Den første Honda CR-V så dagens lys tilbage i 1996 og har siden da været en populær kompakt crossover. Denne sjette generation af CR-V er dog langt fra lille og kompakt. Med en længde på 4706 mm er den betydeligt større, hvilket tydeligt ses, når man står ved siden af den. Den nye CR-V er nærmere at betegne som en SUV end en traditionel crossover, hvilket er en markant forandring fra sine tidligere modeller.
Desuden er den også blevet tungere med en vægt på næsten to tons. Men som noget nyt tilbydes CR-V udelukkende som en Plug-in Hybrid i Europa. Dette adskiller sig fra den tidligere CR-V, der kun kunne fås med en hybridmotor uden mulighed for selv at oplade den.
Motoren er en firecylindret 2,0 liters benzinmotor med 148 hk, og med hjælp fra dens 17,7 kWh batteri, der er gemt i bagagerummet, yder den en samlet systemydelse på 184 hk. Ude for de danske grænser findes CR-V med de forrige motorer. Altså en 1,5 Turbo og den gamle 2,0 Hybrid – begge benzinmotorer.
CR-V er ikke en sportsvogn, men det er heller ikke dens formål. Den nye CR-V er designet til at levere komfortable langdistancerejser for hele familien. På trods af dens e-CVT-gearkasse bemærker man ikke det trinløse gearskift, medmindre man trykker speederen helt i bund. I visse situationer kunne man måske ønske lidt mere kraft end de 184 hk og de to tons, men alt i alt klarer den sig godt. CR-V er en bil, der indbyder til rolig og behagelig langturskørsel. Når det kommer til brændstofforbruget, har jeg opnået 14 km/l, og med batteriet kan den køre op til 82 km på ren el. Dog kunne jeg kun opnå omkring 40 km i blandet kørsel. Heldigvis kan CR-V oplade batteriet ved hjælp af motoren, men det tager lidt tid i forhold til blot at tilslutte opladerstikket til en ladestander… Selve køreegenskaberne i CR-V overrasker virkelig. På trods af sit udseende, der ikke antyder skarpe køreegenskaber, er den faktisk overraskende stabil. Selv når man tager kurver lidt skarpere end normalt, forventer man, at den vil vippe som en lastbil. Men det sker ikke. Den står fast på vejen, så meget den nu kan for en bil på næsten to tons. CR-V er virkelig nem at manøvrere rundt med. Den er også nem at køre i byen. Med muligheden for parkeringshjælp og forskellige kameraer placeret rundt om bilen, er den nemmere at parkere end en lille bybil var for et årti siden. Den kan også parkere sig selv, men dette system tager dog længere tid end hvis man selv gjorde det i sidste ende.
Et andet punkt, hvor CR-V gør det godt, er dens kabinedesign. Når man sætter sig ind i CR-V, føler man sig godt tilpas og får en fornemmelse af, at man sidder i en bil i en højere klasse. Dog skuffer touchskærmen på blot 9”. Den er langt fra den største i klassen. Ellers er det rart, at CR-V bibeholder de traditionelle analoge drejeknapper til det basale, som justeringen af lyd eller temperaturen. Sæderne er også komfortable, og for de bagerste passagerer har de også sædevarme og mulighed for at kunne læne sædet tilbage. Kigger man ud til bagagerummet, finder man 617 liters plads at lege med. Denne plads bliver endnu større, når begge bagsæder lægges ned, hvilket giver op til 1710 liter, og er rigeligt til at kunne transportere stort affald til lossepladsen. Den gamle CR-V kunne fås med mulighed for endnu en sæderække, altså en 7-personers version. Desværre er dette ikke længere tilgængeligt, da CR-V kun fås i Danmark som en PHEV, og batteriet tager noget plads i bagagerummet.
Konklusion
Det mest markante minus ved den nye CR-V e:PHEV er prisen. Det kan komme som en overraskelse for tidligere CR-V-ejere at se, hvor meget prisen er steget i forhold til den forrige model. Dette skyldes imidlertid, at den danske version af den nye CR-V leveres med mere standardudstyr, hvilket selvfølgelig afspejles i prisen. Faktisk var det eneste ekstraudstyr på testbilen en farve til 12.000 kr. Ud over dette er standardudstyret mere end rigeligt, og det overgår endda det, man finder hos konkurrenterne. Hvis man ser bort fra prisen, får man virkelig en luksuriøs bil med fremragende køreegenskaber, som er designet til at tage lange ture uden man føler sig træt. CR-V er en bil for dem der søger en solid stor bil som er anderledes end det konkurrenterne tilbyder.
CR-V står over for den kommende Skoda Kodiaq IV, Nissan X-Trail e-4orce, Renault Espace E-Tech og Mazda CX-60.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?