Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Ford RANGER WILDTRAK 3,0 V6

Anmeldelse af Ford Ranger Wildtrak

Tikøb Golfklub

En Robust Pickup til Arbejds- og Fritidsbrug

 

I et tæt samarbejde mellem Ford og Volkswagen er en ny generation af Europas mest populære pickups blevet til – Ford Ranger og dens søsterbil Volkswagen Amarok. Begge modeller er bygget på samme platform, men byder på forskelle i design og udstyr, der giver hver pickup sin egen karakter. I denne test har jeg haft fornøjelsen af at tilbringe en uge med Ford Ranger Wildtrak, der er udstyret med en slidstærk 3,0-liters V6-dieselmotor, som leverer både kraft og komfort.

 

Allerede ved første blik imponerer Ford Ranger med sin størrelse. Med en længde på over fem meter og en frihøjde på over to meter, er det tydeligt, at denne pickup er skabt til mere end blot bykørsel. Den ser stor ud – og det er den også. Ranger fås i fire varianter: Single Cab (to-personers), Rap Cab (med ekstra opbevaringsplads bag sæderne), Double Cab (med plads til fire passagerer), og den ekstreme Raptor-version. Den testede model var en Double Cab Wildtrak, som i Danmark typisk sælges som varebil grundet de høje afgifter. Dog er det muligt at få den på hvide plader.

Standardudgaverne af Ranger kommer med en 170 hk 2,0-liters dieselmotor eller en kraftigere 205 hk-version, begge udviklet af Volkswagen. Raptor-versionen adskiller sig ved at have en 292 hk 3,0-liters V6 benzinmotor, mens Wildtrak er udstyret med en 240 hk V6 dieselmotor, der leverer et enormt drejningsmoment på 600 Nm. Denne motor gør det muligt at trække tung last, hvilket jeg oplevede under testen med trailer. Selv en lettere last blev håndteret uden besvær. Det 10-trins automatgear tilpasser sig elegant og sikrer en jævn kørsel, selv under belastning.

Ford Ranger er desuden udstyret med Trailer Assist, som gør det markant lettere at bakke med trailer. Systemet hjælper med præcisionsmanøvrering, hvilket minimerer risikoen for fejl og uheld – et nyttigt redskab for dem, der ikke er vant til at håndtere en trailer.

Terrængående egenskaber

Ranger Wildtrak er ikke kun imponerende på vejen – den er også bygget til at klare udfordrende terræn. Med sit firehjulstræk og forskellige køreindstillinger (off-road modes) som sand, mudder og sne, er det muligt at optimere grebet alt efter forholdene. Under testen prøvede jeg kort firehjulstrækket af, og Ranger håndterede det krævende terræn med lethed. På daglig basis brugte jeg dog primært baghjulstræk for at spare brændstof, men den officielle brændstoføkonomi på 9,9 km/l er desværre ikke imponerende i 2024.

Et bæst at se på, men en engel at køre i

Til trods for sin størrelse er Ford Ranger overraskende nem at manøvrere. Jeg fandt det faktisk lettere at parkere ved at bakke takket være det skarpe bakkamera, der giver et klart billede af, hvad der foregår bag bilen. Det kan dog være lidt udfordrende at få et godt overblik over, hvad der er foran bilen, når man parkerer forlæns – især for en person som mig, der er 171 cm høj.

På trods af sin robuste fremtoning kører Ranger som en drøm. V6-dieselmotoren er bemærkelsesværdigt støjsvag, og det er kun ved kraftig acceleration, at man bliver mindet om, at det er en dieselbil. Selv da er motoren langt mindre larmende, end man ville forvente fra en pickup af denne kaliber. Ranger er dog en tung bil, og man mærker, at den er bygget til at klare tunge opgaver, som at trække 3,5 tons eller køre i terræn, hvor andre biler ikke kan følge med.

Selvom Ranger er skabt til hårdt arbejde, er den samtidig yderst komfortabel. Man sidder højt, og affjedringen sammen med sædekomforten gør, at det er en bil, man har lyst til at køre langt i. Kabinen er udstyret med en stor 12" touchskræm i midten og et 12,4" digitalt instrumentpanel. Wildtrak-udgaven byder desuden på læderindtræk, der adskiller den fra de øvrige Ranger-modeller.

En funktion, jeg virkelig satte pris på, var den intelligente fartpilot. Den justerer ikke kun hastigheden i forhold til trafikken, men aflæser også fartskilte og tilpasser farten automatisk, hvilket gjorde længere ture med fartpilot en afslappende oplevelse. Yderligere byder Ranger på moderne sikkerhedsteknologier som vognbaneassistent, automatisk nødbremse og blindvinkelovervågning, der gør kørslen både sikker og komfortabel.

Av for min pengepung!

