 80 % på blot 27 minutter.
Indvendigt leverer DS N°8 en premium-oplevelse i kabinen med bløde materialer overalt i kabinen. Det digitale instrumentpanel på 10,25" og det 16-" infotainment-skærm sætter rammen for en moderne og intuitiv brugeroplevelse. Et "augmented reality-head-up-display" tilføjer et ekstra lag af innovation.
Kabinen er udsmykket med materialer som Alcantara og fuldkorns Nappa-læder, hvilket understøtter DS’s fokus på bæredygtighed. Sæderne tilbyder luksuriøse funktioner som massage, varme og køling, og nakkestøtter med varme er en ekstra detalje, der viser bilens fokus på komfort som det huskes fra forrige luksusbiler fra DS og Citroen.
Som det ser ud nu er der ikke noget bud på om den kommer til Danmark overhovedet, som også skete for den forrige DS 9 Sedan. Dog forventes DS N°8 at blive lanceret i Europa i midten af 2025.
Derudover vil DS N°8 er udstyret med avanceret affjedring, der inkluderer variabel dæmpning og et kamerasystem, som scanner vejen for at tilpasse affjedringen og sikre optimal komfort. Støjisolationen er optimeret med dobbeltlags laminatglas og støjdæmpende materialer, hvilket giver en stillegående køreoplevelse. DS Drive Assist 2.0 tilbyder bilen semi-autonome køreegenskaber, der hæver standarden for kørekomfort og sikkerhed.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?