Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

Lyntest: Toyota Ubran Cruiser AWD

Urban Cruiser Electric – en ærlig bybil

Vi har netop prøvet en af Toyotas mest interessante nyheder - den elektriske Urban Cruiser. Bilen er udviklet i samarbejde med Suzuki (der kalder deres udgave e-Vitara), og er en kompakt elbil, der primært er skabt til bykørsel. Vi tilbragte ca. 20 minutter bag rattet i en topudstyret Executive-model med firehjulstræk og det store 61 kWh-batteri, så dette er vores allerførste indtryk.

Lader Meget Langsomt!

Basisprisen starter ved 234.990 kr. for modellen med 49 kWh-batteri og forhjulstræk. Vores testbil med det store batteri starter ved 269.990 kr., og med firehjulstræk lander prisen på 284.990 kr. Det placerer den pludselig i et prisleje, der nærmer sig biler i en højere klasse. Mange konkurrenter (fx Jeep Avenger, Renault 4 E-Tech og den kommende Leapmotor B10) ligger omkring eller under 200-230.000 kr. Til gengæld vinder Urban Cruiser klart på plads – især på bagsædet – hvor den slår både Jeep Avenger og Renault 4 med længder. Toyota opgiver op til 426 km (WLTP) med det store batteri, 395 km med AWD og 344 km med det lille batteri. Det er ganske fornuftige tal i klassen. Desværre er maksimal ladeeffekt kun 67 kW DC og 11 kW AC – og det er ærligt talt alt for lidt for en ny elbil i 2026. Hjemmeladning løser det meste af problemet for mange, men på langtur bliver det en klar svaghed at skulle vente næsten en time fra 10% til 80%...

Godt Med Plads I Kabinen

Indvendigt er der masser af hård plast, men det er forventeligt i prisklassen. Heldigvis har Toyota bevaret fysiske knapper til klimaanlæg og lydstyrke, hvad gør betjeningen markant sikrere under kørsel. Den 10,25" store touchskærm er overskuelig, og knapperne omkring gearvælgeren er store og logisk placerede. Topmodellen har trådløs oplader og glastag, men både JBL-anlægget og grafikken i 360°-kameraet skuffer. Bagsædet kan skydes frem og tilbage, hvilket giver enten 236 eller 306 liter bagagerum. Pladsen på bagsædet er rigtig god til klassen, hvor større børn sidder fint. Anhængervægten er 750 kg.

Kvik Elbil Hvis Du Vælger Udgaven Med AWD.

Toyota Urban Cruiser fås enten med 144 hk eller 174 hk i forhjulstrukne udgaver. Testbilen havde dog 184 hk på grund af firehjulstræk, og det gjorde den kvik nok for de fleste. 0-100 km/t på 7,4 sekunder og det mindede mig faktisk meget om, da jeg testede den elektriske Ford Puma GEN-e. Det jeg lagde mest mærke til, var hvor pænt og kontrolleret den accelererede uden at smide alt for meget dæk nede i vejen. Altså næsten ingen hjulspin. Det skyldes helt sikkert firehjulstrækket, hvor historien havde nok været en anden med forhjulstræk. Den gav mig faktisk lidt GTi-følelse… lige indtil jeg drejede på rattet. Der var styringen virkelig følelsesløs  og langt fra sportslig. Men det er heller ikke overraskende for– bilen er jo slet ikke bygget til det. I bykørsel fungerede den perfekt: nem at manøvrere, god udsigt gennem forruden fra en forholdsvis høj sidde position, og den adaptive fartpilot var let at aktivere og fulgte fint med trafikken. Den var også overraskende støjsvag på motorvejen ved 110 km/t.

 

De Sidste Ord

Det her var min korte oplevelse af Toyota Urban Cruiser. En ærlig, rummelig og behagelig bybil, der sandsynligvis bliver mange danskeres første elbil, fx dem, der i dag kører i en fossildrevet Yaris Cross. Den gør ikke noget spektakulært, men den gør det meste rigtig godt. Den største akilleshæl er den sløve hurtigladning (67 kW), og prisen er i den høje ende sammenlignet med de mest direkte konkurrenter. Størrelsesmæssigt er den dog tætter på biler som KIA EV3 eller Skoda Elroq som koster mere. Dog tror vi, at Toyota-navnet, den gode plads og den velkendte kvalitet gør den til en populær bil i Danmark. Vi glæder os til at få en Suzuki e-Vitara (der er stort set identisk) til en hel uges test i 2026, så vi kan give et endeligt svar på, hvor den præcist placerer sig i det voksende felt af kompakte el-SUV’er.

Skrevet af: Christian Koed den 08.12.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel