Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Langtidstest af SUZUKI SWIFT

EN MÅNED MED DEN LILLE SUZUKI SWIFT

Hvordan er det at leve med en benzinbil for 2025?

82 Hestekræfter og Fem Gear At Skifte Med

Vi hentede Suzuki Swift en mandag morgen, hvor årstiden hurtigt skiftede fra sol og varme til en våd, koldere og mørkere periode. Sommeren var ovre, og jeg var spændt på at tilbringe den næste måned med Swift. Swift har været på markedet siden 80'erne, men i Danmark slog modellen for alvor igennem omkring 2004 med introduktionen af tredje generation. Swift blev kendt som en billig, lille bil, der også var sjov at køre – i hvert fald ifølge de mange tv-reklamer fra dengang. I dag er vi nået til syvende generation, og ærligt talt har der ikke ændret sig meget. Designet minder om tidligere modeller, og sammenlignet med forgængeren er dette primært et større facelift. Swift har en forhistorie med GTi-modeller som Swift Sport og GTi i 80'erne. Motoren er en velkendt 1,2-liters motor, der yder 82 hestekræfter, hvad ikke meget for en bil i 2025. Konkurrenterne er stort set forsvundet fra markedet til fordel for elektriske biler, men Swift kæmper stadig mod opdaterede modeller som Dacia Sandero, Renault Clio, Skoda Fabia og den benzindrevne Citroën C3. Det var en interessant oplevelse at vende tilbage til en bil, der minder om normen for få år siden. Sammenlignet med elbiler føles Swift næsten som en dinosaur. Dette skal ikke forstås negativt, men det at skifte gear manuelt og bruge en håndbremse var en omstilling, da det er længe siden, jeg sidst prøvede det. At skifte gear er dog som at cykle. Du glemmer det aldrig og finder hurtigt rytmen igen. Swift gør gearskift super nemt. Dog savnede jeg et armlæn, som af en eller anden grund ikke kan tilkøbes!

Swift er en minibil, der måler lige under fire meter i længden. Den er ikke en rummelig familiebil, men Suzuki har formået at fastholde loyale kunder. Swift har i mange år været populær blandt førstegangskøbere eller dem, der ønsker en lille bybil, når der ikke længere er behov for en større bil. En ting, jeg altid har sat pris på hos næsten alle Suzuki-modeller, er den gode loftshøjde, selv når sædet justeres opad. Jeg har engang hørt, at mange af Suzukis kunder bruger hatte, og at det var vigtigt for dem at kunne sidde i bilen uden at tage hatten af – om det er sandt eller ej, så er der i hvert fald god plads i højden. Sammenlignet med den forrige generation er der ikke meget nyt, men kabinen har fået en opgraderet 9" touchskærm. Dog er Swift stadig udstyret med analoge drejeskiver bag rattet. Sidste år, da jeg testede Swift, konkluderede jeg, at det uden tvivl var den bedste Swift til dato, men ikke den bedste i sin klasse. Dengang foretrak jeg modeller med turbomotorer, som kostede omtrent det samme, men disse findes ikke længere i modelprogrammet. For eksempel var jeg glad for Renault Clio, men en ny model er på vej. Swifts lille trecylindrede motor kan dog godt følge med turbomotorer i minibiler, blandt andet takket være dens lave vægt på kun 920 kg og et lille batteri (MildHybrid), der tilføjer 3 ekstra hestekræfter.

SWIFT Overrasker At Være En Komfortable Bil!

Normalt tester vi biler i en uge, men denne gang havde jeg en hel måned med Swift. Selvom jeg troede, jeg kendte modellen godt, lærte jeg den bedre at kende i løbet af måneden. Det, der overraskede mig mest, var, at Swift faktisk var en ret komfortabel bil på langtur og samtidig underholdende at køre. Sæderne var ikke de bedste, jeg har prøvet, men på en 1.200 km lang tur, hvor 90 % foregik på motorvejen ved 130 km/t, klarede den sig overraskende godt, og det var noget, jeg slet ikke havde forventet! Kabinestøjen ved 130 km/t var acceptabel, og jeg har oplevet værre i dyrere biler. Selvom Swift har en femtrins manuel gearkasse, var det en fornøjelse at køre med dens adaptive fartpilot. At sætte den i femte gear og følge trafikken gjorde motorvejskørslen behagelig. På landevejen viste Swift sin sjove side. Den skifter retning præcist og føles næsten som en lille sportsvogn – hvis altså ikke det var for dens beskedne 82 hestekræfter. I byen er Swift i sit es. Den er super nem at manøvrere, og dens start/stop-system fungerer effektivt, når bilen holder stille, fx ved rødt lys, og starter hurtigt, når koblingen trykkes ned.

Benzinbil VS Elbil

Suzuki kalder Swift for en hybrid, men det er en såkaldt mild-hybrid. Batteriet er ikke meget større end dem, man finder i elcykler i dag. Det Mild-hybrid-system hjælper primært med at forbedre brændstoføkonomien og tilføjer 3 ekstra hestekræfter og 60 Nm mere. Brændstoftanken er kun på 37 liter, hvilket begrænser rækkevidden til omkring 400 km ved motorvejskørsel. Swift kører op til 22 km/l, og på motorvejen kan man forvente 19-20 km/l, hvilket er godkendt for en lille, hårdtarbejdende motor. Til sammenligning koster det omkring 500 kr. at fylde tanken op med benzin til 14 kr./l. En elektrisk bil som Renault 5, med en batterikapacitet på 52 kWh, ville koste omkring 250 kr. at lade op ved en offentlig lader til 5 kr./kWh. Men på en 1.200 km lang tur vinder Swift, da det kun tager 3 minutter at fylde tanken, mod længere opladningstider for en elbil. På papiret virker Renault 5 billigere, især til bykørsel med hjemmeopladning, men på længere ture ændrer økonomien sig. Jeg tror at SWIFT er billigere hvis du kører længere kilometer?

Og Hvordan Er Det Så At Leve Med SWIFT?

Swift starter fra 169.990 kr., men testbilen kostede over 200.000 kr. Det er en høj pris sammenlignet med tidligere, hvilket delvist skyldes højere afgifter på denne type bil i Danmark. Det er svært at sammenligne Swift direkte med elbiler, da køberne sjældent vælger mellem en Swift og fx en Renault 5. Der findes dog stadig kunder, som foretrækker en traditionel benzinbil, og som føler sig trygge ved at køre en "fossilbil". Swift er en del af en uddøende race på de danske veje, men det er også en bil, vi bør nyde, mens den stadig findes. Jeg forventede en simpel A-til-B-bil, men Swift overraskede mig positivt. Den klarede over 1.000 km uden at føles udmattende, leverede 20 km/l ved 130 km/t, og kabinestøjen var bedre, end jeg havde forventet. Efter en måned må jeg konkludere, at Swift ikke bare er den bedste Swift til dato, men også den bedste minibil på det danske marked lige nu. Spørgsmålet, jeg skrev i starten, lød: Hvordan er det at leve med en benzinbil i 2025?
Det korte svar er: supernemt! Det er stadig et godt bud på en billig bil i sidste ende, og det er især rart for os, der ikke har mulighed for at lade derhjemme, at man blot skal bruge få minutter på at fylde den op med benzin. Prisen synes jeg stadig er høj, men det er bare den nye norm og gælder for alle biler i klassen. Dog giver Swift meget standardudstyr for prisen, hvor den blandt andet har adaptiv fartpilot, satellitnavigation (der dog føles utrolig gammeldags), aircondition og meget mere. 

 

 

 

 

 

Skrevet af: Christian Koed den 27.10.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel