Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

FORD TRANSIT COSTUM 2,0 ECOBLUE

Ford transit Costum 2,0 ecoblue varevogn sort

Endnu en succes fra Ford

Ford har igen bevist deres ekspertise inden for varebiler med den nyeste generation af Transit, som denne gang er udviklet i samarbejde med Volkswagen. Den nye model har fået opdaterede dieselmotorer og lover en 100% elektrisk version næste år. Så spørgsmålet er: Har der nogensinde været en dårlig Transit? Svaret er et klart nej, og den nyeste udgave er uden tvivl den bedste til dato!

En motor for hver en smag

Den testede model hedder Ford Transit Custom 300L2 og er udstyret med en 2,0-liters dieselmotor på 170 hk, som Ford har udviklet i samarbejde med Volkswagen. Denne motor findes også i mindre kraftige udgaver med henholdsvis 136 og 150 hk. Der er endda en plug-in hybrid (PHEV) med en 2,5-liters benzinmotor, og en fuldelektrisk Transit forventes i 2025. På de danske veje er det dog dieselversionerne, der formodentlig vil dominere.

Transit giver et godt førstehåndsindtryk

Transit imponerer fra starten med sit design. At designe en varebil med stil er ikke en nem opgave, men Ford har formået at gøre den nye Transit visuelt attraktiv. Fronten har skarpe linjer, mens bagenden også har et moderne og professionelt udtryk. Når man træder ind i kabinen, mødes man af markante forbedringer. Testbilen var udstyret med en 13" touchscreen, som understøtter SYNC 4 og 5G-internet, hvilket gør systemet både opdateret og nemt at bruge. Trods manglen på fysiske knapper til volumen og andre funktioner, var de vigtigste indstillinger, som temperaturkontrol, nemme at finde i bunden af skærmen. Instrumentbrættet er fuldt digitalt og overskueligt under kørsel.

FORD TRANSIT COSTUM 2,0 ECOBLUE interiør

Bag rattet føles Transit som en rigtig god køreoplevelse, og det er en bil, man sagtens kan forestille sig at tilbringe mange timer i. Sæderne er komfortable, og kabinen er godt indrettet med rigelige opbevaringsrum. Under midtersædet er der praktisk opbevaringsplads, hvor en taske eller værktøj med høj værdig nemt kan gemmes af vejen. Kvaliteten af kabinen er solid, og selvom der er en del hård plastik, er det en fordel i det lange løb, når bilen bruges som et arbejdsredskab. Dog var én ting irriterende: Når Apple CarPlay eller Android Auto var aktiveret, kunne det være svært at finde tilbage til radioen, hvilket krævede lidt tilvænning.

Stadig Varebilernes Sportsvogn

Testbilen var udstyret med en 8-trins automatgearkasse, der gjorde kørslen endnu mere komfortabel. Selvom standardmodellen kommer med en 6-trins manuel gearkasse, gør automatgearet hverdagen lettere og mindre stressende – især i bykørsel. Automatgearet skifter smidigt mellem gearene, men det kræver lidt tilvænning, da der kan være tendens til hjulspind ved hård acceleration fra 0 km/h. En interessant detalje er, at man også kan skifte gear manuelt via en knap ved gearstangen, men det er næppe en funktion, man vil bruge ofte.

Den 2,0-liters dieselmotor er overraskende stille, og man mærker kun dens karakteristiske lyd under kraftig acceleration. Sammenlignet med tidligere generationer af dieselmotorer har Ford virkelig gjort fremskridt i at reducere støjniveauet.

Kørsel i byen og på landevejen

Jeg testede Transit i forskellige situationer, fra tæt bytrafik i København til snoede landeveje og motorveje. I byen var det en fornøjelse at køre med automatgearet, og Transit klarede sig fortrinligt i den travle trafik, især med sikkerhedssystemer som Fords EXIT Warning, der advarer om potentielle farer i de blinde vinkler, som fx cyklister. På landevejene føles det tydeligt, at man kører en varebil, men Transit formår at give en mere personbilsagtig følelse end konkurrenterne, hvilket gør kørslen mere komfortabel. Det er dog ikke en økonomisk vinder, da den kun kører omkring 13 km/l.

På motorvejen er Transit også en behagelig køremaskine. Med 130 km/h triller den ubesværet afsted, og Ford’s intelligente fartpilot, som justerer hastigheden efter vejskilte, gør lange ture mindre anstrengende.

FORD TRANSIT COSTUM 2,0 ECOBLUE bagagerum

Transit Custom har en lastekapacitet på mellem 5,8 og 6,8 kubikmeter og en nyttelast på op til 1.350 kg. Den maksimale lastlængde er 3.450 mm, og den kan trække en anhænger på op til 2.740 kg. Testbilen var udstyret med to skydedøre, én på hver side, hvilket øger fleksibiliteten og tilgængeligheden i arbejdsdagen.

Transit er Stadig varebilen at vælge!

Prisen for en Ford Transit starter fra 265.729 kr., hvilket inkluderer en model med 136 hk og manuel gearkasse. Testbilen med 170 hk og automatgear koster 280.642 kr., men grundet stor efterspørgsel er denne variant desværre midlertidigt udsolgt. Dog kan man stadig få den med 150 hk også. For at runde af bekræfter Ford igen, hvorfor den er Europas bedst sælgende varebil. Den leverer ikke kun en fremragende køreoplevelse, men tilbyder også en praktisk og velindrettet kabine, der gør arbejdsdagen lettere. Med et bredt udvalg af motorer og opgraderinger, herunder en kommende elektrisk version, er der en Transit til enhver smag og ethvert behov. Ford Transit er ikke bare en varebil – det er et uundværligt arbejdsredskab.

 

Videoanmeldelse af Ford Transit

FORD TRANSIT COSTUM 2,0 ECOBLUE bagfra

Forfatter

Christian Koed

Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger

Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier 
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.

Skrevet af: Christian Koed den 11.12.2024

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel