Selvom detaljer om bilernes batterier endnu ikke er offenliggjort, har Skoda oplyst, at deres Epiq forventes at få en rækkevidde op til 425 km på en enkelt opladning. Derudover rummer bagagerummet en kapacitet på 475 liter. Epiq måler 4,1 meter i længden, hvilket gør den til Skodas mindste SUV. Alle tre modeller kører på VAG-gruppens velkendte MEB-platform, som også bruges i deres større elbiler. Det skal bemærkes, at de viste billeder er af konceptbiler, men designet menes at være tæt på de endelige produktionsmodeller.
VAG-gruppen har afsløret to kommende søskendemodeller i klassen af kompakte elbiler, som lanceres i det kommende år. Modellerne består af Volkswagens ID. Cross og Skodas Epiq.
Volkswagens ID. Cross er i bund og grund en elektrisk udgave af den populære T-Cross. Dette er en del af Volkswagens strategi om at omdanne deres populære modeller til elektriske versioner. Udover ID. Cross vil Volkswagen også præsentere en ID. Polo samt en elektrisk GTI-version af POLO også. ID. Cross forventes at blive en prisvenlig elbil med en startpris på omkring 200.000 kr., hvilket gør den til en attraktiv familiebil.
Billeder af ID. Cross viser en kabine, der adskiller sig fra tidligere ID-modeller. Dette nye design forventes også at blive implementeret i den kommende ID.4 og ID.3, som sandsynligvis lanceres i 2027. ID. Cross-konceptet er udstyret med et 11” digitalt instrumentpanel og en 13” touchskærm. Bilen kommer med to batterimuligheder og en rækkevidde på op til 420 km. Med en ydelse på 211 hk fra en enkelt motor er ID. Cross ikke en raket. Cross er 1 mm længere end den kommende ID. Polo og 58 mm højere. Overraskende nok tilbyder ID. Cross mere bagagerumsplads end Skoda Epiq med 490 liter samt en 25-liters frunk foran, hvad må siges at være en af de mest rumlige i klassen.
De nye elbiler fra Skoda og Volkswagen skal konkurrere i klassen for små, kompakte elektriske crossovers. Her møder de konkurrenter som Citroën e-C3 Aircross, Opel e-Frontera, Renault 4 E-Tech og BYD Atto 2. Selvom de viste modeller stadig er koncepter, forventes de endelige produktionsmodeller at ligne disse tæt. Startprisen forventes at ligge omkring 200.000 kr., når bilerne rammer det danske marked.
Brug for hjælp?