Kort om MG ES5
MG ZS var en af de første prisvenlige elbiler, der fangede danskernes opmærksomhed, da den kom på markedet tilbage i 2020. Selvom modellen nu er blevet overhalet af konkurrenterne, er en ny ZS på vej, som lander allerede i starten af næste år. Dog markerer denne nye version et skifte væk fra den fuldt elektriske tendens, idet MG introducerer en hybrid-drivlinje til ZS.
Men MG har ikke helt opgivet tanken om en kompakt elektrisk ZS. En ny model til det europæiske marked er allerede under udvikling, og den bygger på fundamentet fra den populære MG4 – og her ser vi den. Den hedder MG ES5, men om den kommer til at beholde ZS-navnet, når den rammer Europa, er endnu uvist. Som nævnt er ES5 baseret på MG4, hvilket betyder, at den ikke deler noget teknisk med den nye benzindrevne MG ZS. Den er også vokset i størrelse og har fået 162 mm mere i længden, så den nu måler 4.476 mm, hvilket placerer den i segmentet for kompakte elektriske crossovers.
Op til 525 km rækkevidde
Hvad angår specifikationerne for den europæiske MG ES5, er de endnu ikke offentliggjort. Den kinesiske version er dog blevet præsenteret med et 62 kWh batteri, som leverer 170 hk og 250 Nm i drejningsmoment. Ifølge kinesiske målinger har den en rækkevidde på 525 km (CLTC), men den europæiske WLTP-måling vil sandsynligvis give en mere realistisk og typisk lavere rækkevidde.
Den europæiske MG ES5 bliver officielt præsenteret næste år, hvor vi vil få flere detaljer om batteristørrelsen og om den stadig vil hedde ZS. Den vil stå overfor skarp konkurrence fra nye kompakte elbiler som Škoda Elroq, Kia EV5 og Volvo EX30 – så kampen om markedet bliver hård!
Brug for hjælp?