På IAA Mobility 2025 i München har Mercedes-Benz præsenteret en af sine vigtigste elbiler til dato. Mercedes-Benz GLC med EQ Technology, der skal tage kampen op mod BMW’s helt nye iX3.
Mercedes vinker farvel til deres gamle EQC og tilbyder den nye GLC som en elbil der skal konkurre mod den BMW IX3 som blev præsenteret i fredags. GLC EQ bygger på den dedikerede MB.EA-platform, udviklet specifikt til mellemstore og store elbiler. Platformen er udstyret med et 800V elektrisk arkitektur, som gør lynopladning mulig med op til 400 kW DC ladning. Det betyder, at bilen kan lade omkring 300 km rækkevidde på bare 10 minutter. Batteriet er et 94 kWh NMC-batteri, som giver en WLTP-rækkevidde på op til 713 km.
Direkte sammenlignet med den nye BMW iX3 ser tallene sådan ud:
Model | Effekt | Batteri | Rækkevidde (WLTP) | Opladning | Trækevne |
---|---|---|---|---|---|
Mercedes GLC 400 EQ | 483 hk | 94 kWh | 713 km | 330 kW | 2.400 kg |
BMW iX3 50 xDrive | 463 hk | 108,7 kWh | 805 km | 400 kW | 2.000 kg |
Mercedes lægger vægt på, at den nye GLC indleder en ny æra i designlinjen. De runde, EQS-inspirerede former er fortid, og i stedet får bilen en mere markant og elegant fremtoning. Med en luftmodstandskoefficient på blot 0,26 er aerodynamikken dog stadig i top. Fronten prydes af en oplyst grill med hele 942 bagbelyste punkter, der giver illusionen af metal. Den ikoniske Mercedes-stjerne kan desuden lyses op. Bagtil finder vi todelte baglygter med raket-inspireret design, der også kan animeres under opladning eller ved lås/oplåsning.
Indvendigt bliver luksusniveauet hævet betydeligt. Mercedes tilbyder som ekstraudstyr en MBUX Hyperscreen på hele 39,1 tommer, der dækker næsten hele instrumentbrættet. Skærmen består af tre enheder bag ét stort glas . Et 10,25” instrumentering, 14” midterskærm og 14” passagerskærm. Det nye MBUX-system drives af Unity Game Engine og får AI-baseret stemmestyring. Herudover introduceres nye apps som Microsoft Teams og Disney+. Musik og film kan kombineres med ambient lys, Burmester 3D- eller 4D-lyd med Dolby Atmos og vibrationer i sæderne, så oplevelsen bliver endnu mere intens. GLC tilbyder op til 128 liter frunk og 570 liter beggerumsplads.
GLC EQ skal bygges i Bremen (Tyskland), men også i Ungarn og Kina. Den forventes at gå i salg i begyndelsen af 2026, og mens priserne endnu ikke er offentliggjort forventer vi at den bliver billigere end den gamle benzindrivet udgave!
Brug for hjælp?