Indholdsoversigt
Det er længe siden at Italienske Lancia har givet en lyd fra sig, men i år er det dog anderledes. Ikke blot at dette er en helt ny model fra Lancia, så er det også mærkets allerførste 100% elektriske bil. Sig hej til den nye Lancia Ypsilon!
Den nye lille Ypsilon er blot en del af det større italiensk/fransk Stellantis-gruppe, hvor Ypsilon deler platform og teknik med øvrige biler i samme klasse såsom Pegouet e-208, Opel e-Corsa, Jeep Avenger, Fiat 600e osv. Dog skilder Ypsilon sig mere ud end sine søskende med et mere radikalt design blandet med en mere Premium følelse i kabinen.
Ypsilon markerer også begyndelsen på Lancias nye designretning med sit unikke udtryk, der kombinerer "calice"-grillen og runde baglygter inspireret af den ikoniske Lancia Stratos. Disse karakteristika blev først præsenteret i Pu+Ra HPE-konceptet fra sidste år og vil blive standard på fremtidige modeller som Gamma crossoveren og Delta hatchbacken. Blandt de andre udvendige træk bemærker man de polygonale forlygter, som er monteret lavere end sædvanligt på fronten, de skjulte bagdørshåndtag og de elegante, sorte detaljer. På trods af disse nye designelementer er det tydeligt, at Ypsilons italienske arv skinner igennem, selvom den deler en platform med Peugeot 208 og Opel Corsa.
Indvendigt har der været fokus på materialernes kvalitet og en unik designstil, der skulle give kabinen en fornemmelse af italiensk elegance - en slags oplevelse af at være i en italiensk stue, i det mindste ifølge Lancia selv. Dette er forstærket af et samarbejde med det italienske møbelmærke Cassina, der har bidraget til valget af materialer og farver. Nogle af de bemærkelsesværdige funktioner inkluderer sæder med velourbetræk og et cirkulært centerkonsol, der minder om et sofabord. Ypsilon er også den første model, der introducerer Lancias SALA (Sound Air Light Augmentation) infotainmentsystem, der vil være standard på alle fremtidige modeller. Det digitale cockpit har to 10,25” skærme, mens en oplyst kugle på instrumentbrættet fungerer som en AI-forbedret virtuel assistent. Lancia er stolt af teknologien i Ypsilon, især ADAS-funktionerne, der giver bilen en selvkørende kapacitet på niveau 2 som standard. Andre teknologifunktioner, såsom lys- og parkeringshjælpesystemer, hævdes også at være "bedst i klassen
Lancias genvendelse på det subkompakte segment måler den 4,08 meter i længden, 1,76 meter i bredden og 1,44 meter i højden. Dette repræsenterer en forøgelse på 240 mm i længden, 120 mm i bredden og et fald på 70 mm i højden sammenlignet med dens 14 år gamle forgænger, hvilket bringer den på linje med moderne B-segmentmodeller. Den fuldt elektriske version af Lancia Ypsilon er udstyret med en enkelt, frontmonteret elmotor, der leverer 154 hk og 260 Nm drejningsmoment. Energien trækkes fra et 51 kWh batteri, der giver en WLTP-rækkevidde på op til 403 km. Når det er tilsluttet en kompatibel DC-oplader, kan batteriet oplades fra 20 til 80 procent på 24 minutter. Senere vil en benzin-udgave også komme med mild-hybrid teknik. Det er samme 1,2 Turbo, som også findes i den nye Jeep Avenger og Fiat 600. Den yder 100 hk og vil kunne fås med et automatgear kaldet e-DCT med seks trins. Mere interessant er at næste år kommer der overraskende nok en ”GTi-udgave” af Ypsilon kaldet HF. Den forventes at være elektrisk og dele teknik med den kommende Fiat 600e Abarth.
Desværre er der et men... Trods for den forrige Lancia Ypsilon kun var tilgængelig i Italien, vil den nye generation blive solgt i flere europæiske markeder efter udvidelsen af mærkets forhandler-netværk. Denne udvidelse vil begynde fra Belgien og Holland i midten af 2024, efterfulgt af Frankrig, Spanien og Tyskland inden 2025. Desværre eller men, så har Lancia ingen tanker om at genvinde det danske marked.
Brug for hjælp?