Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

MG HS Hybrid

DEN NYE MG HS GØR DET GODT!

Efter succesen med den tidligere MG EHS herhjemme forsøger MG nu lykken igen med en ny generation, der blot hedder HS. Konceptet er det samme. En mellemstor SUV med en lille benzinmotor kombineret med en elektrisk drivlinje – med andre ord en plug-in hybrid. Vi har testet den nye MG HS der før hed EHS. 

Konkurrencedygtig Startpris!

Jeg kan allerede nu afsløre, at MG HS er en af de bedste PHEV’er på markedet blandt de få, der er tilbage. Efter at afgifterne på denne biltype er steget igen, er salget af plug-in hybrider ikke gået opad, og mange vælger i stedet fuldt elektriske biler. I dag står MG HS tilbage i konkurrence med biler som Ford Kuga, som vi tidligere har testet, Toyota RAV4 og den nye Kia Sportage, der dog ikke længere sælges i Danmark.  Allerede sidste sommer fik jeg et kort bekendtskab med HS, da jeg testede den en tidlig morgen i Jylland. Dengang blev jeg positivt overrasket over bilen. Dels kørte den godt, dels var den utrolig komfortabel, og så var prisen enestående. I 2024 kunne man købe en HS fra lige under 300.000 kr., hvilket var utrolig billigt for den mængde bil og udstyr, MG tilbød i forhold til konkurrenterne. Desværre er prisen steget med 15.000 kr., så HS starter nu fra 314.999 kr. Det er dog stadig billigere end dens tætteste konkurrent, Ford Kuga, der koster næsten 350.000 kr. og opefter. Vores testbil var en Luxury-model til 324.899 kr., hvor det eneste ekstraudstyr var en flot rød farve til næsten 10.000 kr. Ellers kommer HS med masser af udstyr som standard for prisen på 314.999 kr. 

Batteriet Er På 21 kWh Og Op Til 100 KM Rækkevidde 

Inden vi dykker ned i det tekniske, må jeg sige, at jeg finder MG HS meget stilren at se på. Den har et nydeligt og strømlinet design, som er betydeligt pænere end den tidligere EHS. Det eneste ved designet, jeg ikke er fan af, er dørtrinet i bunden af bilen, som giver et offroad-agtigt look. HS har imidlertid ikke mere frihøjde end andre personbiler på markedet, hvilket gør, at det ser lidt malplaceret ud. Derudover er det irriterende, når man stiger ind eller ud af bilen, da man forsøger at undgå at ramme det med skoene.  Motoren i HS er en 1,5-liters turbobenzinmotor med 148 hk, der får hjælp fra et 21 kWh batteri, som er en opgradering fra de 16 kWh i den tidligere EHS. Samlet yder systemet 272 hk, hvilket mærkes, når man trykker speederen i bund. HS er overraskende kvik for sin størrelse, så længe batteriet har strøm. Uden strøm på batteriet bliver den derimod det modsatte og føles temmelig sløv. I andre lande kan HS fås med kun benzinmotoren og endda med en manuel gearkasse med seks gear, hvor den yder 180 hk. Denne version giver dog ikke meget mening på det danske marked, da den formentlig ville blive dyrere end testbilen.  Og omkring testbilen, så er den opgivet til at kunne køre 100 km på ren el, og bilen er grundlæggende designet til at udnytte elmotoren så meget som muligt, hvor benzinmotoren primært fungerer som en generator. 

MG Vinder Virkelig på Sin Komfort!

Kabinen i MG HS fremstår pæn og solidt sat sammen de fleste steder, men der er også detaljer, hvor man mærker, hvorfor prisen er så konkurrencedygtig. For eksempel føles handskerummet lidt billigt, når man åbner det og giver fornemmelsen af det ved at falde af. Sæderne er både pæne og utroligt komfortable – faktisk de mest behagelige, jeg har prøvet i en bil i denne prisklasse. Jeg har siddet i mange biler gennem tiden, men MG HS skiller sig ud med sine bløde og behagelige sæder, især på længere ture.  Bilen er godt udstyret og inkluderer blandt andet to-zonet klimaanlæg, 19” fælge, 360-graders parkeringskamera, otte højttalere med god lyd og et 12,3” touchskærm. Skærmen er intuitiv og nem at finde rundt i, men som jeg har nævnt om andre nye MG-modeller, er bilens indbyggede navigationssystem ikke særlig godt. Heldigvis understøtter bilen også Apple CarPlay og Android Auto. Bagagerummet tilbyder 441 liter plads, som kan udvides til 1.291 liter med bagsæderne lagt ned. Desværre har bilen kun gammeldags USB-A-porte til telefonopladning, og USB-C mangler. Bagsædepassagererne får god plads, og selv voksne kan sidde komfortabelt på længere ture. 

Køreoplevelsen Er Lidt Blandet

At beskrive, hvordan HS kører, er lidt som at beskrive smagen af cola. Det er forventet at den smager godt, men det er heller ikke en WOW oplevelse! Sammenlignet med Ford Kuga er begge biler mere sportslige end konkurrenterne, men HS vinder på komfort og startpris. Den er en bil, man gerne kører langt i, takket være dens behagelige affjedring og komfortable sæder. Hybridsystemet er optimeret til at køre på el så meget som muligt, hvilket gør den lydløs og behagelig, så længe batteriet har strøm. Overgangen til benzinmotoren sker næsten umærkeligt, hvilket er et stort plus.  HS accelererer fra 0-100 km/t på lige under syv sekunder, hvilket er acceptabelt for en benzinbil af dens størrelse. Uden strøm på batteriet føles den dog sløv, hvilket er forventeligt. Den opgivne rækkevidde på 100 km på el er nok nærmere halvdelen i praksis, da batteriet tømmes hurtigt. Bilen vælger altid at prioritere elkørsel, selv hvis man skifter mellem køreindstillinger. I teorien kan HS køre op til 1.000 km på en kombination af el og benzin, men under testen nåede jeg ikke at testet dette. Dog oplevede jeg, at bilen var økonomisk i brug. HS bruger en to-trins automatgearkasse i stedet for den CVT-gearkasse, mange konkurrenter bruger, og den kan trække op til 2.500 kg på krogen. 

Et Godt Bud For En Familiebil, Hvis Du Ikke Søger En Elbil!

Plug-in hybrider har det svært i dag. For fem år siden var de utrolig populære i Danmark, mens elbiler stadig var uprøvede for mange. Nu er situationen en anden, med bedre rækkevidde og infrastruktur for elbiler. Alligevel er der stadig et marked for dem, der ønsker en bil, der kombinerer fossilt brændstof med el, især til lange ture, hvor ladestandere ikke altid er praktiske.  Det, der gør MG HS interessant, er, at den fungerer rigtig godt som plug-in hybrid. Den kan bruges til daglig kørsel på ren el, og på længere ture er den en komfortabel familiebil. Dog bliver den utrolig sløv, hvis batteriet er tomt og det skal man lige være klar over! Prisen er skarp i betragtning af, hvor meget bil man får for pengene. En anden model, der ikke blev nævnt tidligere, er NAVOR E5 – også en PHEV, som er ekstremt billig til kun 229.990 kr. Den har vi dog endnu ikke testet. Grundlæggende var vi positiv overrasket over, hvor fin bil den nye MG HS er. 

Skrevet af: Christian Koed den 31.08.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel