Kinesiske bilproducenter strømmer ind på de europæiske markeder, og blandt de mest spændende nye aktører er GAC (Guangzhou Automobile Group). På årets Paris Motor Show præsenterede GAC deres vision for elektriske køretøjer, herunder to modeller, der forventes at ramme det europæiske marked, muligvis også Danmark.
Den første model, GAC AION V, er en kompakt elektriske SUV, der blev introduceret i sin første generation tilbage i år 2020. Den nye version kører på GAC's seneste AEP-platform, som er specielt udviklet til elektriske biler. Med en længde på 4.605 mm og en højde på 1.854 mm, placerer AION V sig som en direkte konkurrent til biler som VW ID.4. Kabinen er stilfuldt designet og udstyret med et 8,9" digitalt instrumentpanel og en stor 14,6" touchskærm. Selvom den mangler et head-up display, tilbyder den masser af opbevaringsplads med 427 liter bagagerum, der kan udvides til 987 liter ved at folde bagsæderne ned.
Forventningen er, at AION V i Europa vil komme med to batteristørrelser: et på 75,3 kWh og et større på 90 kWh. Rækkevidden forventes at ligge mellem 650 og 750 km målt efter den kinesiske CLTC-standard, men det reelle tal ifølge den europæiske WLTP-standard vil blive fastlagt senere.
Den anden model, AION Y, er også en elektrisk SUV, dog lidt mindre end AION V med en længde på 4.535 mm og en højde på 1.650 mm. AION Y forventes at blive lanceret med et 63 kWh batteri og en elmotor med en ydelse på 187 hk og 225 Nm. Alternativt kan den muligvis også fås med et større 76 kWh batteri. I Kina har AION Y en rækkevidde på op til 490 km med det mindre batteri.
Indvendigt ligner den meget AION V, men materialerne er en smule enklere, hvilket giver et mere prisvenligt indtryk.
GAC's fremtid i Europa på længere sigt
Hvis GAC får succes i Europa, er det spændende at tænke på, hvad de ellers kan bringe til markedet. Ud over AION V og Y inkluderer deres modelportefølje også AION RT, en elegant sedan på størrelse med Tesla Model 3. AION RT er udstyret med batterier på henholdsvis 55 kWh og 68 kWh, men for det europæiske marked kan det forventes, at GAC vil tilbyde længere rækkevidde for at konkurrere med de etablerede spillere.
Hyptec SSR
En anden model, som vakte stor opmærksomhed på Paris Motor Show, var GAC's elektriske superbil, Hyptec SSR. Med 1.224 hk, 1.230 Nm og en acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 1,9 sekunder, er det en af de hurtigste biler på markedet. Selvom SSR imponerede ved showet, indikerede GAC, at de i øjeblikket ikke planlægger at bringe denne model til Europa.
GAC er bestemt en spændende spiller at følge, og vi krydser fingre for, at vi snart kan se deres modeller på de danske veje.
Brug for hjælp?