Med sin kraftige V6-dieselmotor og alsidighed i både terræn og på vejen, er Ranger Wildtrak en værdig konkurrent til pickups som Toyota Hilux og Nissan Navara. Dog er Ranger (udover søsteren fra VW) eneste i klassen der tilbyder en diesel med en V6-motor.  Dog er brændstoføkonomien på 9,9 km/l en svaghed, og det kan virkelig mærkes i ens pengepung når der skal tankes.  Her kunne Ford med fordel overveje at introducere en hybrid- eller fuldelektrisk version for at appellere til den miljøbevidste forbruger, og det er nemlig også hvad der kommer til at ske til næste år.

Prisen på den store gule gris

Og hvad koster fornøjelsen? I Danmark sælges Ford Ranger som varebil (VAN), og priserne starter ved 274.159 kr. for en Single Cab med en 170 hk dieselmotor og manuel gearkasse. Den testede Wildtrak-model, med automatgear og den iøjnefaldende Cyber Orange-farve, lander på 407.530 kr. (testbilen starter fra 392.200 )., og det er også den motor-variant jeg ville vælge. Den 170 hk er fin, men den store V6 motor klare bare opgaverne bedre, men man skal også være villig til at ligge næsten 200.000 kr. mere for den. Jeg vil dog påpege at man også får en helt anden bil, altså en meget bedre bil!

Er den velegnet til lille Danmark?

I et lille land som Danmark, hvor pladsen kan være trang, og hvor brændstoføkonomi er en vigtig faktor for mange dansker, kan Ranger Wildtrak dog være en stor bil for nogle. Men dens evne til at levere kraft, komfort og teknologi i en pakke, der kan håndtere både arbejde og fritid, gør den til et attraktivt valg for dem, der har plads og behov for dens evner.

Ford Ranger Wildtrak viser sig som en interessant bil, der kombinerer rå styrke og komfort, for ikke at glemme dens brugbarhed som erhvervsbil. Dens kraftfulde 3,0-liters V6 dieselmotor og 10-trins automatgear gør den ideel til tunge opgaver som trailertrækning, samtidig med at den tilbyder en køreoplevelse, der er både behagelig og støjsvag i daglig kørsel. Den rummelige kabine, avancerede infotainmentsystemer og førerassistentsystemer som intelligent fartpilot og Trailer Assist bidrager til en køreoplevelse, der er både afslappet og kontrolleret.Selvom brændstoføkonomien er en svaghed, især i 2024, er Ford Ranger Wildtrak stadig et fremragende valg for dem, der søger en robust pickup til arbejde og fritid.

Og til sidst må man bare skrive; Nøøøj hvor er den bare skøn og sjov at køre i.

 

Video anmeldelse af Ford Ranger

 

 

 

 

Specifikationer 

Ford Ranger Modelprogram i Danmark

  • Ford Ranger Single Cab
    • Motor: 2,0-liters dieselmotor (170 hk) eller 2,0-liters dieselmotor (205 hk)
    • Træk: Baghjulstræk eller firehjulstræk
    • Gearkasse: Manuel eller automatgear (10-trins)
    • Brændstoføkonomi: Ca. 9,9 km/l (afhænger af motorvalg)
    • Pris: Fra 274.159 kr.
    • Må trække op til 3.500
  • Ford Ranger Rap Cab
    • Motor: 2,0-liters dieselmotor (170 hk) eller 2,0-liters dieselmotor (205 hk)
    • Træk: Baghjulstræk eller firehjulstræk
    • Gearkasse: Manuel eller automatgear (10-trins)
    • Brændstoføkonomi: Ca. 9,9 km/l
    • Pris: Fra 295.000 kr.
    • Må trække op til 3.500
  • Ford Ranger Double Cab
    • Motor: 2,0-liters dieselmotor (170 hk) eller 2,0-liters dieselmotor (205 hk)
    • Træk: Baghjulstræk eller firehjulstræk
    • Gearkasse: Manuel eller automatgear (10-trins)
    • Brændstoføkonomi: Ca. 9,9 km/l
    • Må trække op til 3.500
    • Pris: Fra 319.000 kr. (med 170 hk dieselmotor og manuel gearkasse)
  • Ford Ranger Wildtrak
    • Motor: 3,0-liters V6 dieselmotor (240 hk)
    • Træk: Firehjulstræk
    • Gearkasse: Automatgear (10-trins)
    • Brændstoføkonomi: Ca. 9,9 km/l
    • Pris: Fra 392.200 kr.
    • Må trække op til 3.500
  • Ford Ranger Raptor
    • Motor: 3,0-liters V6 benzinmotor (292 hk)
    • Træk: Firehjulstræk
    • Gearkasse: Automatgear (10-trins)
    • Brændstoføkonomi: Ca. 8,8 km/l
    • Pris: Fra 585.000 kr.
    • Må trække op til 2.500

 

Skrevet af: Christian Koed den 16.09.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel