Mazda har netop løftet sløret for tredje generation af den populære Mazda CX-5 . En SUV der siden sin debut i 2012 har solgt over 4,5 millioner eksemplarer på verdensplan. Den nye model bygger videre på bilens stærke fundament og introducerer en række forbedringer.
Mazda har videreudviklet det karakteristiske Kodo-design og givet CX-5 en mere selvsikker og sportslig fremtoning. Fronten er blevet højere og bredere, hvilket giver bilen et mere markant SUV-udtryk og bedre overblik for føreren. De nye proportioner med længere akselafstand og bredere sporvidde skaber mere plads i kabinen og bagagerummet. Bagtil ses et nyt, rent design med lineære LED-lygter og bred “MAZDA”-tekst, der erstatter det traditionelle logo. Alufælge fås fra 17 til 19 tommer, og syv forskellige lakfarver er tilgængelige ved lanceringen. Med introduktionen i starten af 2026 vil CX-5 blive tilbudt med én drivlinje. En 2.5 e-Skyactiv G benzinmotor med mildhybrid-teknologi og 6-trins automatisk gearkasse. Bilen fås med enten forhjulstræk (FWD) eller firehjulstræk (AWD), afhængigt af udstyrsniveau. Mazda fremhæver, at motoren er optimeret til at levere jævn acceleration og lavt forbrug, samtidig med at den lever op til de nyeste europæiske emissionskrav.
Drivlinje | e-SKYACTIV G 2.5 M Hybrid |
---|---|
Ydelse (hk / kW) | 141 hk / 104 kW |
Moment (Nm / omdr.) | 238 Nm v. 3.500–3.750 |
Træktype | FWD eller AWD |
Gearkasse | 6-trins automat (6AT) |
Acceleration (0–100 km/t) | 10,5 sek. (FWD) / 10,9 sek. (AWD) |
Tophastighed | 187 km/t (FWD) / 185 km/t (AWD) |
Brændstofforbrug WLTP | 7,3 l/100 km (FWD) / 7,7 l/100 km (AWD)* |
CO₂-udledning WLTP | 157–159 g/km (FWD) / 168–169 g/km (AWD)* |
Indvendigt er der gjort meget ud af at skabe en afbalanceret og harmonisk atmosfære, som er inspireret af det japanske æstetiske princip Ma, som handler om rum og ro. Det betyder en kabine med mere plads, især til bagsædepassagerer, samt mere bagageplads af 61 liter ekstra volumen og lavere læssehøjde for nemmere adgang. Instrumentbordet er horisontalt og bredt, og midterkonsollen er praktisk og moderne – blandt andet med trådløs Qi-oplader. Infotainmentsystemet måler enten 12,9" eller 15,6" afhængigt af model, og byder på Google built-in, Apple CarPlay og Android Auto. Desuden er der mulighed for 12-højttalers BOSE® anlæg og 360° kamera. Belysning spiller også en vigtig rolle med diskret ambient light i dørene og flere indvendige lysfarver.
Mazda CX-5 kommer i fire udstyrsniveauer:
Prime-Line (FWD): Indgangsmodellen med 17” alufælge, 12,9” skærm, LED-forlygter, 10,25” digitalt instrumentering og sikkerhedssystemer som adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse. Interiør i sort stof og læderrat.
Centre-Line: Opgraderer med 19” fælge, mørktonede ruder, sorte kunstlædersæder og head-up display. Trådløs smartphone-integration og elektrisk bagklap er også standard.
Exclusive-Line: Byder på ekstra komfort som el-justerbart passagersæde, varme i bagsæder, 360° kamera og BOSE®-anlæg. Interiøret kan fås i sort-hvid og panoramaglastag er tilgængeligt.
Homura: Topmodellen får 19” sorte fælge, ægte lædersæder i sort eller tan, ventilerede forsæder, adaptivt LED-lys og 15,6” infotainmentskærm. Panoramasoltag fås også her.
Mazda forventer, at de første modeller lander i de europæiske showrooms i starten af 2026. Prisen i Tyskland forventes at starte omkring 35.000 euro, svarende til cirka 260.000 danske kroner, eksklusiv danske afgifter. Officielle danske priser vil blive annonceret tættere på lanceringen.
Forfatter
Christian Koed
Motorjournalist med en stor passion for biler i alle afskygninger
Mit arbejde spænder fra at anmelde de nyeste bilmodeller til at dykke ned i historier
og unikke fortællinger, der fortæller deres egen historie. Jeg elsker at teste nye biler
og dele mine erfaringer med fokus på for formidle min viden videre med artikler eller
video.
Brug for hjælp?