Hyundai løfter sløret for deres første fuldt elektriske SUV med tre sæderækker, Ioniq 9, der positionerer sig som mærkets flagskib inden for elektriske køretøjer. Modellen bygger på Hyundais avancerede E-GMP-platform, som også danner grundlag for succesfulde modeller som Kia EV9. En elektrisk Santa Fe kan man nærmest kalde den for.
Ioniq 9 tilbydes med tre forskellige drivlinjer, alle drevet af et stort 110,3 kWh batteri. Basismodellen, Long Range RWD, er udstyret med en enkelt Single motor, der leverer 214 hk og et moment på 350 Nm. Denne version kan køre op til 620 km på en opladning ifølge WLTP, når den er udstyret med 19-tommer hjul.
Midtervarianten, Long Range AWD, tilføjer en elmotor på forakslen og yder samlet 288 hk med et moment på 605 Nm. For dem, der søger maksimal ydeevne, er der Performance-varianten med to motorer, der leverer en samlet effekt på 429 hk og 700 Nm. Denne topmodel accelererer fra 0 til 100 km/t på blot 5,2 sekunder.Uanset variant tilbyder Ioniq 9 hurtigopladning, hvor batteriet kan gå fra 10 til 80 % på kun 24 minutter ved brug af en 350 kW DC-oplader. Derudover har bilen en "Vehicle-to-Load"-funktion, så den kan dele strøm med eksterne enheder.
Ioniq 9’s design er tydeligt inspireret af SEVEN Concept og kendetegnes ved Hyundais unikke Parametric Pixel-lygter. Modellen opnår en aerodynamisk profil med en luftmodstandskoefficient på kun 0,259 Cd, når den er udstyret med digitale sidespejle.
Et andet nyskabende designtræk er fjernelsen af den traditionelle antenne, hvilket gør bilen mere strømlinet. I stedet varetager forruden Ghk og satellitradio, mens instrumentbrættet og bagruden håndterer henholdsvis opkoblede tjenester og FM/AM-radio. Kunden kan vælge mellem hjulstørrelser fra 19 til 21 tommer samt hele 16 forskellige farver til karosseriet.
Med en akselafstand på hele 313 cm tilbyder Ioniq 9 en rummelig kabine designet til komfort. Indvendigt finder man bæredygtige materialer som genbrugt PET-stof, uldstof og læder fremstillet via miljøvenlige processer. Modellen fås med seks eller syv sæder, hvor anden række kan drejes, som det også ses i Kia EV9.
En enkelt kurvet skærm dominerer førerpladsen og integrerer en 12" digital instrumentering og et 12" infotainmentskærm. Standarden inkluderer et otte-højttalersystem, mens en 14-højttalers premium-lydløsning fra Bose kan tilvælges. Desuden har kabinen flere 100-watt USB-C-porte, som trækker strøm direkte fra batteriet fremfor den traditionelle 12-volt batterikilde.
Hyundai har integreret deres seneste sikkerhedsteknologier som standard i Ioniq 9. Det omfatter bl.a. Forward Collision-Avoidance Assist 2, Lane Keeping Assist, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist og Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist. Dertil kommer Safe Exit Warning og High Beam Assist, mens passagererne beskyttes af hele 10 airbags.
Hyundai Ioniq 9 forventes at komme på markedet i Korea og USA i første halvdel af 2025. Lanceringen i Europa og andre regioner følger senere på året, hvor specifikationer og priser til de enkelte markeder vil blive offentliggjort.Vi ser frem til modellen når den engang lander i Danmark.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?