
Kia har netop præsenteret anden generation af Seltos, en model som vi europæere ikke rigtig kender til før nu. For første gang nogensinde bliver Seltos officielt solgt i Europa, hvor den placerer sig mellem Stonic og Sportage .
Den nye Seltos er vokset betydeligt i forhold til forgængeren. Med en længde på 4.430 mm, bredde på 1.830 mm og en akselafstand på 2.690 mm er den nu kun 85 mm kortere end Kia Sportage. Det er en væsentlig mindre forskel end tidligere, hvor Seltos tydeligt var en klasse mindre. Bagagerummet er også blevet markant større: 536 liter mod forgængerens 433 liter, hvad er 103 liter mere. Det gør den nye Seltos til en langt mere familievenlig bil end hidtil og en konkurrent til den nye VW T-ROC. Designmæssigt har Kia givet Seltos et mere futuristisk og robust udtryk, der trækker tydelige tråde til mærkets nyeste elbiler som EV5 og EV9. Foran dominerer vertikalt opdelte LED-forlygter og en bredere kølergrill med integrerede lygter. Bagtil løber en gennemgående lysliste over hele bagklappen. Af udstyrsmodeller for Europa lander den i en X-Line eller mere sportslig GT-Line. Selve platformen er den samme som den nye K4 Hatchback. I Europa bliver den solgt med to motorer at vælge i mellem. Den efterhånden velkendte 1,6 benzinturbo med 193 hk og senere vil en Hybrid udgave lande. Andre lande fås den med en 2,0 firecylinderet sugemotor med 150 hk.

Indvendigt er kabinen næsten identisk med det, som vi kender fra Kias nyeste elbilmodeller. To 12,3" skærme er sammensat til én stor panoramaskærm, mens klimaanlægget har sin egen separate touch-panel. Der er stadig enkelte fysiske knapper til de vigtigste funktioner.
Udstyrslisten byder blandt andet på:
Gearkasserne spænder fra 6-trins manuel over 7-trins DCT til 8-trins traditionel automat. Firehjulstræk kan fås som ekstraudstyr sammen med terrænprogrammer til sne, mudder og sand. I 2026 kommer den første hybridudgave af Seltos nogensinde, som vil understøtte V2L-funktion og et nyt regenerativt bremsesystem.

Brug for hjælp?