
Mercedes-Benz har netop løftet sløret for den helt nye GLB. Selvom den ikoniske kasseform er bevaret, er der tale om en markant opdateret model, der i første omgang kun kommer som ren elbil. Den nye GLB afløser direkte den tidligere tiders EQB.
Den nye GLB kommer i to versioner. En udgave kaldet GLB 250+ og 350 4Matic. Den førstnævnte får baghjulstræk, 85 kWh og 268 hk (335Nm) Den klare 0–100 km/t på 7,4 sekunder og Op til 630 km rækkevidde (WLTP). Vælger du GLB 350 4Matic, vil den været udstyret med firehjulstræk. Dog bruger den Samme 85 kWh batteri, 350 hk og 515 Nm. 0–100 km/t på 5,5 sekunder og Op til 615 km rækkevidde (WLTP) Begge modeller deler den nye 800-volt platform, som giver hurtigere opladning (Mercedes har endnu ikke offentliggjort præcise ladetider, men erfaringer fra CLA og GLC tyder på 10–80 % på ca. 25–30 minutter ved en kraftig lynlader). I 2026 kommer en billigere indstigningsmodel med mindre batteri, og senere på året introduceres også mildhybrid-versioner med 48-volt teknik i tre effekttrin samt mulighed for både for- og firehjulstræk. Disse Hybrider forventes med en 1,5 benzinmotor og vil fås med tre forskellige ydelser; 136 hk, 163 hk eller en firehjulstrukket udgave med 190 hk!

Udvendig har nye GLB fået det nyeste Mercedes-ansigt med kæmpestor kølergrill, nye forlygter med stjerneformede kørelys og en gennemgående lysbjælke. Bagpå er det måske mest markante: lodrette baglygter forbundet af en lysbjælke – og igen med stjernemotiver i lyssignaturen. Inspirationen kommer tydeligt fra Vision EQXX-konceptet fra 2022. Inde i kabinen tager GLB et kæmpe spring. Topudgaven kan fås med den nye Mercedes Superscreen: tre skærme på tværs af hele instrumentbordet – 10,25" til føreren, 14" central infotainment og 14" til forsædepassageren. Instrumentbordet er nu næsten helt fladt og minimalistisk, præcis som vi kender det fra nye CLA og GLC. Den nye fjerde generation af MBUX kører på Unity Game Engine og inkluderer både Microsoft- og Google-baseret kunstig intelligens samt den ChatGPT4o-baserede MBUX Virtual Assistant. Mercedes kalder det selv „den mest avancerede kabine i klassen“.
Med op til 630 km rækkevidde, 800-volt teknik og et interiør, der matcher de største modeller, placerer nye GLB sig som en af de mest konkurrencedygtige kompakte el-SUV’er på markedet. Den nye GLB tilbyder op til 35 mm ekstra hovedplads foran, 64 mm mere plads til passagererne på anden sæderække og yderligere 10 mm på tredje række. Det gør den til en særdeles vellykket familiebil eller en oplagt taxa herhjemme. Samtidig kan den fås med syv sæder. Prisen er også god. Den starter fra 419.900 kr. for en GLB 250+ og fra 459.900 kr. for GLB 350 4MATIC. Alt i alt en model, der næsten kun kan blive et hit i lille Danmark.

Brug for hjælp?