Billeder fra Hyundai EU.
Hyundai udvider deres SUV-sortiment med introduktionen af Inster, en fuldt elektrisk version af Casper subcompact crossover. Denne nye model, med en strakt akselafstand og mere standard teknologi i kabinen, vil være tilgængelig globalt, i modsætning til Casper, der kun sælges i Korea.
Inster bevarer meget af Casper's design fra 2021, men tilføjer unikke elektriske funktioner for at skille sig ud. Disse inkluderer modificerede kofangere, et valg mellem 15″ eller 17″ hjul, og forbedrede LED-lys foran og bagpå. Inster er også markant større, med en længde på 230 mm længere og en akselafstand forøget med 180 mm.
Kompakte Dimensioner På trods af sin øgede størrelse forbliver Inster kompakt med dimensioner på 3.825 mm i længden, 1.610 mm i bredden og 1.575 mm i højden, samt en akselafstand på 2.580 mm. Hyundai har også annonceret en Inster Cross variant, som vil have et mere robust design.
Interiør og Teknologi Interiøret i Inster ligner i høj grad det i den benzin-drevne Casper, men inkluderer teknologiske opgraderinger og nye farvemuligheder til stofindtrækket. Det digitale cockpit har to 10,25-tommer skærme, en betydelig forøgelse i størrelse sammenlignet med Casper. Afhængigt af udstyrsniveauet tilbyder Inster funktioner som en trådløs opladningsdock, 64-farvet LED-stemningsbelysning, opvarmede forsæder, et soltag og et omfattende udvalg af ADAS-funktioner. Sæderne kan foldes fladt, og anden række kan skydes og lænes tilbage, samt en valgfri frontbænk. Bagagerummet har en kapacitet på mellem 280 liter og 351 liter.
Inster vil være tilgængelig med to elektriske drivlinjevalg: Standard og Long Range. Standardmodellen har en enkelt elektrisk motor med 97 hk og 147 Nm, drevet af et 42 kWh batteri, hvilket giver en rækkevidde på over 300 km. Long Range-versionen tilbyder en kraftigere 115 hk motor og et 49 kWh batteri, der sigter mod en WLTP-rækkevidde på 355 km. Denne version har også bedre specifikationer end den koreanske Kia Ray, den eneste anden EV på Hyundai/Kia K1 platformen.
Er den Udstyret med 120 kW DC hurtigopladning kan Inster oplades fra 10-80 procent på blot 30 minutter. Ved brug af en 11 kW AC-stikkontakt tager en fuld opladning 4 timer for Standardmodellen og 4 timer og 35 minutter for Long Range-modellen. Derudover tillader V2L-funktionen bi-directional opladning af andre enheder som e-cykler og campingudstyr.
Hyundai Inster vil få sin debut på 2024 Busan International Mobility Show og vil komme til salg i Korea til sommer, efterfulgt af en gradvis udrulning i Europa, Mellemøsten og Asien. Priserne vil blive annonceret senere, men Inster forventes at blive Hyundais mest overkommelige elbil, givet dens størrelse og markedspositionering.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?