Jeep introducerer en helt ny generation af den populærere Compass. Meget er sket siden sidst, hvor den nu vil fås som en 100 % elektrisk SUV. En SUV som skal dele platform med de nye modeller fra Stellantis-gruppen.
Compass har altid haft en markant profil, og den nye model holder fast i de ikoniske Jeep-kendetegn. Den store kølergrill, trapezformede hjulkasser og robust plastbeklædning. Med ny affjedring, forbedret aerodynamik og en højere frihøjde (op til 200 mm), betyder at i forhold til sine søskende kan den skelne mellem komfortabel hverdagskørsel og offroad-kørsel. Til dem, der ønsker ekstra terrængående kapacitet, tilbyder firehjulstrukne varianter op til 375 hk og den skulle være dedikeret til at kunne køre mere ekstrem Off-Road. Compas produceres i Melfi-fabrikken i Italien, og er bygget på Stellantis’ STLA Medium-platform, der tilbyder en bred vifte af drivlinjer, herunder hybrid, plug-in hybrid og fuldelektrisk med op til 650 km rækkevidde.
Den nye Compass fås med tre forskellige elektrificerede drivlinjer, der alle er udviklet med Jeps filosofi om alsidighed og fremkommelighed i centrum. Først og fremmest tilbydes en mild hybrid med 48V-system og 145 hestekræfter, som driver forhjulene. Modellen forventes ikke i Danmark. Derudover er dens motoren på en 1,2 benzinturbo. Dernæst kommer en plug-in hybrid med 195 hk, der kombinerer el og benzin for øget rækkevidde. Denne motor er på 1,6 liter. Og endelig fås Compass som ren elbil (BEV) – enten med 216 hkog forhjulstræk eller som firehjulstrukken topmodel med hele 380 hk. Topversionen byder på en ny, kraftig elmotor bagtil med 49 kW ekstra effekt og op til 3.100 Nm moment ved baghjulene – hvilket gør det muligt at forcere stejle stigninger selv uden trækkraft foran. Rækkevidden på eludgaven er op til 650 kilometer, og hurtigladning med op til 160 kW sikrer opladning fra 20 til 80 procent på blot 30 minutter. JEEP nævner ikke størrelsen på deres batteri, men vi forventer at det er samme fra søsterbilerne som enten er på 73 kWh eller 97 kWh på den store model.
Drivlinje | Effekt | Træktype | Rækkevidde (WLTP) | Særlige kendetegn |
---|---|---|---|---|
e-Hybrid 1,2 | 145 hk | Forhjulstræk | Ikke oplyst | 48V mild hybrid med automatisk gearkasse |
Plug-in Hybrid 1,6 |
195 hk | Forhjulstræk | Ikke oplyst | Kombinerer benzin og el for fleksibilitet |
BEV (Elbil) | 216 hk | Forhjulstræk | Op til 500km | Lynopladning op til 160 kW |
BEV (Elbil AWD) | 380 hk | Firehjulstræk | op til 650 km | Bagmotor med op til 3.100 Nm – optimeret til offroad |
Selvom Compass er bygget til terræn, fungerer den lige så godt i byen. Den har en samlet længde på 4,55 meter, men byder på ekstra plads i kabinen, blandt andet 55 mm mere benplads og et bagagerum på op til 550 liter. Førersædet kan suppleres med massage- og ventilationsfunktioner, og bagsæderne er delt 40/20/40 for maksimal fleksibilitet. Infotainment og sikkerhed er også opgraderet markant. Alle versioner har nu et 10” digitalt instrumentpanel og en enorm 16” infotainmentskærm med opdateringer over-the-air. Head-up display, matrix LED-forlygter og semiautomatisk vognbaneskift er blandt de mange funktioner, som normalt kun ses i langt dyrere biler. Sikkerheden er i højsædet med niveau 2 autonom kørsel, 360 graders overvågning og den gennemtestede Jeep Selec-Terrain teknologi. Den firehjulstrukne versioner får desuden hill descent control og endnu bedre frihøjde, tilgangs- og afgangsvinkler. Jeep lancerer Compass i en særlig First Edition, som allerede nu kan bestilles med enten 145 hk e-Hybrid eller 216 hk for den elektriske version. Her får man blandt andet 20” fælge.
Leveringerne begynder i fjerde kvartal 2025. Compass er det nyeste bevis på, at Jeep mener det alvorligt med elektrificering og vil blive solgt som mærkets tredje elbil sammen med den mindre Avenger.
Brug for hjælp?